Digitalisering og ny teknologi er kommet endnu højere op på dagsordenen i danske virksomheder de seneste år. En analyse fra Dansk Industri (DI) viser, at i mere end fire ud af ti virksomheder har topledelsen en klar vision for den digitale omstilling – det er næsten en fordobling sammenlignet med to år tidligere.
Analysen viser også, at halvdelen af virksomhederne, der arbejder med innovation, har øget deres fokus på netop innovation i forhold til året før. En af de virksomheder i Danmark, der fra starten har haft fokus på data og innovative digitale løsninger, er Envotherm.
Virksomheden er født digital og kan styre og overvåge sine rensningsanlæg kloden rundt fra hovedsædet ved Vojens. For adm. direktør Vibeke Svendsen, Envotherm er digitale værktøjer og udvikling altafgørende for at fremtidssikre virksomheden. Uden automatisering ville virksomheden ikke kunne levere løsningsorienteret service i døgnets 24 timer.
– Det er vigtigt at forholde sig kritisk til virksomhedens arbejdsprocesser og tænke i, hvordan vi kan gøre tingene smartere. Hvis vi skal fastholde og styrke vores konkurrencekraft, er det simpelthen nødvendigt at få robotter og automatisering ind. Lad robotterne klare rutineopgaverne – så kan vi udvikle og tænke nyt, siger Vibeke Svendsen.
Få dine medarbejdere godt om bord på den digitale rejse
Envotherm-direktøren peger på, at kombinationen af ældre ansatte med erfaring og yngre medarbejdere med den nyeste viden, er det, der styrker innovationen. For pludselig er der ikke langt fra idé til produktion. For øjeblikket har Envotherm kig på den nyeste teknologi inden for Augmented Reality for at levere hurtige løsninger til deres kunder. Et forslag som er kommet fra medarbejderne selv.
– I Danmark er den viden, erfaring og ikke mindst frimodighed, vores dygtige medarbejdere har, guld værd. Vores ansatte tør foreslå at gøre tingene anderledes – og det er dem, der har fingrene i bolledejen hver dag. Derfor er det vigtigt at inddrage medarbejderne i udviklingsprocesserne, hvis vi skal finde på de bedste løsninger, siger Vibeke Svendsen. Samtidig opfordrer Vibeke Svendsen virksomhedsledere til at søge inspiration udefra.
I Envotherm har gode netværk haft stor betydning for vores forretningsudvikling. Det giver os mulighed for at sparre om nye tiltag og gøre hinanden stærkere. Hvis du selv giver et godt råd, får du ofte ti gode råd igen, siger Envotherm-direktøren.
Digital succes kræver klare mål
Chef for Netværk og Ledelse i DI , Pernille Erichsen er enig med Vibeke Svendsen og tilføjer, at det er afgørende for virksomhederne at opsætte klare mål, hvis de skal lykkes med den digitale omstilling. Der skal være en klar strategisk plan og retning, for at det bliver en succes.
Alt for ofte fokuseres der nemlig ifølge DI-chefen på at gøre noget anderledes og noget nyt – og for sjældent på, hvordan dette bedst kan realiseres i hverdagen hos medarbejderne.
– Det handler om vaner, så ledelsesmæssigt bliver man nødt til at tænke i, hvordan man bedst muligt kan understøtte ens medarbejdere i at ændre vaner. Og så handler det i den grad om følelser. Som leder skal man sørge for at skabe størst mulig tryghed i forandringerne, siger Pernille Erichsen.
Pernille Erichsen understreger, at det er afgørende at vise værdien af forandringen for medarbejderne, så det er tydligt for enhver, hvorfor man gør, som man gør.
Mange medarbejdere kan føle sig truet i forbindelse med en digital forandring, men ved at være transparent og inddrage medarbejderne i at indtænke de nye løsninger, kan usikkerhed og modstand minimeres, så virksomhederne kan komme i mål med en vellykket omstilling i virksomheden.
Det er gammeldags at tro, at ideerne og forandringsparatheden altid kommer fra topledelsen. Det er samspillet mellem medarbejderne, der skaber de unikke løsninger og får alle med om bord, siger DI-chefen.
Virksomhederne er nødt til at styrke deres konkurrencekraft. I den sammenhæng er det en klar nødvendighed at tænke digitale løsninger og forandringer ind i processen. Der er i dag et øget pres for hele tiden at levere bedre og nye produkter, bedre service og forfølge nye forretningsmuligheder. Gør man ikke det, risikerer man som virksomhed, at kunderne forsvinder til konkurrenten, siger Pernille Erichsen.