Smartpage har digitaliseret og forbedret kundeoplevelsen hos vinforretningen Philipson Wine. ”De har bygget en firesporet motorvej til os, og nu er vi parate til at trykke speederen i bund”, siger vindirektøren.
Philipson Wine er en af de kunder, Smartpage har hjulpet med digitalisering af kundeoplevelsen. Ikke at Philipson Wine inden da var en novice i nethandel. Slet ikke. Men smarte og integrerede løsninger har åbnet døren for nye muligheder i den digitale værktøjskasse.
”Vi har været på en stor digitaliseringsrejse, hvor vi har revet alt inventar ud, og bygget op på ny,” siger Jens Christian Milo, CEO for Philipson Wine, der er landets førende online vinforretning.
Philipson Wine var under alle omstændigheder nødt til at forny sin IT-platform, fordi nogle af de gamle værktøjer ikke længere blev understøttet og samtidig var der digitale muligheder, som firmaet var afskåret fra i det gamle univers og oplagt gik glip af. Hele manøvren har handlet om at forbedre kundeoplevelsen i alle detaljer. Antal trin i kundens købsproces er rundt regnet halveret, hjemmesiden er gjort mobilvenlig, ved fejl i bogstavering af vinnavne sørger en intelligent søgefunktion for at hjælpe kunden på vej og så får tilbagevendende kunder vist personaliseret indhold.
Data på kunden bliver afgørende i fremtiden
”Det sidste er meget vigtigt,” understreger Jens Christian Milo.
”Data på kunderne bliver altafgørende i fremtiden. Dels kan vi udstille data på anden vis end tidligere, dels kan vi gøre forudsigelser om kundens sandsynlige næste køb og præferencer, og dermed gøre visningerne relevante for kunderne,” fortsætter Jens Christian Milo.
En PIM-løsning (Product Information Management) sikrer, at Philipson Wine kan indsamle, administrere og berige produktoplysningerne ét sted, oprette produktkatalog og distribuere det via firmaets salgskanaler. Konkret har Philipson Wine overflyttet og struktureret mere end 20.000 citater og vinanmeldelser til nyt site, som nu kan udstilles overfor engros kunder og andre partnere. ”Det er et eksempel på styrken ved at have data og kunne stille dem til rådighed for vore kunder. Selv billeder kan vi dele og individualisere. Det giver ekstra value for vores engros kunder og styrker båndene til kunderne,” forklarer Jens Christian Milo. Resultaterne taler for sig selv.
”Vores konverteringsrater er generelt steget med 75 pct. og konvertering via mobiltelefon er skudt hele 180 pct. i vejret,” oplyser Philipson Wines direktør.
Innoverer på marketing
Også på marketingsiden innoverer Philipson Wine. Vinhandleren har introduceret tematiske smagekasser, så kunden kan prøve sig frem inden beslutning om køb af flere flasker af samme type vin, der er billigst i de klassiske kasser med 12 flasker. Via hjemmesiden er det muligt i chatten at få kompetent vinrådgivning, endda også i weekenden, og så har Philipson Wine indgået samarbejde med eksempelvis Musik i Lejet. Det sker i en strategi om at møde et yngre publikum og få dem i tale, og herigennem starte deres vinrejse med Philipson Wine tidligt.
”En ting er sikkert. Vi er slet ikke færdige med at investere i IT. Vi vil fortsætte med at investere i værktøjer, der kan gøre kundeoplevelsen endnu bedre og understøtte vores forretning,” slutter Jens Christian Milo.