I slutningen af april 2022 gjorde Visma e-conomic og November First en helt ny betalingsløsning tilgængelig for 170.000 danske SMV’er i Visma e-conomics regnskabsprogram. Smart Pay forbinder bogføring og betaling i en helt ny logik, der sparer danske SMV’er tid og penge – og på blot syv måneder er mere end 57.000 leverandørfakturaer blevet betalt til en værdi på op mod 830 mio. kroner.
Det var med en klar ambition om at udfordre bankernes monopol på betalinger mellem virksomheder, da regnskabsprogrammet Visma e-conomic og fintech-virksomheden November First i efteråret 2021 løftede sløret for samarbejdet om en helt ny betalingsløsning; Smart Pay. Løsningen har nu været tilgængelig i Visma e-conomics regnskabsprogram i et halvt år, og ambitionen godt på vej til at blive indfriet.
Med Smart Pay kan Visma e-conomics kunder betale og godkende alle indgående leverandørfakturaer uden skulle logge ind i netbanken. Det automatiserer processerne, fejl minimeres, kontrollen forbedres og samtidig sikres det, at regninger bliver betalt til tiden. Ifølge Mikael Nilsson, adm. direktør og stifter af November First, har Smart Pay vist sig netop at være i stand til at bryde bankernes monopol på leverandørbetalinger og tilhørende gebyrer, som bankerne ellers har nydt godt af historisk.
“Når betalinger foretages i banken, er der omkostninger, som virksomhederne ikke er opmærksomme på. Smart Pay har nu i et halvt år bevist, at løsningen kan bryde logikken med at betalinger skal foretages i banken. Med Smart Pay kan virksomheder gå udenom netbanken og godkende og betale leverandørfakturaer direkte i e-conomic med fuld transparens over pris og gebyrer,” siger Mikael Nilsson.
Lars Engbork, adm. direktør i Visma e-conomic, beretter om en succesfuld introduktion af Smart Pay til de danske SMV’er.
“Modtagelsen af Smart Pay blandt vores kunder har været god. Uden de store investeringer i markedsføring har flere
hundrede SMV’er brugt Smart Pay og foretaget betalinger for op mod 830 mio. kr. I november oplevede vi en retention rate på 94%, vel vidende om at ikke alle Smart Pay-kunder foretager betalinger hver måned. Det illustrerer i min optik, at Smart Pay løser et reelt problem hos SMV’erne.” Han fortsætter: ”Potentialet er kolossalt, og vi har kun skrabet overfladen. Vi har 170.000 kunder, som alle jo i princippet skal betale fakturaer og er interesserede i at spare tid på processen.”
‘Behovet har aldrig været større end lige nu’
Ifølge beregninger fra Visma e-conomic og November First anslås det, at Smart Pay sparer de små og mellemstore virksomheder for knap 3,2 mio. arbejdstimer om året på betaling af deres mere end 30 mio. årlige fakturaer, der i kroner og ører kan løbe op i en besparelse på godt 1,3 mia. kr. årligt, såfremt funktionen udrulles til alle 170.000 kunder. Derudover mindskes også selskabernes udgifter også markant, når betalingen foretages via Smart Pay, ligesom selskaberne derudover får bedre vekselkurser for betalinger i udlandet end bankerne tilbyder. Det er løsninger, der i følge Lars Engbork er højaktuelle lige nu.
”Lige nu er mange virksomheder desværre pressede og kigger efter, hvordan de effektivisere deres arbejdsgange. Af den årsag bl.a. er der flere og flere små og mellemstore virksomheder, som kigger på, hvordan de kan optimere deres processer og gøre tingene billigere. Behovet har altså aldrig være større end lige nu for løsninger, der sparer SMV’er for tid og penge som Smart Pay,” slutter Lars Engbork.