Er du bekymret for at blive hacket eller for hvilke oplysninger, du giver fra dig, når du bruger internettet? Så er du langt fra den eneste. En undersøgelse foretaget af Elgiganten viser nemlig, at danskerne i stigende grad er bekymret for digitale trusler. Ekspert peger på gode råd og vejledning som et vigtigt redskab i kampen mod digitale trusler.
Vores samfund gennemgår i disse år en rivende teknologisk udvikling, hvor flere og flere tjenester digitaliseres. Det gælder både i det offentlige og private. Mange af dagligdagens værktøjer er rykket online, heriblandt e-Boks, Netbank og MitID. Det er noget, der bekymrer mange danskere. For når vi bevæger os rundt på internettet, sætter vi en masse digitale fodspor og afgiver et væld af oplysninger – og med det stiger bekymringen for digitale trusler.
Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for Danmarks førende varehuskæde Elgiganten. Ifølge undersøgelsen er næsten 40% af danskerne bekymrede eller meget bekymrede for at blive hacket. Men hvad skal der til for at minimere bekymringer og trusler om digital sikkerhed?
Elgiganten ser stigning i efterspørgslen på rådgivning om digital sikkerhed
Undersøgelsen afslører en betydelig mangel på viden om digital sikkerhed. Næsten halvdelen af danskerne (45%) ved ikke, hvilke oplysninger de giver fra sig, når de bruger internettet. Mere end hver fjerde (27%) ved ikke, hvordan de finder de data, de har gemt i skyen. Og hvis man bliver hacket, ved 60% af danskerne ikke, hvor de skal henvende sig. Hos Elgiganten er man vant til at rådgive kunder om produkter og det kan mærkes at efterspørgsel på rådgivning om digital sikkerhed er steget markant. Det er derfor noget, der bruges mere og mere tid på i mødet med kunden for at sikre, at kunderne forlader Elgigantens varehuse med det bedst mulige udgangspunkt for en sikker online færden.
Peder Stedal, adm. direktør for Elgiganten, mener, at store organisationer som dem selv bør spille en aktiv rolle i at rådgive danskerne i digital sikkerhed: “Som markedsleder har vi et ansvar over for både kunder og samfund. Undersøgelsen bekræfter behovet for øget viden om digital sikkerhed – og her vil vi gerne gå forrest. Vi vil ikke kun give danskerne adgang til teknologi og produkter. Vi vil også gerne hjælpe dem med at navigere sikkert i den digitale verden uden at skulle frygte for at blive hacket. Vi forsøger derfor at ruste vores kunder landet over med den nødvendige viden og værktøjer til at beskytte sig selv og deres data online. Tegner man for eksempel en supportaftale hos os, kan man som kunde altid komme forbi med telefon, laptop eller tablet for at få hjælp til vigtige opdateringer og råd om digital sikkerhed.”
40%
af danskerne er
bekymrede eller
meget bekymrede
for at blive hacket
45%
af danskerne ved
ikke hvilke oplysninger
de giver fra sig, når de
bruger internettet
60%
af danskerne ved
ikke hvor man skal
henvende sig, hvis
man bliver hacket
Hvem bærer ansvaret?
Men hvem har ansvaret for at sikre den digitale viden og ruste os til digital sikkerhed? Ifølge undersøgelsen mener 28% af befolkningen, at ansvaret ligger hos politikerne. Derimod svarer mere end hver tredje (34%), at ansvaret ligger hos det enkelte individ. Spørger man Jens Myrup Pedersen, der er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet, er det et fælles ansvar at sikre digital viden, så vi alle kan begå os mere sikkert på internettet.
Jens Myrup Pedersen: “Det er bekymrende, at så mange danskere ikke ved, hvordan de skal beskytte sig mod digitale trusler. Det er afgørende, at både individer og organisationer arbejder sammen for at uddanne og rådgive folk omkring digitale sikkerhedsforanstaltninger. Jo mere vi ved og forstår, desto bedre er vi rustet til at beskytte os selv og vores data online.” Og det er faktisk nogle simple trin, der skal til for at beskytte sig selv imod digitale trusler.
”Dét at man er opmærksom på risikoen for digitale trusler er et vigtigt første skridt. Men derudover er det en rigtig god idé at bruge stærke og unikke adgangskoder på alle sine online konti, at bruge 2-faktor godkendelse alle steder hvor det er muligt, og at holde sine digitale produkter opdaterede. På den måde kan man være med til at sikre, at uvedkommende hackere kan få adgang til ens personlige oplysninger,” fortæller Jens Myrup Pedersen.