Efter Corona: Vores møde- og konferencekultur er ændret

Kim Staack Nielsen, CEO i DANSK HR

Af:

Coronaepidemien, der i mere end et år har aflyst alle konferencer og større møder for virksomheder og organisationer, er endelig ved at lette i Danmark. Men det er en anderledes mødekultur, der står tilbage efter Coronaen, mener ekspert.

“Alle fysiske konferencer og møder har været aflyst, siden Coronaen brød ud sidste år. Det har haft den effekt, at vi allesammen er blevet meget mere opmærksomme på, hvad den reelle værdi ved et møde eller en konference er. Når vi er på online, så er vi langt mere effektive og to-the-point i en mødesituation.”

Sådan siger Kim Staack Nielsen, CEO i DANSK HR, Danmarks største professionelle, uafhængige, netværksbaserede HR-organisation. Han ser en forandret møde- og konferencekultur tage form, når de fysiske møder og konferencer forhåbentlig snart bliver en del af hverdagen igen.

“Jeg tror, at vi på grund af Coronaen vil opleve skarpere og mere målrettede møder- og konferencer i fremtiden, da vi allesammen er blevet mere opmærksomme på de fordele, der er med henholdsvis fysisk og digital kontakt,”

Indlæring eller debat
For virksomheder og organisationer har behovet for vidensdeling og input udefra været uforandret under coronaen, til trods for at mulighederne for fysiske møder har været ikke-eksisterende. Kim Staack Nielsen er ikke i tvivl, om at de tvungne omstændigheder med digitale løsninger kan have været en katalysator til bedre møder i fremtiden.

“Mange har jo bemærket, at der er langt mindre hyggesnak, når vi mødes digitalt, end der er ved det fysiske møde; ganske enkelt fordi, vi ikke har den samme nærhed til hinanden. Det gør, at vores digitale møder ofte er langt mere effektive.”

Og Kim Staack Nielsen mener samtidig, at visse former for møder- og konferencer egner sig langt bedre til den digitale verden end andre.

“Videnstunge oplæg, hvor vi som deltagere skal optage fagtung ny viden og læring, og hvor der ikke er meget at debattere eller samtale over, er rigtig gode digitalt. For det er oplæg, der grundlæggende er skabt til, at én person kommunikerer et budskab, som resten er modtagere på.”

Men de digitale møder har på samme måde også deres klare begrænsninger, og der er mange scenarier, hvor det at holde eksempelvis en konference digitalt, langt fra er den optimale løsning.

“Digitalt er der ofte blot en mindre  interaktion deltagerne imellem. Og det er en stor del af det af være på konference, at vi mødes fysisk, og udveksler, synspunkter tanker og ideer, eller bare snakker med kollegerne. Det har ofte en kontinuerlig værdi, og det skaber netværk og samarbejde. Sådanne konferencer er typisk også kendetegnet ved, at der er mange spørgsmål eller kommentarer fra salen, og at der kommer en levende debat om emnerne. Det er næsten umuligt at gøre digitalt,” siger Kim Staack Nielsen.

Møder er vigtige
Virksomheder og organisationer over hele landet har i høj grad skåret ned på aktivitetsniveauet, når det kommer til møder og konferencer det seneste års tid. Men spørger man Kim Staack Nielsen, så er det derfor også vigtigt, at medarbejderne efter Coronaen får gode muligheder for at komme ud og mødes med kolleger fra andre virksomheder, og i det hele taget få nye input.

“At få efteruddannelse eller nye faglige input er noget, man ikke må undervurdere vigtigheden af. Der er netop ved konferencer, at ny inspiration eller nye tanker kan opstå. Samtidig er det noget, mange medarbejdere sætter stor pris på; at komme ud og vidensdele med andre dygtige mennesker.”

Han mener også, at mange virksomheder i det lange løb vil skabe problemer for sig selv, hvis de sparer på netop konferencer og efteruddannelse.

“Det kan måske virke tillokkende at spare lidt, under påskud af Corona, men man skyder sig selv i foden, da man ender med at afholde sine medarbejdere fra ny faglig viden. Og det er i sidste ende en dårlig forretning.”

Især én ting står klart for Kim Staack Nielsen; som følge af stadigt stigende international konkurrence indenfor nærmest alle områder og brancher, så vil behovet for konferencer og vidensdeling vokse støt de kommende år.

“Coronaen har tydeligt vist, at vi skal tænke mere internationalt omkring, hvor vi tager hen for at tilegne os ny faglig viden. Som jeg ser det, kræver fremtiden større villighed til at tage til konferencer ude i verden, og ikke vente på, at den nyeste viden kommer til os.”

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Henning Langberg portræt ny 1
Ny innovationschef på Rigshospitalet: Hospitalets topforskning skal tegne fremtidens sundhedsløsninger
LMI Effective_Personal_Leadership
Din personlighed er din faglighed
View over businessman shoulder laptop screen and videocall diverse participants
Teams styrker holdånden i TDC Erhverv

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...