TAG Heuers Autavia-serie har siden 1960erne været synonym med sporty kronografure. I år har man valgt at kigge op mod skyerne efter inspiration og skabt en serie piloture med et råt og maskulint udtryk.
Navnet Autavia blev skabt som en sammentrækning af automobile og aviation
Det er egentlig ikke så mærkeligt, at TAG Heuer i år har valgt at udvide Autavia-serien, for der har været voldsomt stigende interesse for vintagemodellerne fra 1960erne og 1970erne, og sidste års heritage-udgaver var også et pænt hit.
Det overraskende i den nye stribe Autaviaer er, at det ikke er kronografer. Man har i stedet valgt en helt ny vej og hentet inspirationen fra de klassiske piloture.
Og dét giver faktisk meget god mening, for navnet Autavia blev netop skabt som en sammentrækning af automobile og aviation – så det ligger i seriens DNA, at den både er inspireret af bilens og flyets verden.
Traditionelt set har TAG Heuer bare favoriseret de firhjuledes perspektiv.
Inspireret af instrumentbrættet
Det hele startede i perioden 1933 til 1957, hvor TAG Heuer producerede et element ved navn Autavia til instrumentbrættet i racerbiler.
Da man indstillede produktionen, så den legendariske leder Jack Heuer sit snit til at genbruge navnet til det kronografur, der blev lanceret i 1962. Siden kom et hav af varianter i den populære serie frem til 1985.
Den nyfødte Autavia fremstår med et robust og enkelt udtryk. Kassen måler 42 mm og er forsynet med en stor krone, ligesom piloture traditionelt er.
Skiverne er smukt udført med et lidt vintage look, hvor farverne toner ud. Kigger man ind i uret, vil man se TAG Heuers kaliber 5, der er chronometercertificeret og som noget helt nyt er blevet forsynet med en spiralfjeder af kulfiber.
Det gør den upåvirkelig af magnetiske felter, hvilket skal sikre en konstant præcision. Det er netop derfor, man har tilføjet termen ‘Isograf’ på skiven (efter græsk iso der betyder ‘samme’ eller ‘ens’ og graf, der betyder ‘skrive’).
Autavia kommer i 5 varianter i stål og to limited editions i bronze.