IT-infrastruktur og netværk bliver i stigende grad forretningskritisk for langt de fleste virksomheder og bør derfor også være på dagsordenen i direktionen, lyder rådet fra GlobalConnect.
Der er læring at hente i kriser, og efter corona bør langt de fleste virksomheder nu have erkendt, at deres netværk og IT-infrastruktur ikke kun skal være på lystavlen i IT-organisationen, men også bør være på agendaen i direktionen. For netværket og infrastrukturen er ganske enkelt kritisk for forretningen.
”Hvis netværket ikke virker, går forretningen i knæ. Sådan er virkeligheden i dag. Det gælder både den lille butik med vigtigt onlinesalg henne på hjørnet, og det gælder den store C20-virksomhed,” siger Louise Hahn, CEO i den danske afdeling af GlobalConnect.
IT er en ledelsesopgave
Infrastrukturens voksende betydning for forretningen har gjort IT-sikkerhed til en ledelsesopgave.
”Virksomhederne og deres ledere er nødt til at engagere sig mere i deres IT-sikkerhed end tidligere. Det er heller ikke længere nok kun at efterspørge leverandører, der kan levere en fiberforbindelse til den laveste pris. Der er brug for leverandører, som har overblik over hele forretningens infrastruktur, kan binde den sammen og påtage sig det fulde ansvar.”
Et uomgængeligt must
Det har GlobalConnect gjort for sine kunder siden slutningen af 1990’erne. I dag sker det gennem helhedsløsninger fra jord til sky baseret på egen infrastruktur. Men hvor digitalisering gennem årene har været et stadig mere afgørende tilvalg, er det nu et uomgængeligt must for virksomheder at have en stabil, sikker og effektiv digital forbindelse til omverdenen.
”Netværk handler ikke længere blot om drift. Det er blevet et strategisk redskab for selve forretningen, for eksempel som et grundlæggende fundament for fremtidens digitale kunderejse. For mange virksomheder ligger der er stort potentiale i at skabe en digital kunderejse, som går langt udover selve produkterne og ydelserne, og dér er infrastrukturen afgørende,” siger Louise Hahn.
Alt samlet i ét økosystem
Når GlobalConnect rådgiver sine kunder om de optimale IT-løsninger, er fokus derfor ofte på at samle alle komponenter i ét sammenhængende flow og økosystem, fordi et fragmenteret IT-landskab er forbundet med høj risiko for fejl, dårlig integration mellem systemer og huller i sikkerheden.
”Ved at outsource netværksløsningerne til os, kan der frigives tid til det vigtige strategiske arbejde, som kan være svært at finde ressourcer til, hvis man også står for den daglige drift af netværket. Der kan en managed løsning fra os hjælpe med at frigive tid og samtidig sikre, at alt spiller, som det skal, at routerne er sikkerhedsopdateret, og at wifi-løsningen også dækker i det bagerste mødelokale. Alle detaljer tæller.”
Processer er mere kritiske
GlobalConnect hjælper sine kunder med at komme sikkert i skyen, hvor de får hurtig adgang til deres forretningskritiske data og applikationer. Digital sikkerhed og driftssikre processer er vigtigere end nogensinde, hvorfor det også er GlobalConnetcs erfaring, at CIO’en i disse år rykker ind på direktionsgangen i stadig flere virksomheder.
”De fleste virksomheder sidder med langt flere kritiske digitale processer end tidligere, og alting skal håndteres i realtid og ofte fra skyen. Nogle virksomheder kører stadig efter den gamle model og har derfor en stærkt centraliseret IT-afdeling, men langt de fleste har forstået alvoren, hvorfor al IT er smeltet sammen med forretningen.”
Nye krav til CIO’en
Udviklingen stiller også helt nye krav til CIO’en, for evnen til at tænke taktisk og kommercielt vejer alt andet lige tungere end en IT-teknisk baggrund.
”Selvfølgelig ligger infrastruktur og anbefaling af IT-systemer stadig på CIO’ens bord, men rollen kræver nu mere strategiske overvejelser, der skal flugte med virksomhedens overordnede strategi, når der eksempelvis skal købes nye IT-systemer eller træffes vitale beslutninger om cloud, GDPR og trusler fra hackere. Uanset om det handler om sikkerhed, governance, infrastruktur eller applikationer, er moderne virksomheder gennemsyret af IT, som i sidste ende er en afgørende brik i forhold til at nå og forstå leverandører og kunder, så virksomheden kan nå sine mål.”
Hvilke løsninger giver værdi?
Men markedet for IT-løsninger er vokset eksplosivt, og det kræver i dag et skarpt analytisk mindset at kunne holde overblikket i udvalget af muligheder.
”Udviklingen har gjort det endnu vanskeligere at navigere i den stadig mere komplekse verden af applikationer, systemer, cloud- og open source-løsninger, der er til rådighed for virksomheder. Dertil kommer muligheder som outsourcing, licenser, leasing- og abonnementsløsninger, som kun gør arbejdet endnu mere kompliceret,” siger Louise Hahn.