Sponseret indhold

Robotterne indtager lagrene

The image of a conveyor at the factory

Af:

De store detailkæmper går i front med at fuldautomatisere lagrene, og e-handlen ændrer måden at tænke lager og logistik på. De danske butikker skal med på bølgen nu for at kunne konkurrere mod udlandet.

I disse år oplever mange virksomheder et markant skifte i logistik og indretning af lagrene. Forbrugerne efterspørger hurtige leverancer af bestilte varer, uanset om det er dagligvarer eller sidste nye elektroniske gadgets på markedet.

Tal fra Dansk Statistik viser, at 84 procent af forbrugerne har handlet på nettet gennem det seneste år, og det stiller for alvor krav til, hvordan butikkerne tænker supply chain, lager og logistik ind i virksomheden.

Amazon-effekten er over os
Med i front er de store danske detailkæder, der har fuld fart på automatiseringen, så både forbrugere på nettet og i de fysiske butikker kan få friske dagligvarer i en fart. Transport af varer er en dyr omkostning, så det handler om at strukturere og optimere, så der spares på kilometer og tages hensyn til miljøet, når varerne skal ud.

“Vi oplever, at mange butikker frygter ”Amazon-effekten”, men hvorfor skulle de danske butikker ikke kunne effektivisere logistikken omkring lagrene og transporten, så de kan konkurrere mod den amerikanske gigant”, siger Lars Bek Jensen, der er partner & direktør hos Langebæk, som er blandt Skandinaviens førende konsulenthuse indenfor Supply Chain, logistik og lager.

Lars Bek Jensen

Tænk lager og logistik ind
Hos Langebæk ved de, at det handler om at strukturere processerne, og konsulenthuset rådgiver på strategisk og operationelt niveau – baseret på facts, analyser og gennemprøvede processer.

Og for at undgå flaskehalse bør virksomhederne tænke lager og logistisk ind allerede tidligt i virksomhedens udvikling, så en butik ikke ender med at skuffe kunderne, og drukne i sin egen succes.

Virksomhederne skal gøre sig klart, hvad de samlede omkostninger er i supply chain, og hvilke performance mål der skal prioriteres. Hos Langebæk kan de hjælpe med at stille de rigtige spørgsmål opstille en række vigtige målepunkter for de enkelte områder i forsyningskæden.

“Mange lagre bliver indrettet markant anderledes, fordi kundernes behov har ændret sig radikalt. De store detailkæder går i retningen af fuldautomatiske lagre, hvor robotterne plukker og pakker varerne. Og det er vigtigt, at mange får fulgt op på den teknologiske bølge, der gjorde Danmark til et fyrtårn på feltet for 15 år siden. I dag ser vi at blandt andet Norge og Sverige overhaler os, så lagrene skal med på digitaliseringen nu, hvis butikkerne skal kunne konkurrere”, fortæller Lars Bek Jensen, der netop sammen med Langebæk har indrettet flere fuldautomatiske lagre i både Norge og Sverige.

Frygt ikke robotterne
I Danmark er det i forvejen svært at skaffe manuel arbejdskraft til lagrene, fordi jobbene er fysisk hårde og monotone, så robotterne bliver ikke en trussel, men snarere en effektiv genvej.

“Ved at automatisere kan vi ikke blot spare virksomhederne for lønudgifter, men også skåne medarbejderne, fordi robotterne kan udføre de tunge løft og monotone opgaver”, siger Lars Bek Jensen.

Nethandel ændrer lagrene
Den stigende nethandel kommer også med nye udfordringer, når det kommer til at indrette lagrene, fordi opgaven her er meget anderledes fra den klassiske levering til en butik i hele kolli. En internet-ordre fra kunderne består typisk af forskellige ting og ofte kun et enkelt styk af hvert produkt.

“Vi hjælper med at implementere software, der kan tage sig af lagerstyringen på de automatiserede lagre, men vi kan også hjælpe med at redesigne de manuelle lagre, så produkterne bliver lettere at plukke og kan komme ud til forbrugerne i en fart”, forklarer Lars Bek Jensen.

En af de andre store logistiske udfordringer med nethandel er alle returvarerne, som skal håndteres på lagrene.

“Vi ser meget højere returrater i e-handlen end i de fysiske detailbutikker. Tallene viser, at op mod 25 -30 procent af alle modeartikler købt på nettet bliver returneret. Det kan blive op til syv gange så dyrt for butikkerne at håndtere returvarer, der skal ud i butikken igen. Her har vi også redskaberne til at hjælpe med at effektivisere processerne”, fortæller Lars Bek Jensen.

Læs meget mere om alle mulighederne for at få et effektivt lager på langebaek.com

Langebæk er et logistik og supply chain-konsulenthus med stærke operationelle kompetencer. Konsulenthuset har i mere end 35 år arbejdet for virksomheder i hele Nordeuropa.

www.langebaek.com

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Intro 2
En ny og spændende tid – er det kun begyndelsen?
Kevin_frit_1_300dpi_avis
Vejen til succesfuld ledelse går gennem opgør med negativ social arv
Gitte K Nielsen - direktør - Danske Tegl1
Hvis vi kan, kan alle!

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...