Hvis lagring af CO2 i undergrunden skal blive et effektivt middel i kampen for at nå vores klimamål, kræver det nye tankskibe til transport af den besværlige gasart CO2 og en ny værdikæde, der også kan hjælpe store CO2-udledere i Europas indland. Det nye danske joint venture-rederi Dan-Unity CO2 har kastet sig ind i kampen og er verdens første rederi specialiseret i søtransport af CO2.
Historien om det danske gasrederi Evergas går helt tilbage til 1883, og det nye kapitel, som virksomheden skriver i disse år, havde de gamle sømænd og redere næppe fantasi til at forestille sig. Sammen med kollegaen Navigator (tidl. Ultragas) har Evergas dannet et joint venture-rederi, Dan-Unity CO2, der som det første rederi i verden skal fokusere udelukkende på at transportere indfanget CO2. Dan-Unity CO2 er involveret i flere projekter, der skal hjælpe CO2-udledere af med CO2 på en ansvarlig, bæredygtig måde.
I ét projekt, der er kendt som Greensand, undersøger Dan-Unity og mere end 20 virksomheder i konsortiet bag, hvordan 0,5-1,0 mio. ton indfanget CO2 kan blive transporteret til Nini-feltet i Nordsøen og pumpet ned i undergrunden. Projektet er et af de initiativer, der indgår i den politiske aftale om import og eksport af CO2 og om CO2-lagring i udtjente danske olie- og gasfelter både på kort og længere sigt på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlige måde. CO2-lagring omtales også som CCS (CO2 Capture Storage), og målet er, at CO2-lagringen i Nordsøen kan begynde i 2025.
Bliver til sten på to år
I et andet projekt skal indfanget CO2 blive til sten i undergrunden på Island. Ifølge direktør i Evergas, Steffen Jacobsen, er projektet på Island et udtryk for, at Dan-Unity CO2 ikke kun ønsker at blive hyret til transport af CO2, men gennem partnerskaber vil tage ejerskab på hele den nye værdikæde.
”Vi har etableret et samarbejde med det islandske firma CarbFix, som hører under Reykjavik kommune. Carbfix har udviklet en teknologi, som kan pumpe en blanding af CO2 og vand ned i undergrunden, som jo på vulkanøen Island primært består af bjergarten basalt, som er størknet magma. De naturlige stoffer i basalt og CO2 danner en kemisk reaktion, som inden for 24 måneder omdanner CO2 til sten. Da denne teknologi indebærer losning langs en kaj i land, er det en ret billig løsning i sig selv. Det bliver også en billigere måde at lagre CO2 på, når du skal pumpe det ned i brønde på Island, end hvis du skal pumpe det ned i felter under Nordsøen,” forklarer Steffen Jacobsen.
Nemmere og billigere
Den første del af værdikæden handler om indfangning af CO2, og her har Dan-Unity CO2 indgået samarbejdet med det norske børsnoterede selskab Aker Carbon Capture, en førende virksomhed inden for CO2-fangst. Senest har Dan-Unity CO2 så indgået samarbejde med det belgiske selskab Victrol om transport ad vandvejene i det indre Europa ud til havnene i Rotterdam og Antwerpen.
”Samarbejdet med Victrol betyder, at vi kan gøre det attraktivt for de store CO2-udledere i for eksempel Sydtyskland, Schweiz og Østrig at komme af med deres CO2 og få det lagret på Island på en nem og billig måde, som ikke er tilgængelig for dem i dag. Vi kommer både tæt på de store CO2-udledere inde i Europa, men vil også kunne tilbyde opsamling af CO2 fra flere mindre udledere i et område,” siger Steffen Jacobsen.
Victrol skal transportere CO2’en i nye specialdesignede flodpramme, og i Rotterdam og Antwerpen bliver den opsamlede CO2 omskibet til Dan-Unitys CO2-tankere og sejlet til Island.
”I kraft af disse samarbejder har vi nu hele værdikæden. Planen er, at vi starter i 2025 eller 2026 med at transportere cirka 500.000 ton CO2 til Island årligt, og så øger vi processen gradvist, så vi i 2030 håndterer 3 mio. ton årligt.”
Helt nyt forretningsområde
Hidtil har det stort set kun været bryggeribranchen, der har haft brug for transport af CO2. Da vi sejler med CO2 under temperatur og tryk er vi mere fokuseret på triple point, hvor CO2 bliver til tøris – det sker ved -56.4 gr c og 5.2 bar tryk. Vi regner med at transportere CO2 ved ca. -45 gr c og 6.5 bar tryk.
Transport af indfanget CO2 til vands er et helt nyt forretningsområde for rederier. Steffen Jacobsen vurderer, at der pt. kun er en håndfuld specialbyggede skibe i verden, der kan sejle med indfanget CO2. Med støtte fra Den Danske Maritime Fond har Dan-Unity CO2 udviklet forskellige skibsdesigns, som man nu er ved at hente tilbud på fra en række værfter.
”Vi regner med at tage den endelige beslutning i begyndelsen af 2023, og derfra ved vi, at det tager to-tre år at få bygget et skib. Imens vil vi finde de kunder, som vi kan hjælpe med at komme af med deres CO2.”
Stiller nye krav til design
CCS har været kendt i en del år, blandt andet i USA, hvor CO2 siden 1970’erne har været brugt til at drive det sidste olie ud af oliereservoirer. Søbåren transport af meget større mængder af CO2 som en middel til at reducere den globale CO2-udledning er dog et nyt og presserende forretningsområde, som stiller helt nye krav til design af alt fra skibenes cargotanke, isolering og rørsystemer til cargo-udstyr og systemer til last- og losning.
Godt for kloden
Med værdikæden på plads mener Dan-Unity at have et godt tilbud til Europas CO2-udledere – en samlet end-to-end løsning, der vil bestå af CO2-indfangning, omdannelse af CO2 til væske, transport til Island og nedpumpning.
”Vi vurderer, at vi kan levere hele den værdikæde til under 100 euro pr. ton. Det skal sammenlignes med, hvad det koster at være CO2-udleder i dag, hvor du betaler bod til EU på cirka 90-95 euro pr. ton CO2.
Så vi er derhenne, hvor det lige så godt kan betale sig at bruge vores løsning end at betale til EU,” siger Steffen Jacobsen, der føler sig overbevist om, at CO2-opsamling kan blive en god forretning.
”Vi tror på det. Vi har udviklet det som et ekstra projekt parallelt med vores almindelige aktiviteter med andre gasser. Vi ser det både som en mulighed for at lave en forretning og en mulighed for at gøre noget godt for vores klode.”