Kvinder, der vil ind i tech, skal først og fremmest turde være sig selv. De skal ikke være bange for at få et nej, og så skal de være i nuet og nyde deres rejse i tech fra første færd, mener Mai Østergaard Skipper, som er Global Product Manager i GN, under brandet Jabra.
Mai Østergaard Skipper havde i mange år drømmen om, at hun skulle arbejde med kommunikation og marketing. Det ville hun inden for den digitale verden og tog derfor uddannelsen som cand.it på Aalborg Universitet, men under uddannelsen kom der et fag om robotter, der sendte hende i en lidt anden retning.
”En af vores undervisere fik lavet en robot-kopi af sig selv i Japan. Da han præsenterede den, var ligheden nærmest skræmmende. Selv hårlinjen passede! Men jeg syntes, det var interessant, hvad teknologien egentlig er i stand til. Hele det etiske i det tiltrak mig også. Efter det blev jeg sikker på, at jeg skulle bevæge mig mere over i den teknologiske verden, ” siger hun.
I dag er Mai Østergaard Skipper Global Product Manager i Jabra, som er et brand under GN, og laver audio- og videoudstyr som trådløse hovedtelefoner, in-ear høretelefoner og speakerphones. I GN’s hovedkvarter i Ballerup er hun kendt af alle for sine farverige outfits dag efter dag, for det er sådan, hun er, og et af hendes vigtigste råd til andre kvinder, der vil ind i tech, er netop, at de først og fremmest skal turde være sig selv.
“Jeg klæder mig ikke anderledes, om jeg skal have møde med software-teamet eller topledelsen.”
Løsninger for mennesker
Mai skrev speciale om nudging med teknologi og blev færdig i 2014. Undervejs havde hun været i praktik på et digitalt bureau, hvor hun beskæftigede sig med UX-design.
”Jeg fandt ud af, at UX og det at tage ud og tale med mennesker for at skabe løsninger, der kunne hjælpe dem, tiltalte mig meget. Og så har jeg bare altid fundet teknologiverdenen interessant.”
Da hun skulle søge sit første job, så hun, at Jabra havde slået en stilling op.
”Jeg syntes, at Jabra lå lige til højrebenet for sådan en som mig. Hardware og software skal tale sammen for at levere den bedste oplevelse til vores brugere. Det var tiltalende.”
Det var dog en seniorperson, de var ude efter.
”Jeg tænkte, at det værste, der kunne ske, var, at jeg fik et nej, så jeg tog chancen fordi det lød megafedt. Jeg fik afslag, men var så privilegeret, at jeg efterfølgende blev spurgt, om jeg var interesseret i en anden stilling. Det var jeg helt sikkert!”
Nye kompetencer er et privilegie
Mai startede som UX-designer i R&D hos Jabra i 2015.
”Første dag i Jabra var jeg en smule nervøs, for jeg vidste, at jeg højst sandsynligt var en af meget få kvinder. Men min bekymring blev gjort til skamme. Godt nok bestod det program, jeg arbejdede på, af mig og så 15 mænd, men de var virkelig gode til at tage imod mig, og de var nysgerrige på, hvad jeg kunne bringe til bordet. Jeg var relativt ung på det tidspunkt og kom nok med et andet mindset end dem. Det satte de pris på. Vi lærer af hinanden, og det går begge veje. Det er vigtigt at huske på,” siger Mai.
Hun fik snart mere ansvar – og ny, værdifuld viden.
”Jeg havde til en start fokus på vores app-verden, og hvordan vi kunne forbedre hele den oplevelse. Kort efter fik jeg til opgave at rejse ud i verden for at tale med kunder og brugere for at få nye indsigter, jeg kunne tage med tilbage og omsætte til nye designkrav. Jeg fik mere fokus på hardwaredelen: hvordan vi kunne lave mere komfortable produkter, hvor knapper skal placeres, osv.”
For to år siden blev Mai forfremmet til Manager med eget UX-team, og et år senere fortalte hun så sine chefer, at hun gerne ville prøve noget nyt i organisationen.
”Jeg havde siddet i R&D i mere end seks år, og selv om jeg ikke selv har ingeniørbaggrund, havde jeg lært sindssygt meget om det mere tekniske, fordi jeg har arbejdet tæt sammen med vores dygtige ingeniører. Det er ret privilegeret, at man får mulighed for at tilegne sig sådanne kompetencer, man ellers ikke ville få.”
Vi lærer af hinanden
I 2021 flyttede Mai over til Jabra’s Global Product Management team som Global Product Manager med ansvar for deres trådløse earbuds.
”I GN er der super meget fokus på udvikling af medarbejderne, og jeg havde derfor mulighed for at komme over i en anden afdeling. Det har været interessant for mig at gå fra den tekniske verden til den mere kommercielle og i højere grad se forretningen fra den side. Til dagligt arbejder jeg stadig sammen med et team i R&D, og det er superfedt at være i en virksomhed, hvor der er mulighed for at arbejde sammen på tværs af afdelinger. For at vi i Jabra kan skabe de bedste produkter til vores kunder, som er en bred skare af mennesker, skal vi have input fra alle.”