Køb-brug-og-smid-ud har i mange årtier præget elektronikforbruget. Med andre ord, det stik modsatte af cirkulær økonomi. I takt med det stigende forbrug er miljøbelastningen også vokset. Den gode nyhed er, at forbrugernes større fokus på miljøet nu gør det til en reel konkurrencefordel for forhandlere og producenter at sikre længere levetid og genanvendelse af elektronik. Elgiganten vil give kunderne klare muligheder for grønne valg, og ser de langsigtede, positive miljøeffekter som – gigantiske.
Måske læser du denne tekst på en skærm. Ellers har du næsten helt sikkert din telefon inden for rækkevidde og kan formentlig se flere skærme omkring dig. Elektronik er blevet en helt uundværlig del af vores hverdag. Og man kan sige det samme om elektronik, som den legendariske amerikanske komiker Groucho Marx angiveligt svarede, da han blev spurgt om sin holdning til sex: ”Jeg tror, det er kommet for at blive”.
På mange måder er elektronik nødvendig for et bæredygtigt samfund fx med dens mulighed for at begrænse transport og styre samt måle forbrug. Miljøbelastningen er i lige så høj grad en del af historien om elektronik. Der er ikke mange områder, hvor cirkulær økonomi historisk set har været længere væk end inden for elektronik. Og der ikke mange områder, hvor det er vigtigere at få skabt en cirkulær økonomi. Meget af miljøbelastningen skyldes unødvendigt spild, men det skal vi være glade for. For det betyder, at vi kan gøre noget ved det. Fordi miljøbelastningen fra elektronik er så markant, er det samtidig et af de områder, hvor arbejdet for større bæredygtighed giver størst effekt.
Fra lineær til cirkulær
Livscyklussen for elektronik har traditionelt set været lineær og ikke cirkulær: Køb, brug og smid ud. Vi har alle været vant til, at vores mobiltelefoner og computere kun holdt i få år, før udviklingen gjorde dem forældede, og de blev smidt ud og erstattet af nyt. Heldigvis er tankegangen hurtigt ved at ændre sig. I dag efterspørger mange flere forbrugere, at deres elektronik skal have et langt og nyttigt liv, og til slut skal de dyrebare dele genanvendes. Og det er præcis det, cirkulær økonomi handler om. At holde materialer og produkter i det økonomiske kredsløb med den højest mulige værdi længst muligt.
Det er der virkelig også brug for. Hver europæer producerer i gennemsnit 22,4 kg elektronikaffald om året, og ingen køber mere elektronik end danskerne. Det er ikke bare forurenende men også sparsomme ressourcer, vi smider ud. Fx indeholder en telefon op til 69 elementer fra det periodiske system og deriblandt mange, som der allerede nu er mangel på.
Et ansvar og et konkurrenceparameter
Adm. direktør for Elgiganten Peder Stedal forklarer, at det at have en bæredygtig profil også er blevet en strategisk mulighed for at positionere kæden. For ganske vist er Elgiganten størst i Danmark, men kæden er også i konkurrence med globale mastodonter på e-handel:
Konkurrencedygtige priser er en forudsætning for at klare sig på markedet, men langt fra den eneste parameter. Vores kombination af e-handel og fysiske butikker med rådgivning og services er lige så vigtig for vores eksistens. Senest er muligheden for at vælge mere bæredygtigt kommet til. Det ses på den stigende forbrugerefterspørgsel på produkter med mindre påvirkning af miljøet, længere levetid eller mindre energiforbrug.
Medarbejdere tiltrækkes af virksomheder med omtanke for klima og miljø
Kampen om talenterne har raset længe, og det ser ikke ud til at blive lettere at rekruttere nye medarbejdere. Tværtimod. Med åbningen af fem nye varehuse de næste 12 måneder, står Elgiganten overfor en udfordring, når 250 nye medarbejdere skal findes.
”Vi har aldrig haft de store udfordringer med at finde dygtige medarbejdere til de ledige stillinger, vi slår op. Men 250 nye stillinger er mange, så opgaven er noget større end normalt. Som noget nyt kan vi se, at bæredygtighed er begyndt at fylde hos kandidater, når de vælger eller fravælger en arbejdsplads. Men med vores arbejde for at forlænge produkters levetid, genbruge og genanvende, mener jeg, at vi skiller vi os ud i branchen – og vi står forhåbentlig stærkt overfor kommende medarbejdere,” fortæller Peder Stedal.
Fra energichecks til uendeligt liv
Der er sket meget i elektronikbranchen, som historisk set hverken har været særlig ”grøn” eller miljøvenlig.
”For 25 år siden, da jeg selv startede min karriere i Elgiganten, blev der ikke talt om klima. Dengang handlede det mest af alt om energibesparelser og uddeling af energichecks, hvis man valgte et strømbesparende produkt. Siden da er der sket meget. I Elgiganten ligger der fire millioner reservedele klar til at forlænge levetiden på produkter, der går i stykker. 100.000 udstillingsmodeller og returvarer får årligt nyt liv efter de er blevet nulstillet og tjekket. Og når elektronikken har haft et langt liv og ikke kan mere, bliver den indsamlet i butikkerne, skilt ad og delene genanvendes. Vi har nordisk rekord i indsamling, sortering og genanvendelse af elektronikskrot med ca. 30.000 tons om året.
Når vi giver elektronik et længere liv, har det en kæmpe positiv indflydelse på miljøet. Når vi samtidig genanvender, giver vi i princippet elektronikken uendeligt liv – og så bliver effekten gigantisk,” siger Peder Stedal.