Cyklen er en løftestang til en sundere, grønnere og mere bæredygtig verden. Brug cykelleg og hjælp dit barn til at blive en sej børnecyklist med gode cykelvaner, der er lige til at tage med ind i voksenlivet. Cyklistforbundet hjælper med guides, viden og inspiration.
Forældre, der har lært deres børn at cykle, husker ofte tydeligt barnets glæde og stolthed, når de for første gang cykler uden hånd i ryggen eller kosteskaft bag på cyklen. At kunne cykle selv er en milepæl, og cykling giver børn et liv med oplevelser, frihed og selvstændighed. Faktisk kan cyklen introduceres til børn fra en ganske tidlig alder, lyder det fra Cyklistforbundet børneprojektleder Mai-Britt Aagaard Kristensen.
– Med en løbecykel kan du lave cykelleg med dit barn og træne cykling allerede, når dit barn er halvandet – to år. Den er god og tryg for også helt små børn at komme i gang med et cykelliv med, siger hun.
En løbecykel er en cykel uden pedaler, hvor dit barn sidder på sadlen og bruger benene til at skubbe cyklen fremad. Barnet kan nemt nå jorden og kan langsom få den balance, som det kræves på en cykel med pedaler.
– Børn, der har begyndt deres cykelliv på en løbecykel, har ofte nemmere ved at lære at cykle på pedalcykel og blive en sej, sikker og glad børnecyklist, siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.
Flyt legen over på cyklen
Hun anbefaler desuden ’cykelleg’ til børn på både løbecykel og pedalcykel. Det er klassiske børnelege som kongens efterfølger og fang sæbebobler flyttet over på cyklen, hvor børnene leger sig til at kunne alt det svære og alt det vigtige på en cykel – holde balancen, tilpasse farten, læse de andres bevægelser, reagere hurtigt og huske at bremse.
For når børn siden hen skal lære at navigere på en cykelsti og i trafikken, skal de være så vante med cyklen, at de ikke bruger al opmærksomhed på at holde balancen.
– Børn skal kunne kigge sig over skulderen for at orientere sig og turde slippe styret med den ene hånd for at signalere, at de vil dreje, før de er klar til at komme ud i trafikken og øve sig. Det lærer børnene med cykelleg, siger Mai-Britt Aagard Kristensen.
Cykelleg er udviklet af Cyklistforbundet i samarbejde med erfarne bevægelsespædagoger. Hvert år i maj deltager mange børnehaver i Cyklistforbundets småbørnskampagne Vi kan cykle!. Mange af legene fungerer også godt derhjemme.
Når man selv kan cykle, kan man nemt komme afsted til kammerater, skole og fritidsaktiviteter. Samtidig kan det ikke at skulle køre børn til alt give travle børnefamilier et tiltrængt pusterum, lyder det fra direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.
Cyklen giver os en grønnere verden
Men cyklen kan mere end det:
– Vil vi noget med en grøn og bæredygtig fremtid, skal vi tænke cyklen med i ligningen og gøre cyklen til et reelt og attraktivt alternativ til bilen i langt flere situationer end i dag, siger Klaus Bondam, der er bekymret for udviklingen.
– Vi danskere ser os selv som et af verdens mest cyklende folkefærd. Men sandheden er, at vi cykler mindre og mindre og kører mere og mere i bil. Alle fremskrivninger giver os en fremtid med stadig flere biler, og får vi ikke vendt den udvikling, risikerer vi at blive generationen, der afviklede Danmark som et førende cykelland, siger Klaus Bondam.
Han bakkes op af seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, Jeppe Juel, der kalder vejtransporten og de mange personbiler på benzin og diesel for en stor hurdle i forhold til grøn omstilling:
– Vi er med de nuværende politikker faktisk slet ikke i gang med at løse problemet. Selv med de afgiftsændringer, som er lavet, er vi langt fra målet om mindre CO2-udslip fra vejtransporten i 2030. Godt nok får vi flere el- og hybridbiler, men vi får ikke mængden af fossilbiler ned, siger Jeppe Juel.
Det bekymrer Klaus Bondam, der efterlyser politisk lederskab til hurtigst muligt at give cyklister over hele landet bedre forhold.
– El-cyklen er med dens større radius i forhold til grøn og bæredygtig transport. Nu skal der følges op med mere og bedre cykelinfrastruktur. Og så skal vi andre kigge kritisk på vores hverdagstransport.
Måske kan vi godt tage cyklen lidt oftere, end vi gør i dag – og vi skal sørge for at hjælpe vores børn godt i gang med et godt cykelliv, siger Klaus Bondam.