Sponseret indhold

Vejen frem er gas

Af:

Danmark halter bagud i forhold til at udnytte biogas som brændstof i transportsektoren. Hos IVECO, der siden 1996, har produceret bæredygtige biler, busser og varevogne, er de ikke i tvivl om potentialet.

Morten Iversen

Ifølge tal fra Det Europæiske Miljøagentur, EEA, står transport står for omkring 14 procent af den samlede udledning af CO2 på verdensplan. Og i Europa, hvor der er mange lastbiler, busser og varevogne, hedder tallet 27 procent.

Det summer af aktivitet lige syd for grænsen, hvor interessen for lastbiler og varevogne, der kan køre på gas og el, er eksploderet, efter Tyskland har besluttet at ophæve vejskatten for denne grønne transportform.

“En stor diesellastbil, der kører omkring 800.000 km på fem år, udleder omkring 640.000 kg/CO2. Kører den i stedet det samme antal km på biogas, reduceres CO2-udledningen med 462.000 kg/CO2. Det er netop det regnestykke, de kan se meningen i syd for grænsen, hvor de gasdrevne biler vinder frem”, fortæller Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos IVECO Denmark, der siden 1996 har produceret lastbiler, varevogne og busser, som kører på gas.

Hos IVECO mærker de en stigende interesse for de bæredygtige biler, der nu udgør omkring 80 procent af de producerede biler.

Danmark skal ændre kurs
I Danmark, hvor det grønne energifokus meget har centreret sig om vindmøller og eldrevne biler, er biogassen desværre ikke med helt fremme i første række på den politiske dagsorden.

De eldrevne biler er bestemt et sympatisk projekt, men taler man tungere transport, vil der gå mange år, før batterierne er så teknologisk langt fremme, at en stor lastbil eller en bus for alvor kan få gavn af dem.

Biogassen er så effektiv, at de store lastbiler kan køre fra London til Madrid på en enkelt tankfuld.

“I Danmark er det 27 procent dyrere at tanke en liter biogas end en liter diesel på grund af skatter og afgifter. Vi håber, det regnestykke kommer til at se anderledes ud i fremtiden, så vi kan få mere af den grønne transport”, siger Morten Iversen og efterlyser flere muligheder for at tanke biogas på de danske veje.

I Danmark findes der kun omkring 17 tankstationer fordelt på det danske vejnet, og kigger man på de store byer eksempelvis Århus, skal man spejde langt efter biogassen, for her er en helt tom plet på landkortet.

Ser man i stedet på Tyskland og Sverige er der henholdsvis 880 tankstationer i det tyske og 182 på den anden side af Øresund.

“Den enkleste måde at sænke prisen på biogas til transport er, at fjerne naturgasafgiften på biogas leveret ud via fyldestationer. Det vil spare 3,67 kr./kg (3,033 kr/m3) og vil gøre biogassen til et meget konkurrencedygtigt alternativ til diesel”, siger Morten Iversen og uddyber:

“Alle biogasselskaber garanterer, at gas tanket på fyldestationer er biogas. Det kan gøres på certifikatniveau, som vi kender det fra grøn strøm, hvilket vil få markedet til selv at vælge grønt uden en rød bundlinje”.

Der skal fokus på gyllen
Der er kun omkring 150 biogasanlæg i Danmark, hvoraf størsteparten findes på gårdene.

Kritiske røster har været fremme med, biogasanlæggene ikke kan betale sig, fordi landbruget ikke producerer nok affaldsstoffer til at lave gyllen om til gas.

“Danmark udnytter kun mellem 15-17 procent af affaldsstofferne fra landbruget, og vi har brug for flere biogasanlæg. Landbruget viser stor interesse, så vi håber på, at politikerne vil se mere i den her retning, hvor vi både kan gøre noget godt for landbruget, transportsektoren og ikke mindst miljøet”, siger Morten Iversen og uddyber:

“I dag producerer vi biogas til omkring 10.000 af de store lastbiler, men vi har mindst fem gange så meget kapacitet”.

I december 2018 kom der en julegave til den grønne udvikling på transportområdet fra EU, da det nye direktiv Renewable Energy Directive 2018/2001, blev en realitet.

I direktivet viser tal, at der en besparelse på op til 179 procent CO2, hvis transportsektoren vælger at køre på gas i stedet for den meget mere forurenende diesel. Direktivet skal indfases i løbet af de næste to år og erstatter det forudgående.

FAKTA

En af IVECOs store lastbiler har kørt turen på de 1728 km fra London til Madrid blot på en enkelt tankfuld biogas og bidrager dermed til en grønnere transportsektor, der reducerer CO2-udledningen markant. 

Læs meget mere om fremtidens grønne transport på www.iveco.com

Den enkleste måde at sænke prisen på biogas til transport er at fjerne naturgasafgiften på biogas leveret ud via fyldestationer.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Intro 2
En ny og spændende tid – er det kun begyndelsen?
Kevin_frit_1_300dpi_avis
Vejen til succesfuld ledelse går gennem opgør med negativ social arv
Gitte K Nielsen - direktør - Danske Tegl1
Hvis vi kan, kan alle!

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...