Veltilrettelagte kliniske forsøg er en forudsætning for at kunne registrere nye lægemidler hurtigere til patienterne.
At få et nyt lægemiddel eller medicinsk udstyr på markedet er en udfordrende proces, hvor potentielle risici skal begrænses og omkostningerne skal håndteres grundigt. LINK Medical tilbyder Life Science virksomheder et strategisk partnerskab, der vil hjælpe dem med at nå det ønskede marked hurtigere og med den mest optimale udnyttelse af ressourcerne.
Som en full-service kontraktforskningsorganisation (CRO), tilbyder LINK Medical mere end blot den traditionelle produktudvikling til Life Science virksomheder. Vores teams af eksperter tilbyder ydelser, der spænder fra den tidlige udviklingsfase til kliniske forsøg og efterfølgende fase 4 studier som udføres efter markedsføringstilladelsen. “Vi arbejder primært med klinisk udvikling, men derudover har vi et stærkt full-service Regulatorisk team med meget erfarne eksperter, der yder vejledning og regulatorisk rådgivning omkring farmaceutiske produkter såvel som medicinsk udstyr. De sidste år, er vores teams indenfor Market Access og bivirkningshåndtering vokset støt. Disse er også operationelle inden for både præ-markeds og post-markeds ydelser. Vi har på trods af pandemien haft stor vækst i vores tyske filial, der har styrket teamet som leder de kliniske forsøg indenfor lægemidler og medicinsk udstyr. Vi tilbyder dermed vores kunder en direkte adgang til Europa på et af de største markeder indenfor medicinsk udstyr og farmaceutiske produkter,” siger administrerende direktør Ola Gudmundsen.
LINK Medical samarbejder med kunder i alle faser, der kræves for at bringe et nyt produkt på markedet
”Medicinalvirksomheder skal udarbejde en udviklingsplan, der sikrer, at de når deres mål og får en markedsføringstilladelse. Mange gode ideer bliver aldrig til noget, fordi man ikke har forberedt sig ordentligt, eller fordi man bliver ved med at lave fejl, der kunne have været undgået med grundig planlægning,” siger Ola Gudmundsen.
At få godkendelse til at markedsføre et medicinsk udstyr kræver f.eks. at der udarbejdes sundhedsøkonomiske modeller for at sammenligne produktet med standardbehandlinger og udstyr, der allerede findes på markedet. Det kan ligeledes være en tidskrævende proces at få tilskud til et nyt lægemiddel. Det afhænger af forskellige vilkår og regler, og tilskudsansøgningen skal overholde alle krav og indsendelsesfrister.
“Det er også vigtigt, at Life Science virksomheder arbejder målrettet mod den rigtige gruppe af patienter og får det rigtige produkt ind på det rigtige marked. Det kræver en bred vifte af ressourcer,” siger Ola Gudmundsen.
Især onkologiområdet er et minefelt; mere end 2.000 produkter er i øjeblikket i udviklingsfasen.
“Kun en lille brøkdel af disse produkter vil nå markedet, og de, der lægger mest omtanke i dette og har en klar strategi, vil lykkes bedst. Det er ikke kun et spørgsmål om biologi, strategien er lige så vigtig,” siger Ola Gudmundsen.
LINK Medical’s onkologiske ekspert team omfatter specialister med en betydelig viden om produktudvikling inden for onkologi og relaterede områder såsom inflammation og immunologi.
“Vi har et fremragende team, der arbejder med strategiske onkologiske forsøg,” siger Gudmundsen.
Life Science virksomheder fra små biotek til store etablerede producenter af farmaceutiske produkter og medicinsk udstyr, benytter sig af den Market Access ekspertise, som LINK Medical tilbyder.
“Vi ser os selv som en strategisk partner mere end en serviceudbyder, og på den måde kan vi etablere et stærkt samarbejde. Vi skaber værdi for vores kunder, når vi tager hele billedet i betragtning, herunder regulatorisk vejledning, udførelse af studier og Market Access.
Vores raffinerede måde at arbejde på har vist sig at være meget effektiv. I vores seneste kundeserviceundersøgelse var vi meget glade for at se, at 97% af vores kunder vil anbefale et samarbejde med os. Desuden blev kvalitet, servicemindedhed og proaktiv kommunikation rangeret som de tre vigtigste aspekter, når man skal vælge en CRO-partner. Vi samarbejder, taler sammen og løser udfordringer i fællesskab – det gør efter vores erfaring en kæmpe forskel,” siger Ola Gudmundsen.