Sponseret indhold

Seiko har et ur til alle 

Dette års trilogi af moderne dykkerure med vintage-vibe, Seiko Prospex Save The Ocean Special Editions. Priser fra 10.200 kr.

Af:

Uanset om du er en sporty teenager med et lille budget eller en erfaren ursamler med mange midler, har Seiko med garanti et ur, der vil appellere til din smag. Exclusive talte med general manager for Seiko Tyskland (og fra 1. april også Danmark), Vincent Brun, for at blive klogere på det japanske brands rige historie.

Det er nok ikke alle, der ved det, men den japanske tradition for urmageri er faktisk både lang og fyldt med innovative opfindelser. Især Seiko har gennem generationer været med til at skubbe til den teknologiske udvikling på områder, som den klassiske schweiziske urindustri ikke har omfavnet på samme måde. Det hele startede tilbage i 1881, da den blot 21-årige Kintaro Hattori åbnede en urmagerbutik i Tokyos Ginza-distrikt. Butikken voksede og blev til Seiko med Hattori ved roret frem til sin død i 1934. Han filosofi var, at Seiko altid skulle være ‘et skridt foran de andre’, og det må man sige at hans efterfølgere siden har levet op til – bl.a. da man som de første introducerede quartz-værker i armbåndsure i 1969, og da man lancerede det innovative og stadig helt unikke spring drive-værk i 1999. 

Interview: Vincent Brun
For at høre lidt mere om Seikos fortid og fremtid, ringede jeg til Vincent Brun, der er general manager for Seiko Tyskland, der her pr. 1. april også overtog ansvaret for Danmark. Jeg spurgte ham først, hvordan han vil opsummere Seikos bidrag til urverdenen?

“Det er et stort spørgsmål, for Seiko har altid været gode til at udforske mange forskellige områder af urmageriet. Teknologisk har man fx bidraget med både quartz-ure, kinetic-ure og solar-ure – og i de seneste 10-20 år har vi set en tilbagevenden til mekanisk urmageri på højt niveau. Det interessante ved Seiko er, at alle kender brandet og har et eller andet forhold til det. Det er et brand med en rig historie og et kæmpestort community med Seiko-fans over hele verden”.

På hvilken måde adskiller Seiko sig fra den schweiziske urindustri?
“Seiko er unikke ved at have et meget bredt spektrum af ure i stort set alle prislag. Hvis vi tager Grand Seiko med, har vi ure fra 1.500 kr. og op til 70.000 kr. Og der er Seiko-ure med mange forskellige former for urværker – quartz, mekanisk, spring drive – det er der faktisk ikke andre brands, der har på samme måde”.

Der har været en støt stigende interesse for armbåndsure de sidste 10-20 år – hvordan har Seiko oplevet på det?
“Det er interessant, at interessen for armbåndsure faktisk er steget i takt med, at vi har fået smartphones og smartwatches. Mængden af smartwatches på markedet har været et wake up call for branchen, men et mekanisk ur kan noget andet end et smartwatch, og det er forbrugerne begejstrede for. Jeg tror, det handler om, at et ur i dag ikke længere kun er til for at vise, hvad klokken er. I stedet værdsætter forbrugerne håndværket, designet og den følelsesmæssige tilknytning til brandet, så hos Seiko forsøger vi i stigende grad at fokusere på vores historie, identitet og mekaniske knowhow. Hvor vi førhen lavede ure som rene brugsgenstande, skaber vi i dag kollektioner, der henvender sig til forskellige målgrupper. I den forbindelse samarbejder vi fx med bl.a. manga-universer og computerspil-universer for også at henvende os til et ungt publikum. Og vi kan mærke, det virker, for Seiko er vokset støt, selv under pandemien”.

Hvilke Seiko-kollektioner er især populære i Danmark?
“Den mest succesfulde kollektion er uden tvivl Prospex, der er vores sporty, outdoor kollektion med mange dykkerure. I år har vi lanceret tre nye Save The Ocean-modeller, der er genfortolkninger af klassiske Seiko-dykkerure fra henholdsvis 1965, 1968 og 1970. En anden eftertragtet kollektion er Presage, der består af elegante, mere dressy ure, hvor vi highlighter nogle af de særligt japanske træk ved vores historie – fx i skiverne. Det kan man bl.a. se i de nye Presage Sharp Edged-modeller, hvor skiven er udført med et traditionelt Asanoha-mønster, der har været anvendt i japansk tekstildesign i mere end tusind år”.

Hvad kan vi forvente os af Seiko i den nærmeste fremtid?
“Vi kommer til at se flere genfortolkninger i stil med de nye Prospex dykkerure, for vi har en rig historie, vi kan dykke ned i – og den vil vi gerne vil vise frem”.

Se mere om Seiko på:
www.seikowatches.com

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
analysis-2030265_1920
Nyt håb for patienter med hjertesvigt og type 2-diabetes
WF16071press
Ledelse i en VUCA-tid
Claus Finderup Grove_CMYK
Datadrevet forretning skal på den strategiske dagsorden – også i små virksomheder

Læs også

1
Lene Halse løfter køkken- og boligindretningen til nye højder
Gennem 25 år har indretningsarkitekt og køkkendesigner Lene Halse tegnet personlige køkkener til luksusboliger i ind- og udland – ofte...
_GR87683
VI EJER 5 FANTASTISKE FERIEBOLIGER RUNDT OMKRING I EUROPA
21-5 er et ferieboligkoncept, hvor 21 familier sammen ejer 5 unikke ferieboliger. Ved at være flere ejere sammen får I mere for pengene....
Folkemødet 2019
Demokratiet hyldes i fire dage
Efter aflysning i 2020 og en coronatilpasset version i 2021, vender Folkemødet i 2022 tilbage med fuld kraft.  ”Vi er utroligt...