En undersøgelse fra Dansk Industri viser, at ni ud af ti virksomheder har introduceret konkrete bæredygtighedstiltag. Hos Metz A/S, der sælger firmagaver, mærker de interessen for miljørigtige gaver.
Danske virksomheder tænker i stigende grad på bæredygtighed og FN’s Verdensmål, der skal sikre en bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten, vi bor på. Ønsket om at sætte et grønnere fodspor kan også mærkes i valget af årets firmagaver til medarbejdere og kunder.
“Vi kan mærke at interessen for gaver, der gør en forskel og er baseret på en grøn tankegang, vinder frem både hos små og store virksomheder,” siger Lisbeth Frost Sønderby fra Metz A/S, der er den største virksomhed på sit felt i Danmark. Metz A/S har siden 1993 leveret et bredt sortiment af kvalitetsgaver fra klassiske danske designbrands som Royal Copenhagen, Le Klint, Georg Jensen og Montana, samt egenproducerede varer til virksomheder, der vil glæde medarbejdere og kunder.
Fokus på de grønne gaver
I den senere tid er der kommet et større fokus på de bæredygtige gaver. Blandt de nye gavetrends finder man fx den innovative og flot designede affaldsspand Bokashi Organko 2, der omdanner husstandens madaffald til henholdsvis fast og flydende gødning og afløbsrens.
Affaldsspanden er et godt eksempel på, at kunderne ønsker grønnere gaver, der ikke skader miljøet. Kunderne vil have gaver, der giver mening og kan bruges til noget, og så skal kvaliteten være høj. Den grønne tankegang har også en signalværdi for virksomhederne, som både giver medarbejderne og miljøet en gave – uden at skulle betale en høj pris for varen.
Vi kan mærke at interessen for gaver, der gør en forskel og er baseret på en grøn tankegang, vinder frem både hos små og store virksomheder
Hos Metz A/S oplever de, at efterspørgslen på mere bæredygtige produkter stiger. Det kan være alt fra økologiske håndklæder, en taske lavet af genbrugspapir, økologisk og Fairtrade-certificerede delikatesser, gadgets som skaber energibesparelser i hjemmet og meget mere. Metz A/S går selv i front som virksomhed og er medlem af FN Global Compact.
”Som leverandør til en stor del af Danmarks virksomheder er vores ansvar større end de løsninger, vi leverer. Derfor har vi forpligtet os til at tage et etisk og socialt medansvar. Det tager vi meget alvorligt og har derfor store krav til fremstillingen af produkter, så de giver mening og har resulteret i et samarbejde med blandt andet Red Barnet,” siger Lisbeth Frost Sønderby og forklarer, at det betyder flere donationsgaver og en mere socialt ansvarlig fødekæde.
Læs mere om, hvordan du kan forkæle medarbejdere og kunder på: firmajulegaver.metz.dk
Du kan også se, hvordan Metz A/S tager et ansvar på: samfundsansvar.dk/fns-global-compact
Hos Metz A/S kan alt lade sig gøre, men det er især firmagaver i prisgruppen 400 – 640 kr.,
der er de mest populære.