Sponseret indhold

Giv den nu gas på vejen

Den miljøvenlige IVECO S-WAY NP-lastbil kører på 100 % naturgas.

Af:

Hos REA Erhvervsbiler kan de præsentere den miljøvenlige IVECO S-WAY NP-lastbil, der kører på 100 % naturgas og reducerer CO2-udledningen markant. Lastbilen, der kan køre 1.600 km på en tank, har slået igennem på de tyske veje, og nu er turen kommet til Danmark.

Hos REA Erhvervsbiler har de flere forespørgsler fra danske vognmænd, der er interesserede i den miljøvenlige løsning.

”Der kan opnås store CO2-reduktioner ved at benytte gas som drivmiddel. I andre europæiske lande er de begyndt at reagere på den grønnere løsning ved at tilbyde støtteordninger, fritagelse for vejafgifter og optankningsmuligheder,” siger Ole Trier, der er salgschef hos REA Erhvervsbiler, der har afdelinger i Roskilde, København, Slagelse og Næstved.

I Tyskland kører IVECO S-WAY NP blandt andet gratis på motorvejene med MAUT-fritagelse helt frem til udgangen af 2023 for tunge køretøjer på naturgas over 7,5 tons. Det betyder, at vognmanden kan opnå TCO-besparelser på op mod 222.000 kr. om året, hvis bilen kører 150.000 km om året.

Vejen er banet
Europa satser stærkt på den grønne kørsel og udvider distributionsnetværket for naturgas på de vigtigste transportveje gennem Europa. Så antallet af LNG-tankstationer forventes at stige fra 249 i 2019 til 450 i 2022.

”Vi ønsker, at Danmark vil hoppe med på vognen i det her miljøfremstød i den grønne omstilling. Det er ret frustrerende at se, at vi endnu ikke har en eneste LNG-tankstation på de danske veje. Når det handler om den tunge godstransport, giver det netop mening at sætte ind med grønne tiltag. Vi har allerede lastbilen og interesserede købere, så nu skal politikerne bare støtte op,” fortæller Ole Trier.

Der skal politisk vilje til
De danske olieselskaber har allerede for flere år siden tilkendegivet, at de er klar til at sætte tankstationer op. En lastbil, der kører på LNG har en CO2-reduktionen på 15-20 procent sammenlignet med diesel. De gasdrevne lastbiler er lige så brændstoføkonomiske som tilsvarende lastbiler med dieselmotorer. Da LNG ofte er billigere at tanke i udlandet end andre drivmidler, og lastbilerne er fritaget for en række afgifter, har vognmændene gode muligheder for at sænke brændstofomkostningerne og hurtigt tjene bilen ind igen.

Det klinger lidt hult, at politikerne her i Danmark sætter mål for, at klimapåvirkningerne skal reduceres med 70 procent, men at de så ikke tager mod de muligheder, der allerede er på markedet nu,” siger Ole Trier.

100 % opkoblet lastbil
Den nye IVECO S-WAY NP er en 100 % opkoblet lastbil, der åbner en ny æra inden for flådestyring og trivsel om bord. Det rummelige førerhus giver chaufføren et godt arbejdsmiljø og kørekomfort. De avancerede opkoblingsmuligheder holder chaufføren i konstant kontakt med deres flådemanager, IVECOs specialistteam og forhandlernet, så chaufføren aldrig er alene på vejen.

”Ud over sin rene effektive kørsel er IVECO S-WAY NP med sit nye førerhus og fokus på konnektivitet samtidig mere lydsvag end en tilsvarende dieselmodel. Kom selv og oplev fremtidens lastbil. Vi inviterer alle i branchen til at komme forbi og høre om mulighederne,” forklarer Ole Trier.

De første gasdrevne lastbiler er kommet i stald hos danske vognmænd, men så længe de skal tanke i Sverige og Tyskland, kan man komme til at spejde længe efter flere på de danske landeveje.

FAKTA

REA Erhvervsbiler A/S har mere end 40 års erfaring med IVECO og tilbyder et stort udvalg af nye og brugte vare- og lastbiler. Med afdelinger i Roskilde, København, Slagelse og Næstved dækker de hele Sjælland samt København.

Se mere på www.rea.as

Der kan opnås store CO2-reduktioner ved at benytte gas som drivmiddel

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DSC_0970
Faciliteterne der baner vejen for lægemidlerne
BH-highres
Forretningsrejsende mødes i Danmark
Intro 2
Den moderne leder skal lære fra sig

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...