Hos Merck Danmark, der er en del af den globale healthcare og life science virksomhed Merck, er de stolte af at have næsten 50% kvinder på ledelsesgangene. Rejsen for at styrke mangfoldighed og inklusion slutter dog ikke der, og Merck styrker diversiteten ved at skabe teams på tværs af alder, køn og nationaliteter. Det gavner ikke blot fleksibiliteten og innovationen, men ses i slutprodukterne, der skal afspejle de mennesker, som Merck leverer sundhedsfremmende løsninger til.
Hos Merck er det helt naturligt at arbejde med at fremme et inkluderende arbejdsmiljø. Den globale virksomhed, der har mere end 62.000 ansatte, nyder godt af fordelene i at have en international arbejdsstyrke, der sikrer innovationen og fleksibiliteten i markedet.
”Det er helt centralt, at vores medarbejdere repræsenterer de mennesker, vi skaber løsninger til i sundhedssektoren og i sidste ende patienterne. Derfor arbejder vi i et miljø præget af inklusion og diversitet både i forskningen og udviklingen af produkterne,” siger Montserrat Jansà, der er CEO, Merck Danmark. Hun uddyber:
”Forskningen peger på, at mangfoldighed skaber robuste løsninger, der holder og appelerer bredt. Det er absolut en styrke, når mange forskellige mindset kigger på løsninger, så de både kan Merck producerer produkter og løsninger, der kan helbrede sygdomme og forbedre menneskers livskvalitet. Merck arbejder både indenfor healthcare og life science på områder som onkologi, neurologi og fertilitet. Healthcare fokuserer på at gøre hverdagen nemmere for patienter og pårørende, mens life science afdelingen tilbyder ekspertise og produkter til forskning.
Diversitet driver udviklingen
Hos Merck bruger de netop diversitet og inklusionen til at drive udviklingen, der skal redde og forbedre liv, via de løsninger virksomheden leverer både i Danmark, men også internationalt.
”Vi arbejder med det hele menneske, og derfor er det en kerneværdi for os, at medarbejderne trives, føler de bidrager og hører til. Vi er stolte af, at vi faktisk i en del år har haft en ret ligelig fordeling mellem kønnene, men vi arbejder selvfølgelig videre med mangfoldighed og diversitet, fordi det er i det skæringspunkt, at fremtidens produkter findes,” fortæller Montserrat Jansà og uddyber:
”Det var interessant for mig at flytte fra Spanien til jobbet i Danmark, fordi samfundet her er meget langt fremme med ligestilling i forhold til landene i Sydeuropa. Ordene i det danske sprog er kønsneutrale, selv toiletterne er unisex. Men når det så er sagt, så blev jeg alligevel overrasket over, hvor få kvindelige ledere, der generelt er i branchen. Det overbeviser mig om, at der stadig er et stykke vej til ligestilling, diversitet og inklusion – selv i Danmark.”
Forskellige mindset skaber stærke løsninger
Diversitet stopper som bekendt ikke ved køn; derfor arbejder Merck målrettet med mangfoldigheden, fordi den er helt central for udviklingen af produkter, for innovationen og for at være en relevant virksomhed, der kan levere til fremtidens samfund. Som mange andre globale virksomheder oplevede Merck, hvordan tiden under COVID-19 åbnede op for, at medarbejderne i stigende grad mødtes online på tværs af landegrænser. En udvikling, der medførte nye aspekter af innovation og sparring, som virksomheden støtter op om og gerne vil fastholde:
”De forskellige kulturer og mangfoldige mindset er med til at styrke vores løsninger. Derfor arbejder vi strategisk med at få forskellige kulturer og nationaliteter til at mødes online på tværs af landegrænser for at styrke forskningen, sparre og udvikle produkterne,” forklarer Montserrat Jansà.
Teams på tværs af generationer
Merck har også sat fokus på at være med til at bane vejen for den yngre generation af talenter på vej ind i branchen. De udviklende teams er blevet sammensat på tværs af alder og generationer:
”Vi har teams med medarbejdere i aldersspænd på mellem 20-60 år. De unge bidrager med en nysgerrighed og en helt frisk åbenhed uden bias. De unge har tilmed et helt særligt greb om teknologien, og så lærer de ekstremt hurtigt,” fortæller Montserrat Jansà, og hun uddyber:
”Vi oplever, at de unge ofte har brug for at føle sig trygge for at trives på arbejdspladsen, og der kommer de lidt ældre og mere erfarne medarbejdere i spil. De ældre medarbejdere har også en større tålmodighed, hvilket de unge så får med i bagagen.”
Nysgerrighed som drivkraft
Hos Merck mødes en koordinator med de unge en gang om ugen, så der er mulighed for at vende udfordringer, succeser, sparre osv. Det er med til at skabe tryghed og trivsel, som er nogle af de krav, mange unge er optaget af på en arbejdsplads. Montserrat Jansà roser de unges gåpåmod, energi og nysgerrighed. Netop nysgerrigheden har drevet mange af de store gennembrud i Mercks mere end 350 år lange historie. Nysgerrigheden har ført til opdagelser, uanset om det har været livsforlængende medicinske behandlinger eller teknologisk avancerede flydende krystaller.
”Vi gør meget ud af at have en åben kultur, hvor der skal være plads til at stille spørgsmål, og hvor man ikke straffes for at fejle. Der findes ikke dumme spørgsmål eller fejl, som vi jo alle begår. Fejl er jo ofte meget læringsrige,” siger Montserrat Jansà.
Vejen mod bæredygtighed
Nysgerrigheden, fleksibiliteten og åbenheden er også drivkræfter bag Mercks indsats for en bæredygtig fremtid, hvor videnskabelige fremskridt og ansvarligt iværksætteri går hånd i hånd. Merck har – som den første udenlandske lægemiddelvirksomhed i Danmark – udarbejdet en omfattende bæredygtighedsstrategi, der er implementeret i hele forretningens værdikæde. Strategien består af 29 aktiviteter, som skal styrke indsatsen for at nå målet om at blive en CO2 neutral virksomhed i Danmark samt en bæredygtig arbejdsplads.
I 2030 vil Merck integrere bæredygtighed i alle værdikæder og skabe fremskridt for mere end en milliard mennesker via bæredygtige produkter og teknologier. Målet er, at i 2040 er Merck 100% CO2-neutrale.