Ny belægning i gamle rør giver helt nye energi-muligheder

Af:

Danske Coatable har specialiseret sig i rensning og coating af eksisterende kanaler med et lille indgreb, der udnytter aftræk, skorstene og affaldsskakter til nye CO2-reducerende ventilationssystemer.

Vi har flere strenge at spille på i vores grønne omstilling end udbygning af vedvarende energi. Der ligger også et stort potentiale i at energioptimere den eksisterende boligmasse. Det kan for eksempel gøres med nye ventilationsanlæg, og de behøver sågar ikke at være synlige udefra i form af nye iøjnefaldende rør på facade og tag. Den danske virksomhed Coatable har specialiseret sig i rensning og coating af eksisterende kanaler med en egenudviklet teknologi, der giver aftræk og skorstene nyt liv i distributionen af ren luft og varme i ejendomme. Det vender op og ned på vores hidtidige tilgang til energioptimering.

”Når man skal energirenovere, er det almindeligt at fokusere på klimaskærmen og gøre en bygning mere tæt, for eksempel med bedre isolering og nye vinduer og tag. Det er umiddelbart fornuftigt, for så ryger der ikke så meget varme ud af bygningen. Til gengæld får du et dårligere luftskifte, fordi bygningen ikke er så utæt, som den var før. Det øger risikoen for skimmelsvamp og et generelt dårligere indeklima. Derfor er der ofte brug for også at kigge på ventilationen, når man foretager energirenovering,” siger Henning Jacobsen, Salgsdirektør hos Coatable.

Dokumentation for CO2-aftryk
Ifølge Henning Jacobsen viser en beregning foretaget af Teknologisk Institut, at man kan spare op til 25 procent på varmeregningen ved at kombinere renovering af klimaskallen med et ventilationsanlæg til varmegenvinding, og hvis man samtidig genbruger de eksisterende kanaler i ejendommen, bliver det samlede CO2-aftryk lavere end en løsning med etablering af nye rør. Coatable samarbejder derfor med dataanalyse-firmaet ReFlow, der er specialiseret i dokumentation af CO2-aftryk.

”Vi ønsker at kunne dokumentere vores præcise CO2-aftryk, når vi coater. Derfor opmåler vi både længde, dimension og profil på kanalen, der kan være rund eller firkantet. Når vi ved præcis, hvor meget coating vi skal bruge, lægger vi vores data ind i ReFlows database, og så får vi – og ikke mindst vores kunder – klar dokumentation for, hvilket CO2-aftryk og hvilken CO2-besparelse, der er forbundet med at vælge Coatable og genbrug af eksisterende kanaler i forbindelse med energirenovering.”

Samtidig tilbyder Coatable en nem proces for beboerne.

”Vi renser og coater, og så er vi færdige. Det er en billigere, meget mindre indgribende og meget hurtigere proces, end hvis der skal etableres nye kanaler, hvilket typisk kræver en konstruktionsmæssig ændring af bygningen.”

Tykkelse på 365 my
Coatable har foreløbig udviklet tre unikke coating-materialer, hvoraf to er lavet specifikt til ventilationskanaler. Der er tale om en elastisk gummibelægning, der sprøjtes ind i kanalerne med en maskine, Coatable selv har udviklet til formålet.

”Når man skal bruge eksisterende kanaler som aftræk, skorstene og affaldsskakter til ventilationsanlæg, er det vigtigt, at der er så meget rum i kanalen som muligt. Derfor har vi udviklet vores coating til at lægge et minimalt lag, der ikke er mere end 365 my tykt, så vi stort set ikke tager noget areal i den kanal, vi coater. Det gør vores løsning mere velegnet end eksempelvis strømpeforing, der vil tage et noget større areal i en kanal, der skal bruges til ventilation,” siger Henning Jacobsen.

Brandtestet løsning
En anden faktor, som Coatables kunder nyder fordel af, er øget brandsikkerhed. Coatables løsninger tætner rørene og virker brandhæmmende. Det bliver dokumenteret i de brandtest, Coatable har foretaget.

”Det er ikke nok, at en coating består af brandsikre materialer. Det skal også testes, at løsningen i sin helhed er brandsikker i drift. Det kræver en decideret brandtest af en isoleret ventilationskanal for at være sikker på, at man har en brandsikker løsning. Det er ikke usædvanligt, at brande opstår i eller spreder sig gennem ventilationsrør og skakter. Derfor er det enormt vigtigt, at man som rådgivende ingeniør er opmærksom på, om der også er lavet en brandtest af et ventilationsrør belagt med det pågældende materiale og ikke kun af materialet i sig selv.”

Anti-korrosion og pH-resistens
Udover de stadig flere boligejendomme, som vælger Coatable, når der skal skabes ny, energirigtig ventilation gennem eksisterende kanaler, er der også mange virksomheder, der kan få glæde af Coatables danskudviklede og danskproducerede teknologi til gavn for både pengepung og miljø. Det gælder fx industrier som pharma og fødevareproduktion, hvor ventilationen er ekstra udsat.

”Deres ventilationskanaler bliver nedbrudt hurtigere end ellers på grund af de stoffer, de udsættes for. Derfor har vi videreudviklet vores coating til at være modstandsdygtig over for alle stoffer fra pH 3 til pH 12. Samtidig har vi bygget et antikorrosions-element ind i coatingen, så vi både kan bremse den rustudvikling, der måtte være, og forebygge ny korrosion. Med en ny coating efter et antal år kan vi faktisk give levetidsgaranti, hvilket selvfølgelig er interessant for alle de ansvarlige virksomheder, der er optaget af både økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.”

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DortheT02
Farmaceuten som game changer
Handlingsplan
Sådan holder du dit ledelsesfaglige niveau
Victor_1
Databeskyttelse er måske den mest oversete faktor i digitaliseringen

Læs også

Jacob_13_HIGH-vand-byggeri
E-mobilitet og PtX bliver hjørnestenene i omstillingen af transporten
Transportens grønne omstilling er afgørende for at nå Danmarks klimaambitioner. Der har været flere bud på alternativer til de fossile...
Produktbillede 1
Avanceret batteri- og ladeteknologi til de danske elbiler
Den danske virksomhed Nerve Smart Systems står bag en avanceret og intelligent batteriteknologi, som gør det muligt at placere firmaets...
sign
Fremtidens mobilitet er delt
I en tid, hvor flere og flere mennesker flytter ind til de større byer og vi anskaffer os flere og flere biler, udvikler mobilitetsbegrebet...