Varmepumperne stormer frem i Danmark, men mange er i tvivl om, hvordan de skal vedligeholdes. Gastech-Energi A/S guider gennem junglen af tilbud, for det kan hurtigt blive dyrt, hvis man ikke vælger den rette servicepakke og overholder de regelmæssige, lovpligtige eftersyn.
Der er ingen tvivl om, at en varmepumpe er en genial opfindelse og en af hjørnestenene i den grønne omstilling:
”For hver kilowatt man sender ind i den ene ende, kommer der 4-5 kilowatt ud i den anden. Energien, der er gratis, hentes ud af luften eller jorden og benyttes til opvarmning af boligen,” fortæller Jacob Juul Andersen, kommerciel produktchef hos Gastech-Energi A/S, der gennem de seneste 30 år har leveret mere end 80.000 gasfyr og varmepumper til danskerne.
Landsdækkende service
Varmepumpen er ikke blot en ny varmekilde, men et stykke teknologi, som kræver vedligehold for at kunne performe optimalt. Det lovpligtige årlige eftersyn sikrer bl.a., at systemet er tæt, og der er den rigtige mængde kølemiddel på anlægget.
”Vi anbefaler, at man ud over det lovpligtige eftersyn indgår en serviceaftale, så varmepumpen yder optimalt. En varmepumpe uden service kan ende med at fungere som en dyppekoger, hvor boligejeren i hvert fald får det varmt, når han ser elregningen,” fortæller Jacob Juul Andersen.
Med en serviceaftale kontrolleres varmepumpens sikkerhedsudstyr regelmæssigt, der renses filtre, og på udvendige varmepumper renses der for løvfald. Til sidst gennemgås klimastyring og indstillinger, så man undgår et overforbrug af el.
Serviceaftalen kan også omfatte varmepumpens enkeltdele, så man ikke ender med en ekstraregning, hvis dele skal skiftes ud. Hos landsdækkende Gastech-Energi A/S, der har biler klar til at rykke ud i hele landet, sikrer de, at varmepumperne altid yder optimalt.
En varmepumpe er meget driftssikker, men når det går galt, kan det blive en kostbar affære. Skal en kompressor f.eks. skiftes, løber udgiften ofte op i flere tusinde kroner. Kølemidlet koster mange penge, og det er dyrt at tilkalde en VVS’er for at få rettet småproblemer. I stedet betaler det sig at have en serviceaftale, hvor teknikeren sørger for, at anlægget løbende justeres for at sikre optimal drift. Teknikeren renser også de indvendige filtre og sikrer, at rør og slanger ikke gnaver mod hinanden. Herudover tjekker teknikeren udedelen, der skal holdes ren for blade etc., og der skal være frit afløb fra anlægget.
Vælg den rigtige serviceaftale
Der er tre typer aftaler på markedet: Serviceaftaler, Tryghedsforsikringer og All-In aftaler. En serviceaftale dækker som regel arbejdsløn, kørsel mv., – også det lovpligtige serviceeftersyn – men ikke reservedele.
Den koster ca. 2.300 kr. om året eller 190 kr. om måneden.
En Tryghedsforsikring koster ca. 1.200 kr. årligt, men dækker ikke servicebesøg, kun maskinnedbrud forårsaget af produktionsfejl. Tryghedsforsikringen dækker ikke slitage; og det kan jo være svært at bevise, når pumpen er 8-10 år gammel. Tryghedsforsikringen er typisk en dyr løsning, da den skal suppleres med en serviceaftale.
All-In aftaler, der tilbydes under navnet Total Tryghed, er klart at foretrække. Det er aftaler, der dækker alle omkostninger til service og reservedele i op til 15 år. Aftalen kan som regel kun tegnes ved køb af ny varmepumpe og koster typisk 250-275 kr. pr. måned.
Men så er hjælpen også lige rundt om hjørnet, når man har brug for den – uden at betale ekstra. Den jævnlige service sikrer desuden, at varmepumpen ikke bliver en ”reparationsbombe,” der ligger og venter ude i fremtiden.
Total Tryghed er ikke begrænset til skader, men dækker alle fejl og dele.
”All-in aftalen sikrer også, at varmepumpen efterses regelmæssigt, så risikoen for irriterende nedbrud reduceres, og driften af pumpen sætter det ønskede grønne miljøaftryk,” siger Jacob Juul Andersen.