Sponseret indhold

APCOA PARKING er klar med betalingsautomatens digitale afløser

APCOA PARKINGS nye stander med QR-kode i Kalkbrænderihavnsgade i København.

Af:

Parkering skal være lige så nemt at betale for som alle vores andre indkøb. Derfor udskifter APCOA PARKING Danmark nu en stor del af sine betalingsautomater med et nyt fuldt digitalt system, hvor indgangen blot er en QR-kode, der skal scannes. Med convenient parkering og ekstra services som pakkebokse og ladestandere ser APCOA PARKING parkeringsarealet som en ny hub i byens digitale og fysiske økosystem.

Det er ikke kun i supermarkedet og i webshops, at vi forbrugere fortrækker digitale betalingsløsninger, der gør betalingen så nem som mulig. Det gælder i stigende grad også, når vi skal betale for parkering, og det tager Europas førende parkeringsoperatør APCOA PARKING nu konsekvensen af i Danmark.

APCOA PARKING har indledt en trinvis nedtagning af betalingsautomaterne på de P-arealer, virksomheden administrerer i Danmark, og vil erstatte dem med et nyt digitalt betalingssystem. Med tiden skal over halvdelen af betalingsautomaterne fjernes, for det er den vej, det går med digitaliseringen og bilisternes præferencer, når de skal betale. Således viste en undersøgelse fra december 2021 om bilisters parkeringsvaner, at kun 32,8 procent af de adspurgte bilister foretrak at betale via en traditionel betalingsautomat, mens resten helst ville benytte moderne, digitale betalingsmetoder.

Et levn fra mønternes tid
I stedet for den klassiske parkeringsautomat til kreditkort eller kontanter vil APCOA PARKINGs kunder møde en stander med en QR-kode, som skal scannes, og så kan processen omkring registrering og betaling ordnes nemt via mobiltelefonen.

”Selv om vi senest har brugt kreditkort i billetautomater, er selve princippet i en betalingsautomat, jo et levn fra dengang, vi alle gik rundt med mønter på lommen. Nu er det en trend i samfundet, at vi skal kunne gøre så meget som muligt digitalt og kontantløst, og den trend reagerer vi på ved at gøre det så nemt og convenient som muligt for brugerne at benytte vores parkeringsanlæg,” siger Dan Kirk, Head of Marketing, Business Development & Consumer Relations hos APCOA PARKING Danmark.

Så mange betalingsløsninger som muligt
Målsætningen med den nye betalingsløsning er, at betalingsoplevelsen skal flugte med de digitale flows, vi i øvrigt benytter og har vænnet os til i det daglige.

”Derfor ønsker vi også kunne tilbyde så mange af de gængse betalingsløsninger som muligt, dvs. MobilePay, Apple Pay, Google Pay og diverse kreditkort. Brugere fra udlandet skal ligeledes kunne betale med deres kreditkort, og vi arbejder også på at få den norske og svenske udgave af MobilePay, Vipps og Swish, med i systemet,” forklarer Dan Kirk.

Færre automater vil spare CO2
Der er også en klimamæssig gevinst ved at nedlægge de gamle betalingsautomater.

”De er af metal og skal produceres, transporteres og serviceres. Både den planlagte service og de løbende reparationer, fordi de jo som alle andre maskiner kan gå i stykker, koster kilometer og CO2-udledning på vejene. Vi vil i den kommende tid måle på, hvad det giver af effekt i CO2-regnskabet, at vi udfaser betalingsautomaterne,” siger Dan Kirk.

Vi er vanemennesker
De nye standere med QR-kode og information er bevidst designet, så de minder brugerne om betalingsautomater.

”Det giver noget genkendelighed, og det er ikke for fremmedartet i forhold til den vane og forventning, brugerne har. Vi har været meget omhyggelige med at designe standeren, så folk, så at sige, føler sig hjemmevante og ikke vælger den nye løsning fra, fordi de ikke forstår den.”

Hvorvidt betalingsautomater bliver udskiftet med den nye fuldt digitale løsning, afhænger i høj grad af de mennesker, der besøger pladserne, og hvilket forbrugsmønster de har.

”Selv om ambitionen er at fjerne så mange automater som muligt, vil det på bestemte pladser fortsat være muligt at betale gennem en automat. Af hensyn til for eksempel ældre bilister, vil vi derfor beholde nogle af betalingsautomaterne ved hospitaler og andre steder, hvor mange af vores brugere er ældre og er mest trygge ved at klare parkeringen på en måde, de kender godt. Det vigtigste ved indfasningen af en ny løsning er, at brugerne skal have nemt ved at finde ud af det og sagtens forstår, hvorfor det skal være sådan.”

Når mange biler kører samtidig
I andre situationer kan den nye digitale løsning blive en stor fordel, når en stor mængde biler skal til og fra det samme parkeringsområde på kort tid.

”For eksempel har Bakken og andre forlystelses-, koncert- og messesteder, vi samarbejder med, nu mulighed for at give deres gæster en QR-kode til direkte betaling af parkering på billetten, så de mange mennesker og bilers ankomst og afgang kan glide nemmere. Det giver mulighed for at forbedre kundeoplevelsen.”

En hub i den fysiske og digitale by
Indfasningen af fuldt digitale betalingsløsninger understøtter den transformation af parkeringspladsens rolle i samfundet, som APCOA PARKING har sat i gang gennem en række initiativer, der udvider parkeringspladsens funktionalitet. APCOA PARKING vil omdanne sine parkeringspladser til Urban Hubs og levere den fysiske og digitale infrastruktur til mobilitet, logistik, e-opladning og teknologibaserede tjenester.

”Vi gør, hvad vi kan, for at give folk en præference. Parkering er jo i forvejen en meget vanebaseret ting, og hvis vi i samarbejde med vores partnere kan give kunderne fordel af innovative og praktiske services, bliver de endnu mere motiverede for at vælge os, selv om der måske er andre pladser tættere på deres destination. Derfor har vi også pakkebokse og ladestandere, som vi også vil digitalisere yderligere. Jo mere værdi, vi lægger i de pladser, jo mere tager folk pladserne til sig. Det kommer også miljøet til gode, da vi aktivt bidrager til reduktion af emissioner i byer ved at mindske trafikmængden til logistik og parkeringssøgetrafik,” siger Dan Kirk.

Nu er det en trend i samfundet, at vi skal kunne gøre så meget som muligt digitalt og kontantløst, og den trend reagerer vi på ved at gøre det så nemt og convenient som muligt for brugerne at benytte vores parkeringsanlæg.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Intro 2
En ny og spændende tid – er det kun begyndelsen?
Kevin_frit_1_300dpi_avis
Vejen til succesfuld ledelse går gennem opgør med negativ social arv
Gitte K Nielsen - direktør - Danske Tegl1
Hvis vi kan, kan alle!

Læs også

Bucher_CityFlex_C40e_2
​​Hvem spænder ben for grøn transport?​ 
Samfundets øjne er stift rettet mod den grønne omstilling, og på hvordan vi hver især – virksomheder, kommuner og private – kan bidrage...
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Nu kan danske virksomheder få testet deres AI-produkter til Smart Cities
Tirsdag den 27. juni åbner digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) en konference for Test- og Eksperimenterings-Faciliteterne (TEF)...
Trifork 1
Dansk softwarefirma bygger intelligente kontorbygninger
Trifork udvikler blandt andet software til Smart Buildings og IoT. På trods af at byggebranchen giver mulighed for at anvende en række...