Når e-handelsplatformen skal fintrimmes for at øge virksomhedens konkurrencemæssige fordele, kan forsynings- og logistikkæden vise sig at være værd at optimere.
”Meget ofte får vi henvendelser fra kunder, som oplever logistiske udfordringer i deres organisation. Det gælder for virksomheder af alle størrelser, om end løsningerne sjældent er helt ens. Vi møder fx enkeltmandsvirksomheder med netbutikker, der pludseligt oplever en voldsom vækst, og får problemer med at få varerne ud tilstrækkeligt hurtigt. I det hele taget får vi mange henvendelser fra firmaer, der driver onlinebutikker som et separat ”ben”. Traditionelle retailere, der sælger via butikker men som ved siden af har en netbutik. Den del giver ofte store problemer at balancere for virksomhederne, på grund af de store forskelle mellem at levere få, men store leverancer til retailbutikken. Versus e-commerce-delen, hvor det kan dreje sig om titusindvis mindre bestillinger med få varelinjer i hver bestilling”, indleder seniorkonsulent, Niels Pagh, Langebæk A/S.
Samme salg – forskellige logistiksystemer
Som Niels Pagh her forklarer, kan præcist de samme varer altså sagtens stille krav om at blive håndteret vidt forskelligt i forsynings- og logistikkæden – og det kræver i virkeligheden to forskellige logistiksystemer at håndtere optimalt.
”Virksomhederne oplever typisk enten udfordringer med at få ordremængderne ekspederet eller måske ikke kan få dem ud til den lovede tid – og for forbrugeren i den modsatte ende af logistikkæden er begge problemer lige uheldige. Der ligger desuden en indtjeningsmæssig udfordring her, idet e-commerce og onlinesalg er meget omkostningstungt. Der skal fx bruges meget emballage til de mange pakker; ligeledes skal medarbejderne typisk gå langt på lageret efter hver enkelt varelinje. Tilsvarende udgør transportdelen en relativ stor opgave. Endelig er der håndtering af returvarer, som ligeledes kan være meget bekosteligt for virksomhederne. I og med at kunderne stiller større og større krav til kortere og kortere leveringstid – det har faktisk udviklet sig til en væsentlig konkurrenceparameter – kan det i visse tilfælde udvikle sig til en form for ’license to operate’”, fastslår Niels Pagh.
Hjælper alle typer af virksomheder
For eksisterende såvel som potentielle kunder hos Langebæk A/S indebærer virksomhedens langvarige ekspertise gennem 45 år, og med kunder fra en håndfuld til tusindvis af medarbejdere, at alle kan få rette hjælp med optimering af deres forsynings- og logistikkæder.
”Ofte kræver det forskellige ekspertiser og erfaring at løse problematikkerne. En ganske lille virksomhed med færre ansatte har måske ikke behov for det helt store automatiseringsprojekt, men har sikkert mere behov for at få skabt de nødvendige strukturer og systemer med hensyn til at få varerne ekspederet og afsendt hurtigt. Hvorimod de helt store virksomheder ofte udviser potentiale for at automatisere. Som oftest handler optimeringen om at få varerne ekspederet ud til kunderne billigere. At håndtere processerne væsentligt hurtigere for at overholde den lovede leveringstid, der virkelig er en konkurrenceparameter i dagens e-commerce”, påpeger Niels Pagh.
Ift. konkrete virkemidler, som kan hjælpe i e-com, forklarer Niels Pagh: ”Det typiske sæt af løsninger, som kan hjælpe mindre virksomheder, er indførslen af et dedikeret WMS-system kombineret med fx batchplukning på lagrene – det kan give ganske væsentlige effektiviseringer. For større operationer ser vi ofte gode effekter af automatiserede kasselagerløsninger samt automatiserede pakkerifunktioner. I e-com er pakkeopgaven ifm. ordrehåndteringen en lige så stor ressourceopgave som selve varemodtagelse og pluk af varerne.”
Start helt forfra
I visse tilfælde står Niels Paghs og Langebæks kunder med en så unik situation, at man nødvendigvis må tænke i ”green field” tankebaner og gentænke hele forsynings- og logistikkæden. Eksempelvis ved at opføre helt nye lagerfaciliteter.
”Starter man helt forfra har man alle de muligheder, som forskellige tekniske løsninger i dag kan håndtere. Indrette med systemer, der kan håndtere titusindvis af ordrer dagligt. Når man dertil tilføjer forskellige forbrugerrettede tiltag som fx Black Friday, der ikke alene udfordrer fysiske og onlineforretninger utroligt meget med voldsomme salgsmængder, og indebærer at man fra den ene dag til den næste skal være i stand til at ekspedere tusindvis af ekstra bestillinger. Med logistikudvikling kan man komme langt, men ofte ser vi at vores kunder begynder at tænke anderledes ved, i stedet for at fokusere på en Black Friday, at fokuserer på en Black Week for at få ordremængden delt ud over flere dage for at fordele ressourcerne”, pointerer Niels Pagh afslutningsvis.