Også SMV’erne skal kunne levere et relevant svar på verdens udfordringer. Ellers mister de deres plads i markedet. Den erkendelse spreder sig til alle brancher og ned gennem alle værdikæder. Og den skaber også travlhed i Erhvervshus Hovedstaden, der oplever stigende efterspørgsel på tilskud og sparring fra virksomheder, der ønsker at sætte et tydeligere positivt aftryk på verden.
De regionale erhvervshuse er til for de danske virksomheders skyld, og i Erhvervshus Hovedstaden mærker man tydeligt, hvad der især optager virksomheder i alle størrelser og alle brancher i disse år: arbejdet med bæredygtighed og ønsket om at bidrage positivt til samfundet. I Erhvervshus Hovedstaden har man løbende styrket sin indsats på området. Der er rekrutteret flere forretningsudviklere med ekspertise inden for grøn omstilling og bæredygtighed, og samtidig har en stor del af husets øvrige forretningsudviklere videreuddannet sig, så de også kan vejlede virksomheder inden for bæredygtighed.
Erhvervshus Hovedstaden har endda fået B Corp-certificeret et helt team af forretningsudviklere, der nu hjælper virksomheder med at bidrage til den grønne omstilling ved at komme hele vejen rundt om virksomhedens indflydelse på medarbejdere, kunder, leverandører, miljøet og samfundet generelt.
Det vigtigste er, at du committer dig
”Som virksomhed er du nødt til at have et relevant svar på de udfordringer, vi står over for i verden. Om du kalder det CSR, grøn omstilling eller bæredygtighed, eller om du arbejder med B Corp eller en anden certificering, er ikke det afgørende. Det vigtigste er, at du committer dig til noget og kommer i gang. Og i dag skal CSR ikke længere blot være et ekstra ben i organisationen, men en integreret del af din forretningsudvikling, på samme måde som digitaliseringen påvirker alle områder i virksomheden. Det går op for flere og flere ejerledere og SMV’er, at de er nødt til at have en forretningsmodel, som bygger på bæredygtige principper. Ellers risikerer de at miste deres plads i markedet – uagtet at de måske også kan have et internationaliserings- eller digitaliseringsproblem, som de arbejder med.” Det siger Steven Kær Bjerke Møller, forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden. Han mener, at B Corp-certificering er et af de bedste rammeværktøjer til formålet, fordi det er omfattende, detaljeret, og holistisk og både favner de miljømæssige og sociale aftryk, en virksomhed sætter på verden.
Caroline Urban, projektleder i Erhvervshus Hovedstaden supplerer: ”En B Corp-certificering sikrer, at du troværdigt kan gå ud og sige, at du arbejder mere bæredygtigt, da du i dine vedtægter forpligter dig på at ville være den bedste for verden og ikke bare den bedste i verden.”
Dokumentationskrav i værdikæden
En ambitiøs SMV kan have sin egne CSR-målsætninger, den forfølger, men den bliver i stigende grad også mødt med krav og forventninger fra lovgivning og kunder, og de krav, som nu siver ned gennem værdikæderne i alle brancher, er en stor gamechanger i den grønne omstilling og virksomheders arbejde med samfundsansvar.
”De store virksomheder har haft den her dagsorden i en årrække. Det nye er, at kravene nu forplanter sig gennem værdikæden. Så for at du kan levere ind til større virksomheder, er kravet, at du selv har tænkt bæredygtighed ind i din egen værdikæde. Og har du selv underleverandører af komponenter, stiller du nu krav til dem,” siger Caroline Urban.
Ingen plug and play-løsning til alle
Erhvervshus Hovedstadens vejledning varierer fra case til case. SMV’er har vidt forskellige behov, og der findes ingen trylleformular, der hjælper i alle situationer.
”Kommer der en maskinmester, som skal levere til Novo, vil vi gå meget konkret til værks og spørge til, hvilke krav de stiller. Det er en anden værktøjskasse, vi griber fat i, hvis der kommer en mellemstor tøjproducent, der kan se, at de mangler en strategi for det her område. Med det landskab af SMV’er, vi har i Danmark, er der ikke to virksomheder, der er ens. Der er ikke én plug and play-løsning til alle. Man må lytte efter, hvad der fylder i hver enkelt virksomhed, når man taler med direktøren og ejerkredsen – om det er social bæredygtighed eller klima og miljø,” siger Steven Kær Bjerke Møller.
En del af virksomhedens DNA
Markedsføring af indsatser for grøn omstilling og social ansvarlighed rummer mange muligheder, der kan styrke virksomhedens markedsposition – men det skal gøres korrekt. Ellers giver det bagslag.
”Nogle virksomheder har måske allerede i 10 år arbejdet med forskellige initiativer, der taler ind i tidens efterspørgsel på ansvarlighed, og så kommer de til os for at få hjælp til en kommunikationsstrategi for det gode, de allerede gør, for de tør ikke bare gå ud på markedet og sige, at de er bæredygtige. Og det er fornuftigt, for så undgår de at havne i en shitstorm på grund af greenwashing. Der er nogle helt andre krav til din dokumentation for dine bæredygtige initiativer i dag, end der tidligere har været. Og her kan certificeringer noget virkelig fornuftigt, da du skal dokumentere din indsats for bæredygtig udvikling. Det sikrer troværdighed af brandet og tillid mellem dig og dine kunder. Bæredygtighed bliver på den måde også en større del af din virksomheds DNA,” siger Caroline Urban.