Cloudløsninger kan i særlig grad være medvirkende til at styrke de nye sikkerhedsaspekter, der viser sig i forbindelse med hybride arbejdspladser – og dermed være medvirkende til at optimere forretningen.
Da Sentia A/S indtræder på det danske marked i 2016 var det ud fra et behov i markedet om at flytte stadigt større og større dele af IT-systemerne til cloud blandt eksisterende og nye kunder. Allerede dengang skete det med fokus på hybride IT-teknologier.
”Den hybride arbejdsplads og cloudteknologi spiller en afgørende rolle for virksomheder i at nå deres kunder problemfrit, uanset hvor den enkelte medarbejder befinder sig. Hos Sentia forstår vi vigtigheden af fleksible arbejdspladser og er dedikeret til at give vores kunder de cloudløsninger til at understøtte netop dette,” indleder David Lange, kommerciel direktør i Sentia A/S.
”Hybride IT-løsninger er kendetegnet ved at ressourcerne både kan ligge hos kunden, i vores egne datacentre og i public cloud: Det er uhyre vigtigt, for det er ikke altid det giver mening at lægge alt ud i public cloud,” fortsætter David Lange.
Det handler om slutbrugernes oplevelse
Sentia er en førende cloud serviceleverandør med stærke hybride IT-kompetencer fordelt over tre lokationer. Medarbejderne specialiserer sig i både private, hybrid og public cloud, samt såkaldt digital experience monitoring, som dækker over en digital måde til overvågning af slutbrugerens oplevelse af at anvende visse applikationer og hjemmesider mv. Dermed inkluderes ’hele paletten’ fra kundernes egne IT-miljøer til at slutbrugerne får en god oplevelse ved brug af IT-infrastrukturen.
”For enhver virksomhed handler det om at være proaktiv i driften; at forstå vigtigheden af at forebygge frem for at reagere på problemerne. Det oplever vi som et meget stort fokusområde, ikke mindst fordi der stilles så store krav til ydelsen hos de forskellige webapps vi er blevet afhængige af såsom Mobilbank. Selv sætter vi et stort fodaftryk i de mellemstore virksomheder (300-500 medarbejdere), finanssektoren, fremstillingsvirksomheder samt både opstarts- og etablerede virksomheder lokale som globale inden for softwarebranchen,” uddyber David Lange.
GDPR og russiske hackere giver udfordringer
Især erhvervslivet er aktuelt udsat for de russiske statsfinansierede/statsansatte hackere, som på forskellige måder forsøger at gøre livet surt. Men også GDPR og Schrems II, der næppe længere kan kaldes for nogen nyhed, giver mange virksomheder og organisationer grå hår i hovedet – hvilket ikke mindst skyldes, at GDPR nu for alvor og fuldt ud bliver håndhævet af myndighederne.
”Datalæk og krigstilstande rundt omkring øger i tiltagende grad virksomhedernes behov for sikre data. Der stiller tillige krav om en professionelt styret IT-drift, hvor man kan stole på datasikkerheden og at best practice-principperne overholdes. Aktuelt oplever vi meget stor efterspørgsel på rådgivning om hackerangreb og et tiltagende behov for at sikre IT-miljøet mod denne form for IT-kriminalitet. Derfor opbygges i stigende grad private clouds med henblik på at kunne håndtere meget store og meget tunge angreb, uden det påvirker IT-driften. Simpelthen fordi kunderne oplever ugentlige angreb, eksempelvis de meget omtalte DDoS-angreb, som de gerne vil kunne modstå. Desuden forstærker hackerangrebene kravene til overholdelse af GDPR pga. disses krav om sikring af personoplysninger,” forklarer David Lange.
Forskellen er ens
Noget af det vigtigste ved det hybride kontor er at fokusere på brugernes behov – at tale mindre om teknik. Grundliggende har en bruger, som arbejder hjemmefra, behov for de samme værktøjer, som hvis vedkommende sad på sin arbejdsplads i virksomheden. Og har behov for de samme brugergrænseflader begge steder.
”Det handler i bund og grund om at give medarbejderne de samme muligheder for at arbejde lige effektivt uanset hvor kontoret befinder sig – hjemme hos medarbejderen eller på kontoret i virksomheden. Vi taler meget om den ensartede brugeroplevelse på den hybride arbejdsplads. Både af hensyn til effektiviteten men i lige så høj grad af hensyn til konsistensen. Det handler naturligvis også om at understøtte medarbejdernes digitale behov. Lige fra de tilgængelige skabeloner i Word til kontrol af tilladelse til overførsel af dokumenter ud af huset,” påpeger David Lange afslutningsvis.