Sponseret indhold

Robotten der går rent ind i skibsindustrien

Af:

Skibsfarten står for 3 til 4 procent af den globale CO2-udledning, og udleder en masse kemikalier ved rengøring af lastrum. Hos danske CLIIN Robotics har de udviklet en robot, der ikke blot kan klare rengøringen af lastrum på de store handelsskibe – helt uden brug af kemikalier, men også i den nærmeste fremtid en løsning til rensning af skibenes skrog. Det sikrer rederierne større indtjening, mindre forbrug af brændstof, reducerer udledningen af CO2 samt skåner verdenshavene for kraftige kemikalier.

Der er ikke sket meget de seneste 100 år, når det kommer til rengøring af lastrummene på de store fragtskibe. Processen er stadig manuel og med brug af kemikalier til stor fare for både medarbejdernes sikkerhed og miljøet. Millioner af tons kemikalier som klorin og saltsyre skylles direkte ud i havene, når lastrummet gøres klar til en ny fragt, og kemien har gjort sit job.

”Rengøring af de største fragtskibe, som der sejler omkring 15.000 – 16.000 af på verdenshavene, udleder flere tons kemikalier, hver gang lastrummene skal rengøres. Det er en stor belastning for sikkerheden og miljøet, og derfor har vi skabt en universal robot, som klarer rengøringen af lastrummene helt uden brug af kemikalier,” fortæller Thomas Jørgensen, Co Founder & Director hos CLIIN Robotics. Den danske robot er allerede udbredt til verdenshavene.

Robotten reducerer brændstofforbruget
Den agile robot, der kun vejer omkring 80 kg, er den eneste af sin slags på markedet, der kan operere på ståloverflader og rengøre lodrette vægge i et lastrum. Den lille robot er ikke blot udviklet til at rengøre lastrummet, men er også snart klar til nye opgaver. Da CLIIN Robotics blev stiftet i 2016, var det erklærede mål at udvikle en robot, der er en integreret del af skibets udstyr og som kan holde skibsskrog rene for begroning, hvilket potentielt kan reducere brugen af skibsmaling, der indeholder store mængder tungmetaller og fungicider. Endnu vigtigere kan en eller flere robotter installeret på et skib der ved kontinuerlig rengøring af skroget, kan holde det helt rent og glat, også sikre at skibet sejler hurtigere, forbruger mindre brændstof og dermed reducerer udledningen af CO2.

Et stort containerskib kan bruge op imod 100 tons brændstof om dagen, så en brændstofbesparelse på få procent kan give kæmpe gevinster for både rederiernes økonomi og klimaet.

”Hele ideen bag vores danskdesignede, -udviklede og -producerede robot er, at robotten kan udstyres med forskellige redskaber, så den samme robot kan klare forskellige typer opgaver. Det er lidt som med legoklodser, hvor det er ganske enkelt at bygge på og udskifte. Det er den samme robot vi bruger i et lastrum, under vand og på landbaseret løsninger som tanke og vindmøller.”

Slip af med invasive arter
Udover udfordringen med at holde skroget rent og dermed opnå bedst mulige ydelse per forbrugt ton brændstof, så løser robotten også et andet problem, nemlig transport af invasive arter der sætter sig på skroget når skibet ligger stille. De blinde passagerer i form af alger og små havdyr, der sætter sig på skibenes skrog, tager med på rejsen over Atlanten og udgør dermed en risiko for andre farvande, hvor disse arter introduceres.  De nuværende rensningsmetoder er omkostningstunge og ufleksible. CLIIN Robotics nye innovative system vil kunne aktiveres, hvor end skibet ligger og kan sikre at skibet er rengjort inden skibet når nye farvande med invasive arter siddende på skroget.

Det sikrer et rent skrog, hvilket udover at løse problemet med invasive arter også kan spare skibsredere og operatører mange millioner dollars om året, da skibet altid er rent og glat.

”Der skal ikke mere end et par millimeters begroning til, før et skib øger forbruget af brændstof med op mod 20%, så det er altafgørende at holde skroget rent. Vi har beregninger, der viser, at et rent skrog kan reducere udgifterne med over 10 mio. USD i skibets levetid. Desuden er der nye energieffektiviseringsregler på vej i branchen i både 2023 og 2024, som skærper kravene yderligere,” fortæller Thomas Jørgensen og uddyber:

”Rundt omkring i verden oplever flere og flere skibe, at de ikke kan få adgang af myndighederne, før skroget er rengjort. De blinde passagerer på skibene i form af planter og små havdyr er nemlig invasive arter, som udgør en trussel for det lokale havmiljø. Problemet undgås, når skroget renses, inden skibet sejler, så arterne ikke forlader deres oprindelige miljø”.

”Robotten bidrager også til et mere bæredygtigt miljø, fordi forbruget af antifouling maling kan reduceres markant, så havene ikke udsættes for tungmetaller og andre skadelige ingredienser, som er i produkterne.”

Stor interesse fra andre brancher
”Hos CLIIN Robotics oplever de ikke blot en stor interesse for robotterne og selve robotplatformen fra den maritime branche, også andre brancher som vindmølleindustri, Olie og Gas samt andre brancher hvor den universelle robot platform som CLIIN Robotics har udviklet kan bruges. Vi har stærke investorer i ryggen, og vores teknologi er relevant for en bred vifte af brancher. Derfor har vi blikket rettet ud mod verden og yderligere funding, så vores robotteknologi kan være med til at skabe mere bæredygtige industrier, styrke effektiviteten, sikre arbejdsmiljøet, beskytte naturen og reducere CO2,” siger Thomas Jørgensen.

CLIIN Robotics, der blev grundlagt i 2016, har vundet flere priser og fået støtte fra flere danske fonde samt EU til deres innovative løsninger.

Læs meget mere om de agile robotter, der øger effektiviteten og reducerer CO2 i fremtidens skibsfart på www.cliin.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DSC_0970
Faciliteterne der baner vejen for lægemidlerne
BH-highres
Forretningsrejsende mødes i Danmark
Intro 2
Den moderne leder skal lære fra sig

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...