Business Travel Trends

Af:

Af Anne Mette Berg, General Manager, DBTA, Danish Business Travel Association

Det må være ord og begreber som FNs 17 verdensmål, CSR, bæredygtighed, flyskam, grøn, greenwash, sustainability m.fl., der bliver brugt flittigst i denne tid. Vi har alle en holdning, vi hører alle mulige eksperter og en del ”kloge Åge’r”, vi bekymrer os og føler os lidt magtesløse.

I Sverige er det tydeligt, at flyskam har en virkning på antallet af passagerer, i Danmark går vi nok lidt mere forsigtige til værks. I DBTA holder vi øje med, hvad der sker på området og hvad medlemmerne efterspørger af branchen.

Det er glædeligt at se, at langt de fleste af vores medlemsvirksomheder har en holdning til bæredygtighed og er i fuld gang med en grøn omstilling. Samtidig er DI Transport i samarbejde med luftfartsselskaberne i fuld gang med et klimapartnerskab, der skal gøre dansk luftfart klimaneutral i 2050.

På DBTAs møder i 2020 tager vi emnet op løbende, første gang på Årsmøde 2020 i januar, hvor vi har inviteret dygtige foredragsholdere og medlemmer til at dele deres bæredygtige viden. Vi arbejder også på en miljøvenlig pjece med 25 råd til grønnere rejser, som uddeles til deltagerne på NBTS | Nordic Business Travel Summit 2020. NBTS er nordens største konference indenfor forretningsrejser og den afholdes i Stockholm 17. og 18. marts.

Duty of Care er et bredt emne og herunder indgår bl.a. CSR og ikke mindst rejsesikkerhed. Det er et evigt aktuelt emne og jo ikke nogen ny trend, men der udvikles konstant nye tjenester og produkter.

Vores medlemmer er altid skarpe på, hvad der er vigtigt lige nu. De 5 områder, der er særlig fokus på i 2020 er:

            • Bæredygtighed generelt og grønnere rejser især
            • Duty of care & CSR
            • Distribution af fly og hotel
            • Betalingsløsninger og strømlignet rejseafregning 
            • Fleksible erhvervsrejsebureauer 

Distribution har været et fokusområde i flere år. Indenfor flyområdet er der masser af udviklinger på vej inden for den nye NDC (New Distribtion Capability) XML standard, der giver flyselskaberne mulighed for at tilbyde ekstra services på en hurtigere og mere overskuelig måde. Vi følger udviklingen tæt, for vi har endnu ikke set de store selskabers løsninger ”live” endnu.

På hotelområdet sker der også meget nyt, men en standardisering er svær, fordi der er så mange hotelkæder og individuelle hoteller i verden, så nogen enkel løsning er ikke lige om hjørnet. Men der er stadig masser af udvikling i gang og vi følger med.

Nye betalingsløsninger er på vej ind med bl.a. virtuelle kreditkort og nemmere rejseafregning via mobiltelefonen, samtidig med at papir kvitteringer er på vej ud. Det er en spændende udvikling, som mange rejsende hilser velkommen.

Erhvervsrejsebureauerne er fortsat en vigtig brik i virksomhedernes rejseprogram. Der er fra kunderne et stort ønske om, at nye tiltage kan udvikles i samarbejde og at der er mulighed for fleksibilitet og individuelle løsninger. Ny teknologi lægger pres på alle parter, der kræves masser af udvikling og i sidste ende bliver der nok en regning, der skal betales.

God læselyst!

DBTA er Danmarks eneste netværksforeningen for travel managers, rejseansvarlige og rejseindkøbere, samt leverandørerne til denne del af rejsebranchen. Vores 140 medlemmer repræsenterer alle parter indenfor forretningsrejser, møder og events. Vi holder fokus på foreningens 3 nøgleord: ”vidensdeling, netværk og kompetence” og orienterer løbende medlemmerne om fremtiden. I 2021 kan foreningen fejre 50 års jubilæum.

Se mere på

www.dbta.dk

Læs udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Fremtidens Forretningsrejser

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DortheT02
Farmaceuten som game changer
Handlingsplan
Sådan holder du dit ledelsesfaglige niveau
Victor_1
Databeskyttelse er måske den mest oversete faktor i digitaliseringen

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...