Vi er kommet til et punkt i den digitale udvikling, hvor teknologiens muligheder er næsten uden begrænsninger. Til gengæld kan kompetenceknaphed, uklare strategier og manglende ledelse spænde ben for, at potentialet i digitaliseringen bliver indfriet.
Skrevet af: Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden i Dansk IT
Den digitale udvikling finder sted i et så højt tempo, at vi til tider glemmer at sætte pris på, hvor mange nye muligheder, der hvert eneste år opstår i takt med teknologiernes fremdrift. F.eks. muligheden for at kunne automatisere og forenkle bogholderiet i virksomheden ved hjælp af kunstig intelligens og machine learning. Eller muligheden for hybride arbejdspladser med virtuelle møder og adgang til de centrale virksomhedssystemer, uanset hvor man befinder sig. Eller at en chatbot kan indgå som en del af virksomhedens kundeservice og -support.
Det er muligheder, som nok ville have fået mange virksomhedsledere til at tabe underkæben, hvis de i 1980’erne eller 90’erne havde fået et kig ind i den digitale fremtid. For ganske få år siden havde vi ikke adgang til f.eks. smartphones og sociale medier – nu er det næsten umuligt at forestille sig en dagligdag uden. Så hurtigt går det. I 2023 befinder vi os midt i et nyt teknologispring med de muligheder, kunstig intelligens repræsenterer – her er ChatGPT et meget aktuelt eksempel.
Teknologierne er klar – men er virksomheden?
Selvom de digitale muligheder står i kø og vil gøre det i stigende grad i de kommende år, og selvom vi er kommet til et punkt i den digitale udvikling, hvor teknologiens muligheder er næsten uden begrænsninger, så er det langt fra sikkert, at alle virksomheder formår at gribe de digitale muligheder.
Når vi spørger virksomhederne til deres udfordringer på den digitale rejse, er manglen på digitale kompetencer og it-specialister ofte de primære. Hvad hjælper det, at man har adgang til alverdens smarte teknologier, hvis man ikke har medarbejdere, der kan hjælpe med at udvikle og implementere løsningerne i virksomhedens kontekst?
Også den øverste ledelse og bestyrelsen kommer ofte til kort, hvad angår digitale kompetencer. Det ses bl.a. ved, at mange virksomheder ikke har en gennemtænkt strategi for, hvordan virksomheden skal udvikles og styrkes i den digitale tidsalder. Hvad er det for produkter og services, virksomheden skal leve af, når alting digitaliseres, og når markedet (og konkurrenterne) udvikler sig? Hvordan ser fremtidens forretningsmodel ud?
Det siger virksomhedslederne
I undersøgelsen IT i praksis, der udgives hvert år af Rambøll Management Consulting og Dansk IT, svarer 81 procent af de it-ansvarlige og forretningsansvarlige fra den private sektor, at etablering af nye kompetencer og muligheder inden for digital forretning er en vigtig prioritering. 82 procent ser en kerneudfordring i at kunne tiltrække og fastholde de nødvendige medarbejdere på det digitale område.
“Virksomhederne bliver ved med at mangle medarbejdere, kompetencer og specialister for at kunne adressere både digitale udfordringer og udfordringer. Denne kompetencemangel er handler om mere end blot it-specialister; det påvirker også forretningens digitalisering og evnen til digital udvikling,” lyder det blandt andet i rapporten IT i praksis 2022-23.
”Digitaliseringen har allerede fundamentalt forandret forretnings- og driftsmodeller i mange virksomheder, men nogle organisationer er kun halvvejs eller måske sågar kun lige i begyndelsen af deres digitale transformationsrejse. En utilstrækkelig adgang til kompetencer kan blive til en grundlæggende krise for sådanne organisationer,” lyder det videre i IT i praksis.
Stil de centrale spørgsmål
Digitaliseringen skaber uden tvivl mange muligheder – men har virksomheden det nødvendige strategiske og kompetencemæssige fundament til at kunne udnytte potentialet i digitalisering maksimalt? Den digitale udvikling handler ikke om bits og bytes eller fagnørdede termer; det handler om innovation og om at træffe valg og fravalg. De digitale kompetencer er et fundament for at kunne gøre dette. Det er kompetencerne, der gør os i stand til at udnytte potentialet. Som virksomhed bliver man derfor nødt til at stille sig en række helt centrale spørgsmål: Hvordan skal virksomheden se ud fremtiden, og hvilken rolle spiller digitaliseringen i dette? Hvordan kan vi anvende nye teknologier og udnytte det digitale potentiale maksimalt? Hvilke kompetencer og strategiske tiltag er nødvendige for at realisere den vision? De digitale muligheder står i kø. Nu handler det om at ruste virksomheden til at kunne gribe dem.