81 nye boliger i Amagerbank-hovedsæde udlejet på få måneder
Det tog blot tre og en halv måned for EDC Poul Erik Bech at finde lejere til 81 nye ungdomsboliger, som Danica Ejendomme har indrettet i det, som tidligere var Amagerbankens hovedsæde på Amagerbrogade. Det oplyser mægleren.
Ejendommen indeholder ganske meget historik om ejendomsbranchen. Amagerbanken solgte den i 2003 i en sale and lease back-aftale til SEB Pension. Da banken gik konkurs fem år senere, især på grund af problematiske udlån til ejendomsudviklere, måtte pensionskassen finde nye lejere – bl.a. Bank Nordik. Senere besluttede man, som så mange andre ejendomsselskaber gjorde i 10’erne, at indrette en del af ejendommen til boliger. Da de stod færdige i begyndelsen af i år, var SEB Pension, inklusive dets ejendomsportefølje, overtaget af Danica.
Danica Ejendomme ser potentiale for endnu flere ungdomsboliger i København. Selskabet meddelte i maj, at det vil investere 500 mio. kr. i 250 af slagsen.
Forsigtig optimisme om huslejerestancer fra butikker
Med udgangen af juli havde butikker i Danmark huslejerestancer på 1,5 mia. kr. Det er 100 mio. kr. mere end måneden forinden. Det viser en opgørelse fra brancheforeningen Ejendom Danmark, som har et lidt blandet forhold til tallet:
På den ene side er det normalt, at restancen formelt stiger hen over et kvartalsskifte (denne gang fra andet til tredje kvartal). På den anden side var restancerne i forvejen meget høje, fordi mange butikker som bekendt har haft det ekstremt hårdt under nedlukningerne. Nu skulle de gerne have fået nogle penge i kassen igen.
”Det er ikke til at vide, hvordan sundhedssituationen udvikler sig i de kolde måneder, og hvordan det vil smitte af på vores butikker. Derfor er det vigtigt, at butikkerne får indhentet så meget som muligt nu, og at vi fra samfundsmæssig side gør vores ypperste for at sikre, at de har optimale vilkår for at drive deres forretninger,” udtaler Jannick Nytoft, adm. direktør i Ejendom Danmark.
Jeudan udnyttede hul i annoncemarkedet til offensiv
Sidste efterår, da Danmark var ramt af nedlukninger, valgte mange ejendomsselskaber at skrue ned for annoncebudgettet. Der var alligevel ikke mange kunder i markedet. Jeudan gik dog den modsatte vej, og havde held med det, fremgår det af halvårsrapporten.
Selskabet førte kampagne på baggrund af en analyse, der viste at kunderne især prioriterede fleksibilitet, pålidelighed og gode parkeringsmuligheder.
”Det suppleret med gode annonceringsmuligheder grundet nedsat aktivitet fra andre annoncører, vurderes at være blandt grundene til at Jeudan har oplevet en stor efterspørgsel på velbeliggende lejemål i veldrevne ejendomme med gode parkeringsmuligheder og let adgang til offentlig transport. En positiv efterspørgsel som også driver væksten i første halvår 2021,” hedder det i halvårsrapporten.
Jeudan have i halvåret en nettoudlejning på 61 mio. kr., mod minus 20 mio. i samme periode sidste år. På billedet adm. direktør Per W. Hallgren.