Verdens største urmarked

Af:

Urmessen Baselworld i Basel er et mylder af ure, smykker, celebrities og hastige møder. Godtfolk fra hele verden samles i en lille uge for at se sæsonens nyheder fra verdens førende ur- og smykkemærker.

Baselworld har i årevis – ja, i årtier – været verdens største og mest toneangivende ur- og smykkemesse. Hvis man ser bort fra udbryderne i Richemont-gruppen, der har kørt deres egen urmesse SIHH i Geneve i nu 30 år, så har Baselworld været stedet at være, uanset om man var et lille up and coming-brand eller en af de helt store spillere som Rolex, Seiko og Breitling.

Men i år var anderledes. Verdens største producent af ure hedder Swatch Group og står bag bl.a. Swatch, Longines og ikke mindst Omega, og de havde valgt at trække sig.

Samtidig, eller som følge heraf, var der en masse mindre urmærker og smykkemærker, der også meldte fra i alarmerende hast. Antallet af udstillere var næsten ned på en tredjedel i forhold til for blot en håndfuld år siden, hvilket betød, at der bogstaveligt talt var god plads i hallerne.

Den schweiziske urbranche vokser
Paradoksalt nok er det ikke som sådan udtryk for en branche i krise, tværtimod, så voksede den samlede omsætning for de schweiziske urmærker sidste år og nåede op på svimlende 143 milliarder danske kroner.

Antallet af enheder er dog faldet lidt til nu 23,7 mio. ure, hvilket svarer til en gennemsnitlig pris pr. ur på ca. 6.000 kr. De enkelte ure bliver altså lidt dyrere. Og hvem er det så, der køber?

50 % af schweizernes export går til Asien, og her er det selvfølgelig primært Kina, Hong Kong og Japan, der trækker – alle tre områder er i vækst. Samtidig vokser også lande som USA og Tyskland, så det er på mange måder gode tider for mærkerne.

Tendenser fra Basel
Der var ikke mange revolutionerende nyheder på Baselworld, men dog masser af spændende modeller. En klar tendens var de mange retroinspirerede designs fra mærker som Tudor, TAG Heuer, Oris, Gucci, Carl F. Bucherer og Bulova, bare for at nævne et par stykker.

På besøg hos det uafhængige mærke Oris.

Farveskalaen er blevet udvidet med en række grå og grønne nuancer samt vintage-inspirerede toner af champagne og laksefarvet. Og så var der rigtig mange eksempler på mærker, der justerer, finpudser og videreudvikler eksisterende designs uden at gøre det helt store nummer ud af det – fx evigtpopulære Rolex og Patek Philippe.

Fra 2020 har Baselworld i øvrigt koordineret messen sammen med SIHH i Geneve, så de ligger lige i forlængelse af hinanden fra slut april og frem – og da begge messer nu har åbnet for offentligheden, er der rig mulighed for at tage en lille forårssviptur til Schweiz for urinteresserede.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DortheT02
Farmaceuten som game changer
Handlingsplan
Sådan holder du dit ledelsesfaglige niveau
Victor_1
Databeskyttelse er måske den mest oversete faktor i digitaliseringen

Læs også

1
Lene Halse løfter køkken- og boligindretningen til nye højder
Gennem 25 år har indretningsarkitekt og køkkendesigner Lene Halse tegnet personlige køkkener til luksusboliger i ind- og udland – ofte...
_GR87683
VI EJER 5 FANTASTISKE FERIEBOLIGER RUNDT OMKRING I EUROPA
21-5 er et ferieboligkoncept, hvor 21 familier sammen ejer 5 unikke ferieboliger. Ved at være flere ejere sammen får I mere for pengene....
Folkemødet 2019
Demokratiet hyldes i fire dage
Efter aflysning i 2020 og en coronatilpasset version i 2021, vender Folkemødet i 2022 tilbage med fuld kraft.  ”Vi er utroligt...