Ny standard for design af maskiners betjeningssystemer på vej

Af:

Udviklingen af betjeningssystemer er i stigende grad gået fra knapper og håndtag til touch-skærme. Det giver nye udfordringer for maskinbyggere, som en kommende standard for brugergrænseflader skal hjælpe med at håndtere.

I takt med udviklingen af maskiners styresystemer, der har bevæget sig fra knapper og håndtag til touchskærme og PC-baseret styring, er der behov for nye standarder på området.

For grænsefladen, som operatøren af maskinen anvender til at forstå maskinens aktuelle funktion, opgave og proces, er fortsat essentiel for at have sikre maskiner og procesanlæg. Også selvom vi i fremtiden måske kommer til at se mindre interaktiv menneskelig betjening af maskiner. Derfor har den internationale standardiseringsorganisation IEC i 2020 opstartet arbejdet med en ny international standard for HMI- og SCADA-systemer indenfor automation og procesindustrien.

– Det igangværende initiativ om at udarbejde en international standard for brugergrænseflader er en vigtig brik i processen for at nå frem til ”state of the art” brugervenlig og sikker betjening af såvel procesanlæg som maskinanlæg, siger Søren Storm, konsulent i Dansk Standard og ansvarlig for det danske standardiseringsudvalg for industriel automation, der deltager i arbejdet med at udvikle standarder på området, herunder den kommende standard for brugergrænseflader.

En drejebog til programmører
Standarden, som er en udstikker fra branchestandarden ISA-101, kan sikre forbedret grundlag for styresystemer og fungere som en drejebog for programmører og designere af HMI- og SCADA systemer.

– Med det nye standardforslag søges en standard for brugere, designere, udviklere og integratorer af HMI-systemer. Den skal forbedre kvalitet, produktivitet og systemsikkerhed (OT-security) igennem retningslinjer for udvikling af HMI- og SCADA-systemer i hele livscyklus, uddyber Søren Storm.
Der er de seneste år udarbejdet mange standarder indenfor bl.a. sikkerhed af styresystemer, som i dag designes, verificeres og implementeres forsvarligt af størstedelen i den industrielle sektor. På betjeningssiden, hvor operatører har indflydelse på, hvordan processen overvåges og styres, er der blevet standardiseret indenfor maskinstyringer, mod at betjeningen skal være synlig, utvetydig og uden risiko ved betjening.

– I 2015 kom første skridt for brugeren, da standarden DS/EN 62682 om livscyklus for alarmer til operatøren i HMI/SCADA-systemet blev udgivet. Og det er på den front, at der nu bliver standardiseret yderligere, slutter Søren Storm.

Vil du være med til at sætte fremtidens standarder?

Alle kan deltage i standardiseringsarbejdet indenfor industriel automatisering og automationssystemer og dermed få indflydelse på fremtidens standarder på området – herunder den kommende standard for brugergrænseflader. Læs mere om arbejdet i det danske standardiseringsudvalg S-565 for industriel automation, der også beskæftiger sig med bl.a. functional safety og cybersecurity (OT-security), her:

www.ds.dk/s-565

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Henning Langberg portræt ny 1
Ny innovationschef på Rigshospitalet: Hospitalets topforskning skal tegne fremtidens sundhedsløsninger
LMI Effective_Personal_Leadership
Din personlighed er din faglighed
View over businessman shoulder laptop screen and videocall diverse participants
Teams styrker holdånden i TDC Erhverv

Læs også

Emil_Drevsfeldt_Nielsen1
Virksomhedsleder, sådan skal du bruge dit rekord-overskud til at få hænder nok
Det er i disse dage, når ordrebøgerne er fulde, at danske virksomhedsledere bør kigge fremad. Lige nu arbejder medlemmer i Dansk Metal...
Ruben_Kilgast_2016 (6) (2)--
Vælg det bedste fra de bedste
Med åbne standarder inden for automationsområde er det slut med låsning til gamle, proprietære systemer og goddag til produktivitet,...
Søren Peter Johansen--
Automatisering - vigtigere end nogensinde før 
Globale pandemier, øgede transportpriser, krav om bæredygtighed og mangel på råvarer, energi og medarbejdere – og nu også krig...