Sponseret indhold

Dansk maritim el-specialist udvider i Asien

Esbjerg-virksomheden Allset Industries føler sig ikke begrænset af nogle grænser, og derfor er det også naturligt for Allset Industries at etablere sig i Australien og Singapore, hvor firmaets specialer kan gøre en forskel i den globale grønne omstilling.

Af:

Allset Industries fra Esbjerg virker både lokalt og globalt med sine specialiserede løsninger og services inden for antifouling, maritim elektrificering, PtX og vindenergi. Nu gælder det etablering i Singapore og Australien.

Godt nok har Allset Industries sin base hjemme i Esbjerg, men elektrikervirksomheden med speciale i den maritime verden, vindenergi, off- og onshore, og power-to-x i dens forskellige afskygninger, rækker ud til hele verden med sine kompetencer. Således er Allset Industries i fuld gang med at etablere kontorer og hubs flere steder i APAC, dvs. Asia-Pacific, der også omfatter Oceanien med store markeder som Australien og New Zealand, hvor fokus på antifouling er stort. I Singapore vil Allset Industries bidrage til antifouling og elektrificering af havneflåden, og i Australien, hvor antifouling længe har stået højt på agendaen, er vindenergi et spritnyt marked, hvor der også er brug for Allset Industries’ viden og know-how, når nye, store wind farms skal stilles op og i drift.

”Udviklingen på vores område går stærkt, og i dag går vores traditionelle maritime ekspertise hånd i hånd med udbredelsen af vindenergi, hvad enten den finder sted på land eller ude på vandet. Vi oplever, at vores ultrasoniske løsning til antifouling åbner nye døre, og det vil vi udnytte til at hjælpe havne og energiaktører i APAC til at komme videre med deres ambitioner inden for både antifouling, maritim elektrificering og etablering af nye, store vindmølleparker,” siger Jonas Vendel, CCO hos Allset Industries.

Elektrificering af havneflåder
I hans øjne er Singapore den største og mest spændende hub for det maritime i hele verden – for eksempel når det handler om elektrificering til vands, selv om der stadig er teknologiske begrænsninger for, hvor store handelsskibe der kan elektrificeres.

”Der er mange gode initiativer inden for elektrificering af det maritime, og vi er selv med til at bygge elektriske færger, så vi har kompetencerne til at gøre de ting. Det er stadig svært med større handelsskibe, der sejler langt, men inden for havnebåde er der lige nu et enormt potentiale, hvad enten det drejer som om pilotbåde eller andre både, der har en fast rute og er i havnemiljøet hele tiden. Der er rig mulighed for elektrificering, som vi understøtter gennem gode underleverandører og distributionsaftaler og vores egne dygtige teknikere, så vi kan levere de løsninger, der skal til,” siger Jonas Vendel.

Dieselhakker i verdens havne
Både i Singapore og Australien er det vigtigt for Allset Industries at være fysisk repræsenteret.

”Over det seneste år har vi samarbejdet med den danske ambassade og det danske handelskammer i Singapore. Vi har brugt deres netværk, og de har hjulpet os med at komme i dialog med mange spændende rederier og kunder specifikt i Singapore. Det er svært at snakke elektrificering af havneflåder på afstand. Du er nødt til at være dernede, hvis du vil noget seriøst.”

Elektrificering af havneflåder er ikke et emne, der står højt på verdens klima-agenda, men potentialet i elektrificering af de mange mindre både, der får havne verden over til at fungere hver dag, er betragteligt.

”Havneflåder trænger globalt til en ordentlig overhaling. Alene i Singapore er det stadig mange hundrede – måske tusind – dieselhakkere, der ligger og tøffer rundt. Det kan vi gøre noget ved.”

Site-forberedelse og service
Samtidig ser Allset Industries et meget stort boom inden for vindindustrien, hvor Esbjerg-virksomheden blandt andet udfører service for forskellige vind aktører på sites rundt omkring i verden.

”Vi hjælper dem både med at lave site-forberedelser og service på vindmøller, når de først står der. Lige nu tyder alt på, at der i Australien vil komme et enormt boom inden for alt, der hedder renewables, herunder vind, og vi står med nogle ret gode kort på hånden. Derfor er vi nu i fuld gang med også at etablere os i Australien. Dernede har de ikke erfaring med vind, så der er et stort behov for mennesker og praktiske kompetencer. Flere af de helt store danske virksomheder inden for finansiering og engineering på vindområdet er også aktive i Australien nu, men der er mangel på virksomheder, der helt konkret ved, hvordan både de enorme el-installationer i de substations, der skal til, og selve vindmøllerne, kan gøres til virkelighed. Det er der, vi kommer ind i billedet.”

Både off- og onshore
For Allset Industries er det ikke afgørende, om nye vindmølleparker etableres off- eller onshore.

”Vi kan være med til begge dele. I Australien er der lige nu mest fokus på Gippsland ved Melbourne i delstaten Victoria. Det er en spids med meget vind. Det er et dårligt sted at sejle, men det er et ideelt sted at etablere vindturbiner. Udover arbejdet med at etablere vindmølleparkerne kan vi også bidrage til den efterfølgende service eller reparationer efter nedbrud, som vi laver meget af. Vi har det rigtige personale, der har de rigtige certifikater og er godkendt, så de må gå ombord, sejle ud til en vindmølle, kravle op i turbinen og lave service,” siger Jonas Vendel.

Lokalt og internationalt
Hjemme i Esbjerg, der er inde i en rivende udvikling med alt, der handler om det maritime og vindenergi, har Allset Industries blandt andet et tæt samarbejde med diverse danske værfter.

”Der kommer skibe ind i tide og utide, som skal serviceres, hvad enten de skal dokkes eller ej. Det gør vi, men vores store styrke er, at vi både agerer lokalt og internationalt. Vi føler os ikke begrænsede af nogle grænser, og derfor er det også naturligt for os at etablere os i Australien og Singapore, hvor vores specialer kan gøre en forskel i den globale grønne omstilling.”

Green-tech til søs
En nylig rapport fra IMO (International Maritime Organization) har understreget behovet for Allset Industries’ ultralyd-løsning mod fouling, dvs. den marine begroning på skroget, der øger risikoen for, at invasive arter transporteres rundt i verden med handelsflåder. Allset Industries sætter transducere med ultralyd på indersiden af skroget, og ultralyden sender så mikrovibrationer gennem skroget, som gør, at alger og andre uønskede vækster og organismer ikke sætter sig.Resultatet er et rent skrog uden begroning og et mindre forbrug af brændstof. 

Man har brugt ultralyd på lystbåde i mange år, men Allset Industries bruger i samarbejde med et skotsk firma teknologien i kommerciel shipping med større og mere robuste systemer, der passer til markedet.

”Det er maritim green-tech, det gør noget godt for brændstoffet og havmiljøet, så vi får vi nogle skadelige stoffer ud af
skibsindustrien,” siger Jonas Vendel.

ALLSET Industries blev grundlagt på princippet om solid, innovativ og ægte service til kunderne. Virksomheden opererer inden for alle aspekter af marine-, offshore-, vedvarende energi- og forsvarsindustrien inden for el, elektronik, instrumentering og teknik. Allsets kerneværdier er baseret på gode relationer, tillid og solid erfaring de laver.

Læs mere på www.allset-industries.com

Vores ultrasoniske løsning til antifouling åbner nye døre, og det vil vi udnytte til at hjælpe havne og energiaktører i APAC til at komme videre med deres ambitioner inden for både antifouling, maritim elektrificering og etablering af nye, store vindmølleparker.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Henning Langberg portræt ny 1
Ny innovationschef på Rigshospitalet: Hospitalets topforskning skal tegne fremtidens sundhedsløsninger
LMI Effective_Personal_Leadership
Din personlighed er din faglighed
View over businessman shoulder laptop screen and videocall diverse participants
Teams styrker holdånden i TDC Erhverv

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...