Morten Wagner, investor fra DR’s Løvens hule, har med Freeway-koncernen frigivet virksomhedens egen betalingsgateway Freepay gratis til opstartsvirksomheder såvel som større koncerner med behov for tusindvis af transaktioner dagligt.
“Vi har selv prøvet at sidde med en markedsledende position med Dating.dk for små 10 år siden, da Tinder pludselig kom ind på markedet med et nyere og gratis produkt – og det er ikke sjovt, heldigvis kom vi stærkt tilbage og bevarede vores position. Men derfor syntes vi det kunne være lidt spændende at lancere en gratis betalingsgateway – men det er naturligvis også for at gøre det let for de mange iværksættere i Danmark at komme igang med at lave online forretning” indleder grundlægger Morten Wagner, Freepay ApS.
Gennemført dansk
Freepay er en betalingsgateway, der er udviklet i Danmark til det danske og internationale marked, af Freeway ApS, som er 100% danskejet. Og har kunderne behov for support mødes de af danske specialister inden for IT og betalingsløsninger. I modsætning til de fleste af Freepays konkurrenter, der stort set alle er opkøbt af udenlandske virksomheder, hvorfor deres kunder meget ofte møder udenlandske supportere i en paneuropæisk sammenhæng.
”Vi går blandt andet efter at ramme de kunder, som føler sig mere trygge ved at blive mødt af en dansk kundeservice, som har god tid til at tale med kunderne. Desuden er vi gået ud med et gratis produkt – ikke mindst til glæde for landets iværksættere. Selv om vi har mere end 20 års erfaring, er vi i bund og grund stadigvæk iværksættere, som elsker iværksættere og iværksætteri. I Freeway investerer vi også i iværksætteri, senest gennem Løvens Hule” fastslår CMO Thomas Røhr Kristiansen, Freepay ApS.
1.000+ kunder og stærkt voksende
Freepay gik i luften for omkring et års tid siden og har allerede tegnet aftaler med over 1.000 B2B-kunder; en portefølje der vokser med 5-10 virksomheder dagligt.
”For mere end 20 år siden, da man begyndt at tage imod betalinger på nettet var der kun det daværende DIBS på markedet og det ønskede vi ikke at bruge. Derfor udviklede vi Freepay til vores egne datterselskaber. For et par år siden besluttede vi at lancerer Freepay til eksterne kunder, da vi jo har produktet og vedligeholder det. Det blev starten til vores kommercielle del af Freepay”, forklarer Morten Wagner.
Gratis backup
En del af Freepays kunder har valgt at bruge løsningen som en gratis backup i forbindelse med virksomhedens webshop. En løsning, der under Black Friday viste sig meget praktisk, idet mindst én konkurrent var nede på åres vigtigste dag.
”Når en virksomhed har en fungerende betalingsgateway, skal der nogle gange meget til at få dem til at skifte, medmindre man kan spare penge ved at skifte en til gratis gateway. Hvad mange ikke ved, er at selv om man har en aftale med en anden betalingsgateway, kan man sagtens bruge vores produkt som en failover- eller backup-løsning. Freepay er gratis, så på den måde er man sikret ved nedbrud af den eksisterende løsning”, pointerer Niels Thrane, CTO hos Freepay ApS.