De fleste har prøvet at bruge mange ressourcer på at udvikle en strategi, som aldrig kommer udover skrivebordet. Det er der heldigivs meget enkle og velafprøvede metoder, som kan afhjælpe. PDCA (Plan-do-check-act), som er kendt inden for certificerede ledelsessystemer, er én af dem. Metoden kan understøtte processen at gå fra strategi til handling, hvor alle dele af virksomheden involveres – ikke mindst ledelsen.
Med principper og eksempler fra de mest effektivt implementerede ledelsessystemer får du overblik over, hvordan du udfolder virksomhedens strategier, så de bliver enkle at gennemføre for alle i organisationen. På den måde forstår alle i organisationen retningen og kan dermed yde et bidrag og trække i samme retning.
Ønsker din virksomhed at arbejde seriøst og relevant med bæredygtighed skal fokus primært være på jeres udviklingsaktiviteter, indkøb hos leverandører og naturligvis, hvordan I fremstiller og transporterer varer og tjenesteydelser. Til det kræves stor viden om bæredygtige trends og viden om nye teknologier fra leverandører, brancher og ikke mindst kundernes fremtidige forventninger til jer – og om I strategisk tør udfordre jeres måder at arbejde på i dag. På konferencen vil dette indlæg give dig inspiration til, hvordan man kan arbejde med strategi og reelle løbende forbedringer, men også hvordan man kan bygge ESG’ere og bæredygtighedspræstationer ind i sin kommunikation. Oplægsholderen Ole Overgaard, vil endvidere give dig indsigt i faldgruber, som I skal være opmærksomme på.
Bæredygtige forsyningskæder – hvordan kommer man fra snak til handling?
Det har Jan Stentoft, PhD og professor i Supply Chain Management på SDU i Kolding, konkrete bud på. Hans forskning er anvendelsesorienteret og sker i tæt sammenhæng med erhvervsvirksomheder med henblik på at udvikle metoder og fremgangsmåder, der kan styrke deres konkurrenceevne. Det er svært at være faktaresistent over for de klimatiske ændringer, vi er vidner til. Det sætter fokus på vigtigheden af bæredygtige forsyningskæder. FN har udviklet og lanceret 17 overordnede verdensmål for at sikre bedre bæredygtighed, men implementering sker ikke i det ønskede tempo. Derfor er et nyt EU-direktiv under implementering – et direktiv, der stiller krav til virksomheder om, at der skal rapporteres på bæredygtighedsaktiviteter i forsyningskæderne.
Det grundlæggende formål er at styrke virksomhedernes redegørelse af deres aftryk på samfundet, mennesker og miljøet. Men bæredygtighed kommer ikke af sig selv. Det kræver topledelsens opmærksomhed og en tilgang, hvor man bevæger sig væk fra at anse det som en byrde, men snarere som et middel til at skabe større konkurrencemæssige fordele. Dette oplæg sætter fokus på en tværorganisatorisk fremgangsmåde, der resulterer i konkret handling omkring at skabe bæredygtige forsyningskæder.
Med verdensmålene som ramme øger Alfix bæredygtighedsindsatsen
Alfix er en dansk familieejet virksomhed fra 1963, som producerer innovative byggematerialer til byggebranchen. De er kendt for deres kvalitetsprodukter, som startede i 1960’erne med udviklingen af en unik og patenteret fliseklæber, der gjorde et ”All fix” muligt i forhold til flisemontering. Alfix har en vision om at vinde og inspirere med mere bæredygtige systemer i nordisk byggeri. De har en ambition om at skabe vækst, arbejdspladser og mere grøn omstilling. Disse ambitioner kræver handling, som Alfix ikke er blege for at praktisere selv. Alfix er Verdensmålcertificeret og arbejder dedikeret og målrettet med at minimere deres miljøaftryk og sikre arbejdsmiljøvenlige produkter og løsninger til byggebranchen. Indkøb af bionaturgas, en 100% vedvarende og CO2-neutral energiforsyning fremstillet ved dansk vindkraft samt emballage af genbrugsplast er blandt andet tiltag, der gør Alfix til en virksomhed, der absolut opererer efter sloganet Ansvarlig styrke : ”Practice what you preach”.
Anders Bertelsen Toft, Direktør/COO, tager dig med på Alfix’ inspirerende rejse fra ordentlighed, godt arbejdsmiljø, et socialt ansvar og miljøcertificerede produkter til at hæve barren og arbejde med verdensmålene som ramme for hele deres bæredygtighedsindsats.
Kommunikation af grøn markedsføring – undgå Green Washing
Tillid er en flygtig størrelse. Relationen til markedet, kunderne og det omkringliggende samfund afhænger af måden, hvorpå bæredygtighed kommunikeres og markedsføres. Grundlæggende skal grøn markedsføring understøttes af den korrekte miljødokumentation, ellers kan det betragtes som vildledende.
Forbrugerombudsmandens Quick Guide sætter rammerne for, hvad der kræves i forskellige typer markedsføring, f.eks. on-label claims, rapportering af målsætninger og meget andet. Det kommende EU-direktiv om ”Green Claims” bliver de fremtidige krav til grøn markedsføring. På konferencen giver Charlotte Thy dig en nærmere introduktion til anti-greenwashing, de danske krav og en lille guide til, hvordan man kan arbejde med det samt nogle highlights og nedslag i det nye europæiske forslag.