Aktuelt kan der være mange penge at spare gennem en optimering af virksomhedens forsyningskæden. Når tiden lige nu er ekstra gunstig, hænger det sammen med stigningerne i transportrater, som skønnes at være på vej ned.
”Enhver form for forsendelse, som involverer fremmed transport, er underlagt de samme regler om udbud og efterspørgsel som alt andet. Og aktuelt er der tegn på at udbuddet er ved at overstige efterspørgslen. Derfor er nu et godt tidspunkt at overveje optimering af sin transport og logistik”, indleder grundlægger Pernille Slinkert, Slinkert Logistic Advice.
Store virksomheder – små marginaler
Siden Pernille Slinkert etablerede Slinkert Logistic Advice for knap fem år siden, har hun rådgivet både iværksættere og meget store virksomheder inden for optimering af transport og logisk. Og hun finder både ligheder og forskelle i besparelsespotentialet.
”I de større virksomheder er der meget ofte små marginaler, som virksomheden ikke selv er opmærksom på, der kan udløse besparelser, hvis man eksempelvis sammensætter sin transport og logistik på en lidt anden måde. Det kan være alt fra en rigtige prisstruktur til et korrekt sammensat transportflow. I såvel startups som mindre virksomheder er det lige så vigtigt, for hvis ikke transport og logistik fra starten opbygges rigtigt er den ikke skalerbar. Og det kan være medvirkende til at virksomhederne ikke får den nødvendige succes”, pointerer Pernille Slinkert.
E-handel stiller særlige krav
Inden for e-handel vinder såkaldt drop-shipment (hvor produkterne leveres direkte fra producenten til kunden) aktuelt frem. Dermed kan webshops markedsfører produkter, de ikke behøver at lagerføre.
”Hastighed kan være uhyre vigtigt for e-handlen: se fx Gorillas (som leverer dagligvarer inden for få minutter, red.) i Storkøbenhavn. Her er leveringshastigheden den helt store succesparameter. Mange skæver misundeligt til Amazons leveringsplatform, som er den helt essentielle årsag til deres succes. Mange transportører reklamerer nu med leveringstider målt i timer og ikke dage fra de har modtaget godset”, påpeger Pernille Slinkert.
Flere transportører øger kompleksiteten
På mange webshops kan man i dag vælge mellem flere forskellige transportører, der som oftest har forskellige leveringsmuligheder, som kunderne kan vælge imellem. Det gør det sikkert mere behageligt at være kunde – men det øger kompleksiteten ved optimering af transport og logisk.
”Først og fremmest må man analysere, hvad det er kunderne efterspørger med hensyn til levering. Har man flere transportører er det vigtigt at overveje, hvem der passer bedst i de forskellige segmenter. Med til transport og logistik hører naturligvis en smidig og for kunderne nem returløsning. De elementer er der aktuelt stor fokus på”, konstaterer Pernille Slinkert afslutningsvis.