Hotelmarkedet har været i krise under hele pandemien, men alligevel står det samlede marked i dag med et bredere udbud til gæsterne end tidligere. HORESTA ser et opsparet behov hos danskerne for oplevelser og for at mødes.
Mange danskere har undervejs i krisen frygtet, at yndlingshotellet ville blive offer for pandemiens forfærdelige konsekvenser, og selvom nogle desværre fik ret i de bange anelser, så står erhvervet endnu. Og faktisk er hotelbranchen vokset betragteligt under krisen. Alene det københavnske hotelerhverv er 5.000 værelser rigere, sammenlignet med inden krisen tog fat, og flere værelser er i pipelinen.
For gæster betyder det flere muligheder, når der skal vælges venue til deres møder, konferencer eller sågar de helt store events med et firecifret antal deltagere.
”De seneste år har trukket tænder ud i erhvervet, og der er ingen tvivl om, at konkurrencen i markedet er intensiveret. Vi oplever dog et stort opsparet behov blandt danskerne for oplevelser og for at mødes lige nu. Det betyder, at man nu pludselig ser flere steder, hvor gæsterne skal være ude i god tid for at få plads til konferencen eller de private fester. Det kan forhåbentlig være med til at få mange hurtigt på fode igen,” fortæller Jannick Nytoft, adm. direktør i HORESTA, og tilføjer:
”Hotelvirksomhederne har investeret gevaldigt under krisen, så de var sikre på at være rustede og toptunede til lige netop denne konkurrencesituation. Det betyder, at produktet står rigtig skarpt med masser af nye muligheder for afviklingen af events og konferencer, hvor for eksempel det digitale kan spille en større rolle end tidligere, hvis gæsterne ønsker det.”
Branchen står på bredt fundament
De mange nye hotelværelser, der har slået dørene op under krisen, har været længe undervejs, og HORESTAs adm. direktør understreger, at ingen kunne have forudset en global pandemi og de medfølgende konsekvenser.
”Det er selvfølgelig kritisk, når et værelsesboom og øget udbud falder sammen med en efterspørgsel, der forsvinder, men op til krisen var hotelbranchen et væksterhverv, og det vil den blive igen. Vi har gennem en årrække set et erhverv med høj belægning, og så er det meget naturligt, at nye spillere byder sig til med værelser, konferencesale og lignende. Og konkurrence betyder, at alle skal være på stikkerne og klar til at præstere deres ypperste,” siger Jannick Nytoft. Branchen står midt i en periode, hvor der fra 2018 til 2024 sammenlagt kommer 8.800 værelser alene i København, hvilket svarer til en vækst på 48 pct. i hovedstaden. Blandt andet øges budgethotellernes andel af markedet, og der sker et løft i highend-markedet. De nye hotelprojekter rummer flere internationale kæder, som ikke før har været på det danske marked. Marriott åbner nye brands i Danmark, 25 Hours har slået dørene op ved Rundetårn, NH Collection har overtaget ”Ørkenfortet” på Christianshavn, og hollandske Zoku har givet København deres bud på fremtidens hotellejligheder. De vil alle få en vigtig rolle i udviklingen og genrejsningen af markedet, mener HORESTAs direktør.
”København har historisk haft en underrepræsentation af internationale kæder i Danmark, og den balance ændrer sig nu en smule. Kædernes loyalitetsprogrammer er værdifulde, når det kommer til at trække nye gæster, som ellers ikke havde fået øjnene op for mulighederne her i landet,” fortæller Jannick Nytoft.
Gæsterne kommer dog ikke af sig selv, understreger HORESTA. Skal branchens belægning tilbage på samme niveau som tidligere, så skal den globale rejselyst tilbage.
”Forhåbningen er, at effektiv markedsføring, i samspil med at corona træder i baggrunden, vil kunne begynde at fylde værelserne igen. Det samlede kapacitetsboom skal ikke ende med at virksomhederne kannibaliserer på kollegerne. Målsætningen er, at alle har en sund forretning samtidig med, at det samlede marked indfrier sit fulde potentiale,” siger HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft.
Oplevelsen tilbage i fokus
Jannick Nytoft understreger, at branchen i to år har set frem til den restriktionsfrie virkelighed, hvor det alene var gæstens oplevelse, der kom tilbage i fokus og ikke politiske restriktioner.
”Tidligere har det at drive hotel været som at køre i en bil. Indehaverne kunne selv bestemme retning og fart, men under corona har det måske mere været at sammenligne med en skolevogn, hvor politikerne har sat sig ind på passagersædet og trådt heftigt på bremsen ad flere omgange, og måske endda flået gevaldigt i rattet. Nu handler virkeligheden igen om at drive lige præcis den forretning, som erhvervets ildsjæle ønsker og er gode til, hvor gæsten og de mindeværdige oplevelser er i centrum,” siger HORESTAs adm. direktør.