De små og mellemstore virksomheder halter stadig efter de store i digitaliseringen. Virksomhederne har typisk færre ressourcer og mindre tid til at arbejde med den digitalisering, der paradoksalt nok vil sikre dem mere tid og skabe mere vækst.
Tal fra regeringens digitale topmøde i 2019 viser, at danske små og mellemstore virksomheders (SMV’ere) anvendelse af big data er lavere end hos vores nordiske naboer.
Og da SMV’erne udgør størsteparten af de danske virksomheder, bør de sætte turbo på digitaliseringen og begynde at skabe forretningsmodeller mod fremtidens marked, hvor de succesfulde virksomheder er dem, som ikke blot sælger et produkt, men skaber værdi for kunderne.
Digitalisering er jo meget andet end kunstig intelligens, augmented reality og 3D prints
Digitaliseringen er drivkraften i at styrke Danmarks position som produktionsland, hvor teknologierne kan bruges til at opskalere produktioner og samtidig reducere omkostningerne, så vi i Danmark stadig kan producere varer på trods af de høje lønomkostninger i forhold til vores konkurrenter.
Rapporten fra det digitale topmøde viser også, at SMV’er bruger væsentligt færre penge på it end de større virksomheder, og SMV’erne tror mindre på, at digitalisering vil kunne skabe vækst og job i kommende år.
Data skaber fremtidens værdi
”Det er et paradoks, at især SMV’erne ikke har tiden og ressourcerne til at komme i gang med at digitalisere, for det er gennem teknologien, at virksomhederne netop vil skabe tiden til at kunne servicere kunderne bedre og mere effektivt,” forklarer siger Lars Frelle-Petersen, der er direktør hos Dansk Industri. Lars Frelle-Petersen har en appel til virksomhederne:
”Digitalisering er jo meget andet end kunstig intelligens, augmented reality og 3D prints, og mange SMV’er vil høste store gevinster ved blot at indføre små ændringer i hverdagen fx ved at begynde at hente og analysere data,” forklarer Lars Frelle Petersen.
Det behøver ikke at være dyrt eller besværligt at installere sensorer og software, som kan samle data. Når maskinerne kobles på nettet, får virksomhederne adgang til en hel stribe data, der kan fortælle om alt – lige fra kundernes efterspørgsel på et produkt til lagerbeholdningen.
Analysen af disse data giver virksomheden mulighed for at skabe sammenhæng i hele forsyningskæden, undgå flaskehalse og forbedre time to market.
Data giver også værdifulde informationer om udstyret. Ved at hente data fra eksempelvis en mekanisk pumpe, kan virksomheden få indblik i ydeevnen, som måske skal justeres. Derudover kan data fortælle, hvornår pumpen trænger til at blive vedligeholdt, så servicen kan planlægges uden pludselige dyre stop i produktionen.
Find sammen om udfordringerne
Digitaliseringen og brug af data er en radikal anderledes måde at drive forretning på. Selv de store virksomheder kæmper med omstillingen, hvor forretningsmodellerne ændrer sig, og fokus i højere grad går på, hvordan virksomhederne kan skabe værdi for kunderne. Lars Frelle-Petersen opfordrer virksomhederne til at mødes med ligesindede:
”Mange SMV’er har været til kaffemøder, hvor de har hørt om digitaliseringens mange fordele, men alligevel kan det være svært at omsætte teorien til hverdag hjemme på virksomheden. Så mit råd til virksomhederne er, at de skal se på, hvad andre virksomheder i branchen har gjort og indgå i fællesskaber.”
Der er bestemt steder at gå hen og møde ligesindede. For eksempel er MADE- Manufacturing Academy of Denmark – et godt bud. Innovationsnetværket har et formål, og det er at løfte dansk produktion. MADE er med til at sikre, at SMV’erne får støtte og vejledning til at løse produktionsudfordringer eller afprøve ny teknologi. Derudover kan MADE hjælpe med netværk, viden og støtte, så virksomhederne kan komme godt i gang med at implementere nye processer og ny teknologi i produktionen.
”Hos MADE har vi allerede mere end 200 eksempler på, hvordan SMV’ere kommer godt i gang med digitaliseringen for små ressourcer,” siger Lars Frelle-Petersen.
MADE er en non-profit forening, der består af virksomheder, universiteter, GTS-institutter og uddannelsesinstitutioner.
MADE – Manufacturing Academy of Denmark blev lanceret i 2014 for at skabe en platform for anvendt forskning, udvikling og innovation i danske produktionsvirksomheder.
Læs mere på