Sponseret indhold

Transport- og logistikklyngen vil være Danmarks største

Af:

Skandinavisk Transport Center, der ligger tæt på Køge Havn, opruster, så de kan forsyne mere end 1.5 millioner danskere i hovedstadsområdet med alt fra fødevarer til byggematerialer.

På vejene omkring Køge Havn ruller lastbilerne travlt afsted. Kursen er enten sat mod Skandinavisk Transport Centers (STC) 1,8 millioner m2 eller mod Køge Havn, som blot ligger tre kilometer fra centeret.

Både STC planlægger at udvide, og havnen er ved at tredoble sin størrelse og udvide arealet til omkring knapt en million m2, så endnu flere og endnu større skibe baner sig vej ad den blå motorvej, der åbner porten mod øst.

“Vi er i fuld gang med at byggemodne endnu 700.000 m2, så vi i STC i alt dækker omkring 2,5 mio. m2 og bliver kongerigets største transport og logistikcenter, der kan tiltrække en stribe innovative virksomheder”, fortæller Thomas Elm Kampmann, som er direktør for STC.

Allerede nu har fødevaregiganterne Netto og Lidl slået sig ned sammen med blandt andre Nomeco, der leverer medicin til sygehuse og apoteker. PostNord er klar til at sortere fremtidens pakkepost i deres moderne distributionscenter.

Køge er fremtiden
STC er delt op i et egentligt transportcenter, der kan servicere lastbiler og varevogne, så her er tankanlæg, service- og reparationsmuligheder, vaskeanlæg, parkering samt cafeteria.

Derudover er der et stort erhvervsområde til forskellige typer erhverv. Centeret ligger lige ved knudepunktet, hvor de tre motorveje E20, E47 og E55, der rækker ud mod Europa, mødes.

Jernbanen ligger tæt ved og ikke mindst den blå motorvej i form af Køge Havn, der åbner udsynet og mulighederne mod øst. Den geografiske placering ligger ikke blot optimalt i forhold til de 1,5 millioner forbrugere i hovedstadsområdet, men der er heller ikke langt til de tre millioner forbrugere i Øresundsregionen.

“Havneudvidelsen betyder, at der er allerede gravet dybere sejlrender, og vanddybden er øget fra 7 til 9,5 meter, så dobbelt så store skibe kan anløbe havnen. Arealerne omkring havnen udvides også, og det giver virksomhederne en unik chance for at flytte ind i første række”, fortæller Thomas Elm Kampmann.

Udvidelsen af havnen, der forventes færdig om et par år, omfatter blandt andet et område på 400.000 m2, nye dækmoler og en unitterminal på 250.000 m2.

Godskorridor er på vej
Regeringens ønske om at benytte flere transportformer, der skal skåne miljøet, passer også godt ind i billedet, fordi både STC og Køge Havn ligger centralt i forhold til jernbanen. Og når Femern Bælt-forbindelsen står færdig, vil Køge placere sig endnu stærkere på det globale landkort.

“ScanMed godskorridoren (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor) er en højt profileret EU-transportkorridor. Og specielt den elektrificerede jernbane kan binde infrastrukturen sammen miljømæssigt rigtigt fra Stockholm til Palermo”, fortæller Thomas Elm Kampmann og uddyber:

– I den forbindelse er det vigtigt, at vi her i Danmark sørger for at etablere en kombiterminal, hvor godset kan læsses mellem tog og biler. Ellers vil vi bare fra første dag se de store godstog pløje sig op gennem den sjællandske muld og sætte kurs mod Sverige, hvor de har faciliteterne. Det vil ikke blot koste arbejdspladser, forsinke godset, men også skade miljøet.

Allerede nu arbejder blandt andet Region Sjælland og Danske Speditører på at realisere en kombiterminal.

Logistikklyngen i Køge

Køge Havn og STC er kommunalt ejede enheder og drives som ét selskab med samme ledelse.

Denne organisationsform underbygger intentionerne om en effektiv transport- og logistikklynge.

Læs meget mere om porten mod øst på www.stc-koege.dk, og se hvordan Køge er fremtiden for din forretning.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Damvig94614
Dansk 3D-print bliver svensk
Intro 2
Byg ledelsesudvikling på styrkerne
A50I6260
Læg frygten på hylden og del dine data

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...