Sponseret indhold

Sådan kan du reducere CO2 fra dine lastbiler med 40%

Med HyliFlex kan lasten fordeles i to lag, så al plads udnyttes. HyliFlex skal sikre, at lastbilerne ikke kører halvtomme rundt. Ved at fylde lastbilerne op til deres kapacitet, kan man reducere CO2 med 40%.

Af:

Alt for mange lastbiler kører halvtomme rundt på vejene. Det gør HyliFlex-systemet fra Lavmands op med. HyliFlex gør det nemt at laste i to lag og dermed reducere CO2-udledningen med op til 40%.

Både politikerne og transportbranchen selv har fokus på lastbilers udledning af CO2, men i den forbindelse kniber det stadig med interessen for, hvordan lastrummet inde i lastbilen rent praktisk kan udnyttes bedre.Transportvirksomheder skal ganske enkelt blive meget bedre til at tænke i tre dimensioner og ikke kun i to, når der skal lastes. Det mener Lavmands, som er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel.

“Det er svært at forestille sig en lagerbygning, som ikke stabler i højden, eller et fragtskib, der sejler med kun et enkelt lag containere. Alligevel kører mange lastbiler rundt med et lastrum, der er under halvt fyldt i ét lag,” siger Lavmands stifter og direktør Per Lavmand.

Lavmands har derfor udviklet og patenteret systemet HyliFlex, som er et hydraulisk løftende dobbeltdæk til trailer- og lastbilopbygning.

Bilerne kører tomme rundt
Ifølge tal fra Innovationsfonden viser en opgørelse fra EU-landene, at 24% af alle kørte kilometer med lastvogn sker med tomme biler, og at køretøjerne i gennemsnit kun fragter 57% af det, de egentlig har plads til. At der køres mange tomme kilometer, skyldes hovedsageligt den meget skæve godsbalance, der som oftest altid er de enkelte lande/destinationer imellem. Det medfører, at hele lastbiler må køre tomme den ene vej. På destinationer med meget stor ubalance i godsmængde vil man med HyliFlex kunne undgå mange transporter, hvor lastbiler kører tomme den ene vej. Når lastbilerne i gennemsnit kun er fyldt 57%, skjuler det nogle meget dystre tal på store dele af godstransporten. Man ved, at store dele af godstransporten til bl.a. bilproduktionen køres superoptimeret, det vil sige nærmest 100% fyldte. Derfor må de resterende mange transporter nødvendigvis ske med lastbiler, der er langt fra halvt fyldte.

“HyliFlex, der er en hydraulisk, hurtig og fleksibel løsning til forbedret udnyttelse af ladet, sikrer, at lastbilerne let kan blive lastet i to lag, så de kan udnytte kapaciteten i lastrummet 100%,” siger Per Lavmand.

Op til 100% flere paller
HyliFlex er ikke bare et dobbeltdæk, men et hydraulisk hyldesystem, der sikrer en hurtig og fleksibel lastning af forvogn og trailer i to lag. Teknologien sikrer en optimal lad-udnyttelse, som er uafhængig af godssammensætningen. Med HyliFlex kan antallet af paller øges med op til 100% i forhold til et traditionelt køretøj. Hvis det gennemsnitlige antal paller forøges med 50%, sparer man omkring 30% pr. palle, og investeringen i HyliFlex vil være tjent ind på omkring seks måneder. Systemet kan tilpasses godset individuelt og er en integreret del af gulvkonstruktionen. HyliFlex kan lastes med 1.800 kg per sektion og er bygget op, så det er let både at af- og pålæsse uden brug af gaffeltruck eller lignende, fordi HyliFlex selv hæver sig op i takt med godset. Det tager ca. 17 sekunder at løfte/sænke højden på en sektion, og systemet er godkendt i henhold til EN12195.

Branchen skal op i gear
“Analyser viser, at transportbranchen er den branche med lavest innovation. Når vi præsenterer vores nye innovative løsninger, der kan gøre en forskel for miljøet, kan vi godt mærke, at der skal meget til for at ruske op i branchens mere end 30 år gamle set-up,” siger Per Lavmand.

Med HyliFlex vil Lavmands gerne udfordre den måde, lastbiler læsses på. En af branchens centrale problemstillinger handler om, at lastrummet typisk sælges pr. ladmeter. Det betyder, at et køretøj i henhold til systemet og budgettet er fyldt, når gulvarealet er solgt – uanset om lastrummet kun er læsset mindre end halvt op.

”I udgangspunktet har speditører derfor ikke interesse i at ændre på denne mangeårige fremgangsmåde, fordi de både får fuld pris for et delvist læsset køretøj, og har mulighed for at optimere deres indtjening ved at lægge gods ind over, som ikke beskadiger det underliggende gods. Men hvis man virkelig ønsker en billigere og meget mere klimavenlig transport, er man nødt til at fokusere mere på fyldningsgraden og praktikken. Der er virkelige store og ikke mindst lette besparelser for klimaet og økonomien at hente,” siger Per Lavmand.

Lavmands A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for konstruktion og fremstilling af transportmateriel samt eftermontering og service af emmissionsbegrænsende udstyr. Lavmands har i de senere år udviklet en række nye produkter, der sætter nye standarder for klima, miljø og optimering.

Læs mere på www.hyliflex.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
Damvig94614
Dansk 3D-print bliver svensk
Intro 2
Byg ledelsesudvikling på styrkerne
A50I6260
Læg frygten på hylden og del dine data

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...