Sponseret indhold

Grøn brint er det nye sort

Dan Jørgensen, klima-, energi og forsyningsminister

Af:

Der er ingen tvivl om, at brintproduktionen bliver afgørende for den grønne omstilling. Men udfordringen er, at producere grønne brændstoffer i tilstrækkeligt store mængder.

Skrevet af; Dan Jørgensen, klima-, energi og forsyningsminister


For blot tre måneder indgik ni af Folketingets partier – fra Alternativet til Liberal Alliance – en aftale om ”PtX”, det vil sige fremstillingen af brint og andre grønne brændstoffer, som er produceret med vedvarende energi. Det er langt fra første gang, at verden står over for en ny æra i forhold til brugen af energi.

Før industrialiseringen var træ og anden biomasse det mest brugte brændsel – men blev overhalet af kul i takt med at fabrikker, skibe og el produktionen tog fart. I løbet af 1960’erne overtog olie og naturgas førerpositionen som en konsekvens af at skibsfartens, personbilernes og industriens appetit på kulstof.

Turbo på den grønne omstilling
Men over det sidste årti har vind- og solenergi været i så hastig vækst, at vi har mulighed for at producere et nyt – og klimavenligt – brændsel; brint. Samtidig har Ruslands invasion af Ukraine sat spørgsmålet om Europas olie- og gasforsyning øverst på den politiske dagsorden. Ikke blot fordi det har øget prisen på elektricitet, benzin, diesel og gas, men også fordi det har vist, at lande, som sælger store mængder fossile brændsler, besidder et skræmmende geopolitisk våben. Det bedste forsvar mod Putins energipolitiske magt er at sætte turbo på den grønne omstilling, så vi selv producerer grønne brændstoffer til vores fly, biler og lastbiler fremfor at importere dem.

I regeringen har vi netop annonceret, at vi vil femdoble produktionen af havvindenergi og firedoble produktionen af sol- og landvind over de næste 8 år. Men det er det ikke alt, som vi kan elektrificere. Eksempelvis vejer et lastet Mærsk containerskib over 200.000 ton, eller hvad der svarer til 30 gange Rundetårn, og er simpelthen for tungt til at blive drevet frem af batterier. Derfor skal vi have gang i produktionen af grønne brændstoffer.

Udfordringen er ikke, hvordan man kan lave brint. Herhjemme lykkedes det tilbage i 1890’erne. Den danske vindmøllepioner Poul la Cour lavede grøn strøm om til brint ved hjælp af elektrolyse. Udfordringen er at producere grønne brændstoffer i tilstrækkeligt store mængder og reducere omkostningerne. Med PtX-aftalen fra marts vil vi skubbe gang i udviklingen af dansk brintproduktion på fire måder: Først og fremmest afsætter vi 1,25 mia. kr. til et udbud, som skal sparke gang i produktionen af de grønne brændstoffer.

For det andet vil vi sikre, at der kan etableres en dansk brintinfrastruktur i form af rørledninger og underjordiske lagre. For det tredje vil vi gøre det muligt at solcelle- og vindmølleparker kan tilsluttes direkte til bl.a. et PtX-anlæg. For det fjerde vil vi nedsætte en ”PtX-taskforce”, der bl.a. skal se på barriere for opbygningen af en ny dansk forsyningssektor for PTX og hjælpe virksomheder med vejledning om tilladelser og godkendelser. Det bliver ikke let at erstatte de fossile brændstoffer med grønne alternativer, men jeg er ikke i tvivl om, at det er muligt. For at parafrasere den afdøde Saudiarabiske olieminister Sheikh Zaki Yamani ”sluttede stenalderen ikke, fordi man løb tør for sten, og oliealderen vil ikke slutte, fordi vi løber tør for olie”.

Brint et stærkt redskab mod fossile brændsler
Gennem det sidste årti har vedvarende energikilder overhalet de fossile brændsler. I dag er sol- og vindenergi de billigste energikilder – ikke bare på de nuværende elmarkeder – men i hele verdenshistorien. Derfor kan brint blive et stærkt redskab i kampen mod Putin og andre despoter, der bruger fossile brændsler som et politisk pressionsmiddel. For PtX kan skabe et gennembrud i den grønne omstilling, der vil mindske vores afhængighed af fossile brændstoffer.

Heldigvis har Danmark gode kort på hånden i forhold til at kunne gøre PtX konkurrencedygtig: Vi har nogen af verdens bedste vindressourcer, stærke forskningsmiljøer og en innovativ industri. Derfor tror jeg, at vi kan gøre Sheikh Yamanis profeti til virkelighed og tage de første skridt mod at afslutte oliens æra. Ikke fordi verden har hevet den sidste oliedråbe op af undergrunden. Men fordi vi kan producere et grønt alternativ i Danmark ved hjælp af vind og sol.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
analysis-2030265_1920
Nyt håb for patienter med hjertesvigt og type 2-diabetes
WF16071press
Ledelse i en VUCA-tid
Claus Finderup Grove_CMYK
Datadrevet forretning skal på den strategiske dagsorden – også i små virksomheder

Læs også

Jacob_13_HIGH-vand-byggeri
E-mobilitet og PtX bliver hjørnestenene i omstillingen af transporten
Transportens grønne omstilling er afgørende for at nå Danmarks klimaambitioner. Der har været flere bud på alternativer til de fossile...
Produktbillede 1
Avanceret batteri- og ladeteknologi til de danske elbiler
Den danske virksomhed Nerve Smart Systems står bag en avanceret og intelligent batteriteknologi, som gør det muligt at placere firmaets...
sign
Fremtidens mobilitet er delt
I en tid, hvor flere og flere mennesker flytter ind til de større byer og vi anskaffer os flere og flere biler, udvikler mobilitetsbegrebet...