Lad det være sagt med det samme: Jeg holder meget af butikslivet i byerne, og jeg vil ikke undvære det. Med min titel som ”e-handelsdirektør” kan jeg måske mistænkes for, kun at ville se danskerne handle på nettet. Det passer dog ikke.
Vi har fået en smagsprøve på meget mere e-handel i løbet af det sidste år, men virkeligheden var også, at mange fysiske butikker selv fandt vej til digitale løsninger under nedlukningerne. Så det digitale salg støttede hele forretningen, men det overtog ikke det samlede salg. Det bekræfter det budskab, jeg er gået ud med i flere år: Butikkerne i byerne dør ikke på grund af e-handlen. Men de får sværere ved at overleve, hvis de ikke tager den til sig.
Danmark har en førerposition globalt, når det gælder digitalisering, uanset om vi taler kontakt til det offentlige, børnenes skole, bankforretninger, adgang til nettet eller handel. Så vi er på nettet som borgere, forbrugere og indkøbere på arbejdet, og forretningerne skal selvfølgelig også være, hvor kunderne er. Da Danmark lukkede ned i marts 2020 endte mange danskere hjemme med en pc/mobil som vigtigste redskab til at købe ind.
Det satte både store og små forretninger i gang med digitale handelsløsninger, der omfattede alt fra nye webshops til online cocktail-kurser til live streaming på Facebook af modeopvisning fra den lokale tøjbutik. Der er altså en enorm iderigdom og handlekraft i handelserhvervene, og det har sikret mange butikker den livgivende kundekontakt, som fysisk forsvandt med nedlukningerne. Der er brugt mange timer på at svare mails, tale i telefon eller videochatte med kunderne – men det er også kundekontakt. Og vigtigst af alt; det skaber salg og godt omdømme. Tilbage er de butikker, der ikke kan erkende behovet, eller bare ikke vil digitaliseringen. Bemærkninger som ”det er ikke noget for os” eller ”det passer ikke til vores kunder” har jeg desværre hørt for ofte.
De lukker øjnene for realiteterne.
Når nu kunderne er på nettet, er det selvmodsigende, at nogle forretninger fravælger salg via nettet. Selvfølgelig kan vi finde udsagn fra eksperter om, at kunderne nu vender tilbage til butikkerne. Men når vi spørger de danske forbrugere, så er der et flertal, som forventer at øge deres e-handel, selv når restriktionerne hæves. E-handlen har i Coronaens skygge fået flere forbrugere i gang på nettet, og de fysiske forretninger, der er fulgt med, har udvidet deres salgsapparat, fastholdt gamle kunder og fået adgang til nye. Når dette tillæg sætter fokus på e-handel, er det også et opråb til de virksomheder, der ikke har fået gang i digital handel. Det er en helt nødvendig rejse at udvide – ikke erstatte – sine nuværende salgskanaler. De skal spille sammen og ikke leve hvert sit liv. Det er i øvrigt alt for bøvlet at skulle køre to forretningsmodeller i samme virksomhed. Og kunden forventer da også samme gode service, uanset om varen er købt i den fysiske butik eller i netbutikken.
Så grib det professionelt an. Bliv inspireret af de utallige webinarer om start af webshop, find de gode samarbejdspartnere til det tekniske og sørg for at forankre projektet hos ildsjæle i din virksomhed og ikke mindst i ledelsen. Det er ikke nødvendigvis nemt, men al begyndelse kan som bekendt føles svært. Dette skrives, mens de første storcentre igen åbner, og de oplever heldigvis en stærk kundetilstrømning. Godt for dem og godt for Danmark, at der igen kommer gang i den del af detailhandelen.