Toll Group er ejet af Japan Post og tilhører den eksklusive kreds af Fortune 500 virksomheder. På verdensplan er koncernen en af de helt store logistikaktører, men i Danmark er man ikke så kendt. Det ønsker man at ændre på, og en af styrkerne er, at man qua de globale muskler samt en kundenær organisation i Aarhus er i stand til at yde skræddersyet logistik til danske virksomheder.
På det asiatiske og australske marked er logistikvirksomheden Toll Group en af de helt store spillere, mens koncernen er relativt ukendt her i Danmark. Det er et faktum, man måske kan sige er denne artikel i et dansk tillæg om logistik fuldstændig uvedkommende. Og så alligevel ikke. Toll Group vil nemlig rigtig gerne være mere kendt på disse breddegrader, og det er der en årsag til.
”Vi er ejet af Japan Post og er specielt i Asien samt Australien og New Zealand rigtig stor i logistikbranchen. Her i Danmark er vi repræsenteret med en forholdsvis lille organisation på 16 medarbejdere fordelt på vores kontor i Århus samt lager i Glostrup, men det er netop kombinationen af et muskuløst bagland og et kundenært, lokalt setup, der er vores styrke.” Det forklarer Jonas Krogh, der er ansvarlig for Nord- og Østeuropa.
Vil være et kendt, lokalt ansigt
Toll Group har været repræsenteret i Danmark I 10 år, og sammen med Country Manager Nicolaj Løgsted har han til opgave at give den store Fortune 500 virksomhed det, man vel mest af alt kan kalde for et menneskeligt ansigt lokalt, som betyder, at kunderne kender de medarbejdere, der råder og vejleder dem om deres behov for transport og logistik.
”Samtidig med at vi kan håndtere store volumener på alle transportformer, hvis der er behov for det, kan vi også fungere som outsourcet eller ekstern logistikafdeling for små og mellemstore virksomheder, hvor vi er helt tæt på kunderne og samtidig kan hjælpe dem med den daglige koordination med leverandører rundt om i verden. Det synes jeg giver os en unik tilgang til det danske marked, lige som vi kan håndtere alle former for individuel transport, hvad enten der er tale om landevej, jernbane, fly eller skib,” siger Nicolaj Løgsted.
Et attraktivt hybridprodukt
Et populært produkt er SEA/AIR, der som navnet antyder er en kombination mellem transport med skib og fly. Her sejles kundens varer fra Asien til Dubai, hvorfra det flyves til Europa. Det er især attraktivt, fordi det forener de bedste egenskaber både, når det gælder økonomi, når det gælder transporttid og ikke mindst, når det gælder CO2-aftrykket. Her benytter Toll Group sig af deres hub i Dubai, eller rettere den freezone, der betyder, at varerne efter at være sejlet med skib fra f.eks. Kina faktisk aldrig kommer ind til selve Dubai, men uden administrative eller toldmæssige forsinkelser kan lastes direkte over i et fly. Faktisk har Toll Group netop købt et selskab i Dubai og har således styrket sin indsats på den front og kan nu dække hele Mellemøsten, når det gælder lager- samt håndteringskapacitet.
”Det kan godt være, at den enkelte transport er lidt dyrere, end hvis varerne var blevet sejlet hele vejen til Danmark, men til gengæld kommer de hjem hurtigere og kan derfor også afsættes hurtigere samtidig med at CO2-aftryk og pris er mindre i forhold til, hvis de skulle flyves hele vejen. Så alt i alt synes vi selv, at vi har et rigtig godt og økonomisk attraktivt kombinationsprodukt,” forklarer Nicolaj Løgsted.
Individuel kunderådgivning
Denne transportform henvender sig ifølge Toll Group selv til blandt andet importører af modevarer, hvor ”speed to market” er vigtig. Traditionel containertransport med skib kan tage flere måneder, og i en tid, hvor der er uro i verden på flere fronter og sejlads op gennem Rødehavet er mere end almindelig usikker, er transporttiderne er lige så usikre, så der er brug for alternativer. Især hvis skibene dirigeres syd om Afrika.
” Vi kan sikre at vores kunder får deres produkter hjem til den ønskede tid – om det måtte være med den hurtige luftfragt, den billigere skibs transport, eller SEA/AIR produktet, lige som vi med vores organisation her i Danmark kan sikre den optimale rådgivning af kunderne. I den aktuelle verdenssituation er der ikke noget at sige til, at de er forvirrede og usikre, så her er det vores fornemmeste opgave at kunne rådgive korrekt,” tilføjer Jonas Krogh.
Styrker indsatsen i Europa
Så samtidig med, at Toll Group har præcis de samme kræfter som andre globale transportører, er koncernen på fornavn med deres kunder i Danmark. Samtidig er man i gang med at udvide den europæiske organisation, idet man netop har åbnet afdelinger i både Krakow og Poznan i Polen, hvilket beviser, at Toll Group har musklerne til ekspansion og til at styrke den regionale position.
”Selv om der fragtes mange varer til Danmark fra f.eks. Fjernøsten, sker der jo også en del transport på europæisk plan, og som tidligere nævnt er der en del kunder, som ønsker at outsource deres logistik til os således, at vi fungerer som virksomhedens logistikafdeling. Det betyder, at vi har kontakt til såvel modtager som afsender, og det eneste kunden skal gøre er at booke transporten hos os,” siger Nicolaj Løgsted.
Global med lokal service
Jonas Krogh føjer til, at netop ekspansionen i Polen er interessant rent forretningsmæssigt, fordi der er mange kunder, som har brug for landevejstransport fra Polen, blandt andet fordi de har produktionsfaciliteter her, ligesom de den anden vej rundt har brug for at få varerne fra produktionsstedet og ud i verden.
”Igen ser vi vigtigheden af kombinationen af at have global rækkevidde med lokal service samtidig med, at vi kan betjene såvel store som små kunder på samme, professionelle måde og tilbyde transport, der er skræddersyet lige præcis til den enkelte kundes behov. I den sammenhæng er det vigtigt at nævne vores blot to år gamle lager i Glostrup, som blev etableret i løbet af få måneder og har været en succes med fyldte hylder stort siden starten,” forklarer Jonas Krogh.
Ønsker tætte kunderelationer
Når Toll Group ønsker at give virksomhederne mulighed for at benytte Toll Group som ekstern logistikafdeling, er det naturligvis vigtigt, at man også har lagerfaciliteter lokalt, hvor man både kan opbevare og ompakke gods. Toll Group satser nemlig på mere end blot et traditionelt leverandør-/kundeforhold. Man satser i høj grad på at blive en samarbejdspartner for kunderne på en række områder.
”I Aarhus har vi en række dedikerede sælgere hvis fornemmeste opgave er at være så tæt på kunderne som muligt. Eller rettere sagt, vi skal tilbyde dem den ekstra service, som nogle af vores konkurrenter ikke kan tilbyde, fordi de måske mere tænker i volumen. Vi tænker ikke så meget i stordriftsfordele, men vi tænker til gengæld på at skabt gode relationer, og det synes jeg faktisk, vi er ganske gode til,” slutter Jonas Krogh.