Af Jakob Stoumann, Hub Director PropTech Denmark
Digital selvbetjening, skræddersyede beboertilbud og automatiske forbrugsregnskaber er bare nogle af de nye danske løsninger til boligforeninger og udlejere, der netop nu rammer markedet.
Den danske ejendomsbranche er i disse år ved at gennemgå en revolution. Et væld af nye virksomheder udvikler netop nu nye digitale løsninger i både ind- og udland. Løsninger, der udfordrer og bidrager til den gængse måde at bygge, udvikle og administrere ejendomme på. property technology, eller forkortet ”proptech”, er betegnelsen for denne hastigt voksende mængde ejendoms-teknologier, der blandt andet er målrettet boligforeninger.
Mens vi i Danmark i mange år har været kendte for vores progressive og innovative tilgange til arkitektur og bæredygtig byudvikling, har den danske ejendomsbranche været mindre opmærksomme på de enorme muligheder og forandringer, som proptech-bølgen de seneste år har bragt med sig. Det har dog ændret sig i særligt 2020, hvor bl.a. PropTech Denmark blev etableret – en nonprofit medlemsorganisation, der samler ejendomsbranchens aktører med det fælles mål at styrke udviklingen og brugen af nye og smarte måder af administrere og udvikle ejendom.
2020 var også året, hvor en efterhånden velkendt pandemi gjorde det nødvendigt at kigge på nye, alternative og ofte digitale måder at arbejde på, hvilket accelererede interessen for digital omstilling. Sidst, men ikke mindst, har de seneste års fokus på bæredygtighed ligeledes stillet nye krav til en branche, der står for et uheldigt stort negativt bidrag til klimakontoen.
Disse og andre forandringer i ejendomsmarkedet har givet anledning til en række nye innovative løsninger, der hjælper os med at bygge, udvikle og drive vores ejendomme bedre. Med nye apps kan vi eksempelvis booke kontorlokaler fra dag til dag. Med ny kamera-teknologi kan vi overvåge antallet af mennesker i et rum, og sørge for at vi opfylder corona-restriktioner. Med bedre sensorer kan vi indsamle information om energiforbrug og rådgive om brug af ressourcer.
Nem boligadministration
Proptech kan også være digitale redskaber, der på et meget konkret niveau letter arbejdsgangene og hverdagen hos dem, der bruger, drifter eller administrere beboelsesejendomme. Et godt eksempel er den danske virksomhed Prosedo, der letter administrationen for boligbestyrelser. Godkendelse af bilag, dokumentarkiver, online skadesanmeldelser, intern kommunikation, digitale underskrifter og meget mere, kan nu tilgås i ét værktøj. Det er rollefordelt, så er du bestyrelsesmedlem, andelshaver, ejer, lejer, revisor eller vicevært, får du let adgang til præcis den information og de værktøjer, som du har brug for og ret til.
Waitly er et andet eksempel på en dansk proptech-løsning som gør livet lettere for både boligsøgende, boligbestyrelser og ejendomsadministratorer. Waitlys platform hjælper andelsboligforeninger med at administrere ventelisterne med alt fra opskrivning, automatisk betalingsopkrævning og fjernelse af inaktive medlemmer. Platformen hjælper samtidigt boligsøgende med at få et bedre overblik over andelsboligmarkedet og hvilken placering, man vil få ved at skrive sig op på en specifik venteliste.
Der er også en lang række etablerede såvel som nye spirende proptech-virksomheder, der gør det nemmere at indsamle og håndtere forbrugsdata på vand, el og varme. Techem, WiseHome, IC-Meter og NorthQ er alle eksempler på virksomheder, der kan opsætte fjernaflæste kvalitetsmålere, indsamle og visualisere forbrugsdata for den enkelte forbruger og generere automatiske forbrugsregnskaber.
Inden for energiområdet har vi også den nystartede danske virksomhed Enyday. De gør det lettere at skabe og drifte såkaldte energifællesskaber, hvor eksempelvis boligforeninger opsætter solceller for at give beboerne adgang til billigere og grønnere strøm. Enydays platform og app giver nem indsigt i, hvordan solstrømmen og fælles indkøbt strøm fordeler sig til beboerne. Så kan alle i energifællesskabet sikres lige adgang til den billigere og grønnere strøm og forbrugsregnskaberne kan genereres automatisk uden opsætning og manuel aflæsning af bimålere.
Beboer- og lejeroplevelsen anno 2021
En bygning er ikke kun mursten, der skal holde kulden ude, men er rammerne for det liv, der leves i dem. Et moderne liv kendetegnes generelt af en digitaliseret hverdag, hvor film, mad og frisørtider kan bookes, hvor og hvornår man vil. Forventninger til on-demand services, individualiserede forbrugerpræferencer og nem adgang til information og kommunikation digitalt præger derfor også beboeren anno 2021. Proptech handler altså ikke kun om optimering af ejendomme, men også om de muligheder teknologi kan skabe for en forbedret beboeroplevelse.
Med danske apps som Wicomico og Hococo kan beboere i dag meget lettere kommunikere og interagere med hinanden og deres beboerforening eller administrator. Det betyder at det bliver meget lettere at dele vigtig information og dokumenter, indkalde til vigtige arrangementer og møder og at booke af fælles faciliteter. For beboerne kan det også betyde nem organisering af fællesspisninger og havedage, og det kan give anledning til at boligforeninger og udlejere kan tilbyde nye services til deres beboere – både til gavn for beboerne og foreningens omsætning. Det kan være leje af delebiler, rengøring eller booking af vaskemaskiner.
En anden smart løsning er danske Welcomebob, hvis trådløse dørtelefoner gør det muligt for beboeren at styre sin dørtelefon via sin mobiletelefon. Dertil slipper administrator for vedligeholdelse af kablede dørtelefoner og nøgler. Samtidigt er det en fleksibel løsning, der gør det muligt at lukke håndværkere, pakkebude eller daglivareudbringere ind, selvom man ikke er hjemme. En simpel løsning, der skaber værdi for både beboer og administrator.
Disse eksempler er blot få i et hav af nye danske startups, der kan understøtte mere energieffektive ejendomme, økonomisk solide foreninger og ikke mindst den gode beboeroplevelse. Artiklen er skrevet i samarbejde med Proptech Denmark