Nu mærker ejere af butiksejendomme de svage konjunkturer

Mange små spisesteder og lignende har det seneste år måttet kaste håndklædet i ringen, og med det aktuelle pres på privatforbruget er det svært at finde andre, der vil overtage lokalerne. Men efterspørgslen fra sultne kunder er der stadig. Billedet er fra indkøbscenteret Hvidovre C.

Af:

Tomgangen i butikslokaler er steget tre kvartaler i træk, oplyser Ejendomstorvet.dk. Det skyldes et sammenfald af omstændigheder, og udlejerne kan endnu håbe, at det kun er tale om en forbigående effekt af tilpasningerne efter først pandemi, siden høje energipriser og inflation generelt.

Er der krise eller ej? Det spørgsmål har gennem mere end et år forvirret: På den ene sider er der en række stærkt negative faktorer, især omkring inflation og rente. På den anden side har den økonomiske aktivitet og beskæftigelsen holdt sig oppe, og det er jo, når alt kommer til alt, det vigtigste. Kombinationen af godt og skidt er blot usædvanlig og svær at forklare.

Nu begynder der imidlertid at melde sig nogle fænomener, som man normalt vil forbinde med økonomisk afmatning. Et af dem har ramt en ejendomsbranche, der ellers rent driftsmæssigt har været holdt skadesløs af den fortsat høje aktivitet i økonomien. I butiksejendomme er tomgangen således voksende, lyder meldingen af Ejendomstorvet.dk. Portalen måler tomgang indirekte i form af udbuddet af lokaler i forhold til den samlede bestand af lokaler.

Udbuddet er steget tre kvartaler i træk og ligger nu på det højeste niveau siden slutningen af 2020 – det vil sige på et tidspunkt, hvor det endnu var svært at se slutningen på corona-nedlukningerne, hvorfor kun få var fristede til at binde an med åbninger af butikker og restauranter.

Lukkede dagligvarebutikker
”Spisesteder og butikker klarede sig bedre gennem coronaforløbet, end mange nok havde frygtet, og i halvandet år lå udbuddet af kvadratmeter nogenlunde stabilt omkring 2,7 pct. af det totale butiksareal i landet. Men nu er udbuddet steget tre kvartaler i træk og er med 3,0 pct. på det højeste i lige knap tre år. På tre kvartaler er det samlede udbud steget med 86.000 kvm. – det svarer f.eks. til næsten 30 Føtex- eller Meny-supermarkeder,” udtaler Jakob Wegener, adm. direktør for Ejendomstorvet.dk.

Brugen af de store dagligvareforretninger som målestok er relevant, for netop deres del af detailhandlen har undtagelsesvist bidraget negativt. Dagligvarebutikkerne har vist sig at være stort set immune over for konkurrenter på nettet, men netop inden for det seneste år har både Aldi- og Irma-kæderne valgt at trække sig fra det danske marked, og det er ikke alle deres butikker, der har fundet nye lejere.

Frank Heskjær, chef for detailhandel hos EDC Erhverv Poul Erik Bech, bemærker, at det ikke hjælper på situationen, at der samtidig er er tøjkæder, der har valgt at trimme deres butiksnet. En anden stor faktor er de takeaway-restauranter, caféer og lignende, der sætter sig på en stor del af de små butikslokaler. Mange af dem led hårdt under de høje energipriser sidste år, og en del har måttet dreje nøglen om, uden at andre har meldt sig til at overtage lokalerne. Forbrugerne holder stadig på pengene, og så er det ikke lige tiden til at åbne et nyt spisested.

Penge bliver brugt i udlandet
Det med forbrugerne er et kapitel for sig. Tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget fra juni til juli måned dykkede med hele 4,4 pct., når man korrigerede for sæsonudsving og prisstigninger. Spørgsmålet er, hvordan man skal tolke det. Alt andet lige forekommer det at være en meget hård opbremsning i forhold til, at der ikke rigtigt kom nye forskrækkelser, der i betydeligt omfang skulle få danskerne til at holde endnu mere på pengene.

Mere sandsynligt er det, at det hænger sammen med, at der for alvor er kommet gang i ferierejserne igen. Det er altså ikke sikkert, at forbrugerne har brugt færre penge end vanligt – de har måske bare brugt dem på sydeuropæiske og fjernøstlige turistdestinationer i stedet for i danske butikker.

Efter tre år, hvor rejseaktiviteten har været underdrejet, er det også blevet svært for Danmarks Statistik at lave sæsonkorrektioner for feriemånederne. ”Jeg tror, at julitallene overdriver udfordringen, men er stadigvæk lidt varsom med at forvente et fuldt comeback i august. Konjunkturbarometertallene for detailhandlen i august var også relativt dystre. Vi afventer lige lidt flere data, inden vi aflyser den bløde landing,” skriver Palle Sørensen, cheføkonom i Nykredit, i en mail til EJENDOMME.

I det omfang, der blot er tale om en normalisering efter corona, indeholder det også et håb for butiksejendommene. Det var som bekendt ikke blot ferierejser, danskerne holdt en pause fra – det var også bylivet. Hvis det bliver som før, vil der også igen være basis for at åbne nye spisesteder.

Mest læste på BusinessReview.dk

1600px_COLOURBOX53565833--
Legal Tech gør det nemmere at have medarbejdere
annonce
Miljømærkning og klimakrav - bliver medicin også bæredygtig?
analysis-2030265_1920
Nyt håb for patienter med hjertesvigt og type 2-diabetes
WF16071press
Ledelse i en VUCA-tid
Claus Finderup Grove_CMYK
Datadrevet forretning skal på den strategiske dagsorden – også i små virksomheder

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...