3F Transport og DI har indgået forlig om ”Fællesoverenskomsten”, der omfatter
havnearbejderne og en stor gruppe lagerarbejdere og chauffører på DI’s virksomheder.
Forliget lægger linjen for en række andre overenskomster mellem 3F Transport og DI for cirka 40.000 ansatte på virksomheder i transportsektoren. 3F’erne på transportområdet har ønsket et moderne arbejdsmiljø til et arbejdsliv, alle kan holde til i længden, et opgør med usikre ansættelser samt højere realløn og mere frihed. Den fornyede overenskomst favner ønskerne. 3F Transport vil især fremhæve 4 punkter i den 3-årige aftale:
2.200 kroner mere i månedsløn
Stigninger i timelønnen på transportområdet betyder, at månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Oven i kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra 4 til 7 procent til hver enkelt ansats særlige opsparing (fritvalgskonto).
I alt giver det en direkte lønstigning på 2.200 kroner om måneden plus gennemslag på pension og feriepenge. 3F Transport forventer, at det hæver reallønnen væsentligt de næste tre år. (Se specifikke satser på vedlagte oversigt).
Moderne arbejdsmiljø og bedre arbejdsvilkår
Ansatte på transportområdet får et forbedret arbejdsmiljø og øget indflydelse på egne arbejdsvilkår. Det sker blandt andet via bedre vilkår for transportområdets arbejdsmiljørepræsentanter og bedre samarbejde om arbejdsmiljø, uddannelse og omstilling til ny teknologi på transportområdets virksomheder.
Samtidig er det blevet aftalt, at landets buschauffører sikres ret til pauser og ordentlige pausefaciliteter. Det har buschaufførerne stået sammen om og kæmpet hårdt for i flere år. Det betyder blandt andet, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretsligt og ende i Arbejdsretten. Det er en unik nyskabelse, at arbejdsmiljø, der normalt bæres af lovgivning, skrives ind i overenskomsten.
Mere frihed i arbejdslivet
Stigningen i indbetalingen til den særlige opsparing (fritvalgskonto) fra 4 til 7 procent af lønnen betyder øget frihed til den enkelte. Dels kan midler fra kontoen fremover bruges til fravær, når børn skal til lægen eller ved barnets anden sygedag.
Opgør med 0-timers-kontrakter og usikre ansættelsesvilkår
3F Transports og DI forpligter sig til at søge at løse en række udfordringer med usikre ansættelsesvilkår, såkaldte 0-timerskontrakter og omgåelse af overenskomsterne på transportområdet.
Løsningerne skal findes i tæt samarbejde mellem 3F Transport, DI, virksomheder og tillidsvalgte, og parterne har forpligtet hinanden på at samarbejde om løsningerne skal være afsluttet inden 31. december 2021.
3F-forhandler: En fair pakke for fremtidens transport
3F Transport kalder fornyelsen af overenskomsten, ”en fair pakke for de ansatte i fremtidens transport”.
”På transportområdet er reallønnen steget hvert år siden finanskrisen var dybest i 2012. Den udvikling forventer jeg forstærkes. Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år plus gennemslag på pension og feriepenge. Samtidig får transportarbejdere mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet. Ikke mindst via stigningen fra 4 til 7 procent i den særlige opsparing, der kan bruges til løn, fridage til samvær med syge børn, opsparing til pension eller til seniorfridage”, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.
”Vores medlemmer træder raske ind på arbejdsmarkedet. De skal naturligvis også vandre raske gennem arbejdslivet og komme raske ud i den anden ende. Derfor er jeg glad for, at vi får forbedret arbejdsmiljø og arbejdsvilkår væsentlig over de næste tre år. Ikke mindst med en styrkelse af vores arbejdsmiljørepræsentanter og mere indflydelse til de ansatte på arbejdslivet og arbejdsvilkårene på virksomhederne. Samtidig vil vi nu afdække og søge at løse udfordringerne med usikre ansættelsesvilkår, 0-timerskontrakter og omgåelse af vores overenskomster sammen med DI”, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.
3F Transport fremhæver, at der er klare forbedringer på vej til landets buschauffører. Dels med sikring af rettigheder til pauser. Dels fordi ret til værdige pauseforhold skrives ind i overenskomsten. Det betyder blandt andet, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretsligt og ende i Arbejdsretten.