Sponseret indhold

Data driver dagsordenen for fremtidens transport

Sverre Vincent Lenbroch, digitaliseringschef i ITD.

Af:

Fortsat urbanisering, langt større fokus på bæredygtighed og viden om forbrugernes behov. Det er nogle af de elementer, der bliver afgørende for transportsektorens udvikling i fremtiden. Sådan lyder det fra Sverre Vincent Lenbroch, ny digitaliseringschef i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. Vi har set på hans bud og afprøvet det på nogle af dem, som er helt tæt på slutkunderne, Coolrunner og Nemlig.com.

Trends er som bølger på havet; de ser store ud på afstand, men kun nogle få bliver til gode surferbølger, når de nærmer sig stranden – andre lever ikke op til forventningerne. Derfor er det ifølge Sverre Vincent Lenbroch, digitaliseringschef i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, vigtigt at kunne identificere, hvilke af de mange trends, der først bliver modne.

“Der sker en masse for tiden, både på det teknologiske område og forretningsmæssigt. De tendenser, der vil skabe de store forandringer her og nu, er dem, der er drevet af urbanisering, bæredygtighed og forbrugerforventninger, kombineret med øget brug af data i fragtbranchen,” siger Sverre Vincent Lenbroch.

Urbanisering som driver for omstilling
En markant tendens, der kommer til at drive markedet er det, at flere og flere søger mod byerne. Det resulterer i øget person- og fragttrafik, som skal afvikles på byernes eksisterende infrastruktur. Det er i stigende grad et regnestykke, der ikke går op.

“Trængselsproblemerne i byerne vil drive en udvikling, hvor det bliver særlige køretøjer, der dækker fragtbehov i byerne. Vi ser allerede hubs omkring de større byer, og den udvikling vil fortsætte – med den variation, at det bliver eldrevne køretøjer, der kommer til at dominere i byerne,” siger Sverre Vincent Lenbroch.

Netop bevægelsen i retning af flere eldrevne køretøjer til transporten ud til slutkunderne kan Danmarks største onlinesupermarked, Nemlig.com tale med om. De har allerede et setup med et centralt lager i Danmark, hvorfra virksomheden løbende optimerer processer, så blandt andet transporten kan udvikle sig i en mere bæredygtig retning.

“Det er meget sandsynligt, at vi i fremtiden kommer til at skulle udvide med eldrevne og andre bæredygtige køretøjer på det sidste stræk, dels fordi vi har en ambition om at være Danmarks mest bæredygtige supermarked, men også fordi det på sigt bliver vanskeligere at komme ind i byerne med køretøjer, der udleder CO²,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com.

Nemlig.com har allerede indført levering via eldrevne varevogne, som i dag bliver brugt i København. Også hos det danske fragtfirma Coolrunner, der har fokus på pakketransport til private, bakker man op om, at vi vil få flere elkøretøjer på de sidste kilometer.

“Der er ved at ske en omstilling til elbiler og det starter med de pakker, der skal ind i byerne og dem, der skal rundt i byerne. Jeg har netop været i Holland, der er lidt længere fremme i udviklingen end Danmark, og her er de eldrevne køretøjer dominerende i byfragten,” siger Per Imer, direktør i Coolrunner.


Bæredygtighed – cirkulær økonomi og nye transportmønstre
Bag ønsket om at elektrificere transporten, ligger ikke bare en mere effektiv distribution i nærmiljøet i byerne. Der ligger også den mere overordnede tendens fra både myndigheder og forbrugere i retning af krav om mere bæredygtighed.

“Det er helt klart, at transportsektoren er i gang med en grøn omstilling, der kommer til at påvirke alle dele af kæden, men som altså starter i byerne. Bæredygtighed er helt sikkert den dominerende trend nu og i mange år fremover,” siger Sverre Vincent Lenbroch.
Hos Coolrunner ser man bæredygtighedskravet fra forbrugerne på to helt forskellige områder.

“Vi ved fra vores data, at vores kunder er villige til at betale lidt mere, hvis de ved, at transporten er grøn. Det understøtter den anden tendens, der betyder meget for vores forretning, nemlig den cirkulære økonomi. Kunderne sender i stigende grad deres brugte varer i omløb igen – helt klart også pga. bæredygtighed – og det giver mere fragt. Når kunderne er drevet af et ønske om bæredygtighed, så er det også et signal til os om, at vores transport skal være grøn,” siger Per Imer, der forudser, at omstillingen til en 100 % CO²-neutral by-transport vil komme, før vi tror det.

Hos Nemlig.com er bæredygtigheden i udgangspunktet tænkt med i hele værdikæden.
“Hele idéen bag Nemlig.com er, at vores kunder ikke selv skal køre ud at handle. Så for os er bæredygtighed en helhedsbetragtning, hvor vi ser på, hvordan vi kan gøre alle dele af vores værdikæde mere bæredygtig; fra at reducere plastemballage til at formindske madspild – og det har også effekt på vores logistik- og transportorganisation. Bæredygtighed er en del af vores forretningsmodel,” siger Mikkel Pilemand.

Data og forbrugerforventninger
Den tredje tendens, der leverer brændstof til forandringer på transportområdet er, at data og databehandling har fået enorm betydning for måden, vi transporterer varer fra producent til kunde.

“Data og digitale interfaces slår igennem overalt i transportsektoren, ikke bare i form af fragtens dataflow, men også i form af vejdata og elektroniske told-flows. Desuden slår den generelle digitalisering igennem fra kundesiden, hvor det har den konsekvens, at forventningerne og kravene til pakke- og godstransportbranchen stiger voldsomt,” siger Sverre Vincent Lenbroch.

De øgede krav til levering er noget de nikker genkendende til hos Coolrunner.
“Hvis vi kigger på forbrugernes forventninger, er der helt klart et ønske om hurtig levering – også hurtigere end markedsstandarden i dag. Vi kommer til at skulle kunne levere pakker, der er bestilt om eftermiddagen, hjem til forbrugeren om aftenen. Det skifte vil virkeligt komme til at ændre forbrugernes adfærd på mange daglige indkøb af varer,” siger Per Imer, direktør i Coolrunner.

Han oplever, at kundeforventningen til “same day”-levering er sket på på kort tid og Per Imer forventer, at det bliver markedsstandard allerede til næste år.

Operatører som Coolrunner og Nemlig.com tager udgangspunkt i intelligent kørselsplanlægning baseret på data, bl.a. fra kunderne. Det er et udtryk for at alle led i branchen kommer tættere på forbrugernes forventninger.

“Alt hvad vi gør, er drevet af data fra kunderne. De data fortæller os, hvor kundernes forventninger til vores service ligger og kommer til at ligge. Samtidig bruger vi hele tiden data til at optimere vores kørsel, så vi kan levere det kunderne forventer,” siger Mikkel Pilemand, der understreger, at det også handler om forretningsoptimering, f.eks. om at sikre en passende droptæthed i de områder der skal leveres.

Så data og forventninger hænger uløseligt sammen med forretningen og operationsoptimeringen.

Disse trends driver udviklingen

Urbanisering

Vi bliver flere og flere i byerne, og det giver trængselsproblemer. Samtidig er der fokus på udledning f.eks. med miljøzoner. Det påvirker logistikorganiseringen og de typer af køretøjer, der skal køre i byerne. 

Bæredygtighed

Megatrenden stiller krav til den samlede miljøpåvirkning af transport og logistikoperationer. Det vil på sigt give fundamentale forandringer i brugen af drivmidler til transport og logistik. Slår først igennem i byerne.

Data og forbrugerforventninger

Digitalisering og data får større og større betydning i hele værdikæden fra producent til slutbruger. Digitaliseringen giver også adgang til langt større viden - og mange flere krav - fra slutkunderne.

Hvis vi kigger på forbrugernes forventninger, så er der helt klar en forventning om hurtig levering - også hurtigere end markedsstandarden i dag

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
frit
Garant for begge sider
2
Når teamet spiller sammen vinder virksomheden
DK_Langelands Plads^J Fredriksberg_PHOTO @gamasj
Certificeret og formstabilt Kebony-træ vinder frem overalt

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...