Anbefaling 9 ½ – Gør Medicon Valley klyngen til et selling point for dansk life science!

Niels Abel Bonde bestyrelsesformand, Medicon Valley Alliance og Anette Steenberg CEO, Medicon Valley Alliance

Af:

Life Science Rådets 12 anbefalinger til, hvordan Danmark bevarer og udbygger sin internationale styrkeposition inden for life science adresserer med kirurgisk præcision de væsentligste barrierer for realiseringen af dansk life sciences fulde potentiale. 

Det kan ikke undre, al den stund, at Life Science Rådets repræsenterer stort set alle de væsentligste stakeholders, herunder adskillige af den dansk-svenske life science klyngeorganisations, Medicon Valley Alliances 300+ medlemmer og øvrige samarbejdspartnere. Som Øresunds-regional organisation vil vi gerne byde ind med en supplerende anbefaling en nummer 9 ½.  Den nuværende anbefaling 9 lyder som følger ”Sundhedsdiplomatiet og det internationale myndighedssamarbejde skal styrkes og målrettes ift. at understøtte den danske life science-sektor og tiltrækningen af internationale life science-virksomheder til Danmark”

Men hvorfor ikke udnytte det enorme potentiale, som der ligger i at markedsføre dansk life science som en del – endda den største del – af EU´s største og mest dynamiske life science klynge, Medicon Valley?

Ude i Europa har man allerede fået øjnene op for fortællingen om den attraktive, innovative og hastigt voksende bi-nationale life science klynge i nord, som både målt på antal ansatte i life science industrien, antal produkter i pipeline og antal virksomheder med produkter i pipelinen kan bryste sig af titlen som EU´s førende life science klynge. Tallene, som bl.a. er dokumenteret i den seneste rapport fra den britiske analysevirksomhed, Citeline, taler deres eget klare sprog. Favner vi Sydsverige som er en del af Medicon Valley, rykker dansk life science på de fleste parametre forbi alle andre klynger i EU og snapper London og Basel i haserne. 

Medicon Valley brandet, som har 27 år på bagen, er ovenikøbet allerede velkendt blandt de virksomheder, som vi gerne vil tiltrække, så hvorfor ikke bruge det endnu mere offensivt i markedsføringen af dansk life science, sådan som regionale aktører som Copenhagen Capacity og Invest in Skåne med succes har gjort i årevis? 

Opfordringen er hermed givet videre! Medicon Valley Alliance stiller sig gerne til rådighed !!

Analysen fra Citeline kan downloades på
https://mva.org/press/state-of-medicon-valley/

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
DortheT02
Farmaceuten som game changer
Handlingsplan
Sådan holder du dit ledelsesfaglige niveau
Victor_1
Databeskyttelse er måske den mest oversete faktor i digitaliseringen

Læs også

Mærsk-Tårnet_Foyer_2015_04
Universitetets innovationskraft skal være til gavn for flere 
De studerende skal have mere innovation med i bagagen, og forskningen skal i endnu højere grad bidrage til samfundet, sådan lyder missionen...
Peder Søgaard-Pedersen_3371
DI: Sæt turbo på ny life science strategi
Life science industrien har brug for de bedste vilkår, hvis virksomhederne fortsat skal kunne bidrage til behandlingen af det stigende...
AbbVie_Thea_Larsen_0046_V2
Afhospitalisering kan styrke sundhedsvæsenet
Den historiske krise i det danske sundhedsvæsen kan afhjælpes ved at flytte behandling fra sygehusene til det nære sundhedsvæsen eller...