Corona har sat lyntempo på digitaliseringen

Af Christian Hannibal, branchedirektør (konst.)., Dansk Industri

Af:

Under corona har mange virksomheder været tvunget til at sætte turbo på deres digitale omstilling. Mange var godt i gang i forvejen, men med den delvise nedlukning af samfundet har der været ekstra stort behov for at tænke i nye, digitale baner.

I DI håber vi, at dansk erhvervsliv kan bygge videre på alle de erfaringer, vi har fået under corona. Hvad gjorde vi, som viste sig at fungere bedre end før? Hvad har vi lært? Og hvordan kan vi nu arbejde videre på at sikre, at de mange gode erfaringer bliver brugt som løftestang til et yderligere ryk fremad på den digitale spilleplade?

Krisen har for mange virksomheder betydet en pludselig og massiv udrulning af online kommunikation med især videomøder som den helt store forandring i manges hverdag. Det har i dén grad været en øjenåbner og betyder, at en del arbejdsgange er blevet langt mere effektive.

Salgsmøder er et godt eksempel, for når sælgerne ikke skal køre fra den ene ende af landet til den anden, men i stedet kan komme i kontakt med potentielle kunder fra hjemmekontoret, sparer vi både tid og ressourcer. Samtidig er samarbejdet med internationale aktører blevet lettere at planlægge og afvikle, hvilket også på længere sigt er rigtig positivt – både for ens kalender og for klimaet.

Nye digitale forretningsmuligheder er ligeledes blevet opdyrket under krisen, hvor bl.a. e-handel i dén grad er på fremmarch. Virksomheden SimpleSite, der udbyder hjemmeside- og webshopløsninger har oplevet et stort boom i kunder under corona. Flere og flere virksomheder har kastet sig ud i e-handel, hvilket også afspejler sig i Post Nords aktivitet. Under krisen har de nemlig leveret 30 procent flere pakker end vanligt.

Det er samtidig fuldstændig klart, at alt ikke kan erstattes af det digitale. Det menneskelige møde vil fortsat i fremtiden være essentielt for vores måde af samarbejde på, og den uformelle snak over kaffemaskinen har svært ved at blive overført til de virtuelle rum. Dog er mange af de barrierer, mange af os havde over for videomøder før, blevet nedbrudt under corona, og de erfaringer kan vi i høj grad tage med os, når samfundet i stigende grad åbner.

Det er heller ikke kun mødeaktiviteter og handelsplatforme, der i stigende grad rykker ind på det digitale landkort. Også konferencer og messer begynder at indtage de online rum. Under corona har vi primært set det gennem en stigning af webinarer fra organisationer på tværs af erhvervslivet. Men fremtidens online konferencer kommer ikke bare til at være live streaming af foredrag.

Derimod vil vi fremover se messer og konferencer i et gennemført virtuelt univers, som er skræddersyet til det digitale space. Det er virksomheden Cadpeople et godt eksempel på. De ønsker at skabe fremtidens virtuelle messer og konferencer med showrooms, produktpræsentationer i 3D og interaktive skærme.

På den måde kan den virtuelle konference skabe nye, interaktive oplevelser, som ikke 1:1 forsøger at efterligne det fysiske rum, men derimod spiller på alle de tangenter, som de digitale teknologier tillader os at benytte. Hvem ved? Måske vil du i fremtiden kunne tage VR-briller på og deltage i en produktpræsentation i New York, hvorefter du hører et oplæg fra en CEO streamet direkte fra et professionelt studie i Nairobi.

Der er mange nye muligheder i digitaliseringen, som vi endnu ikke har opdaget, udforsket eller udviklet. Under corona har de fleste været igennem en turbo-digitalisering, hvor vi har set, at langt flere arbejdsgange kan foregå smidigt i det digitale univers.

Nu skal vi bruge erfaringerne som løftestang for at tænke endnu mere digitalt, så vi også fremover kan udvikle og implementere digitale løsninger, som fx nedbringer mængden af ensformigt rutinearbejde og sikrer bedre og mere effektive møder. Tiden er inde til, at hver enkelt virksomhed kigger på, hvad der har virket, og hvad der ikke har.

Vi kan måske godt længes efter business as usual, men det er egentlig ikke et mål. Nogle ting vil blive som før, men andre processer havde behov for forandring. Derfor skal vi huske alt det, vi har lært og bygge oven på erfaringerne. Hvis du forestiller dig, at der kommer en runde to af corona-nedlukningen, hvad vil du så gøre?

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Henning Langberg portræt ny 1
Ny innovationschef på Rigshospitalet: Hospitalets topforskning skal tegne fremtidens sundhedsløsninger
LMI Effective_Personal_Leadership
Din personlighed er din faglighed
View over businessman shoulder laptop screen and videocall diverse participants
Teams styrker holdånden i TDC Erhverv

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...