Det kræver viden, planlægning og teknisk kompetence at energioptimere i virksomhederne. Lemvigh-Müller har sammensat hele pakken, så det er let og gennemskueligt for virksomheder – små som store – at komme i gang med de optimeringer, der sikrer en bedre driftsøkonomi og et grønnere aftryk.
Viden er altafgørende for at sikre den grønne omstilling. Hvis Danmark skal nå i mål med at sænke CO2-udledningen, kræver det mere end at konvertere gas- og oliefyr til varmepumper eller fjernvarme. Virksomhederne er nødt til at se på og forholde sig til, hvordan de bruger energien i bygningerne. Problemstillingen har aldrig været mere relevant end nu med tårnhøje energipriser, der sætter markante spor i driftsøkonomien. Derudover mærker virksomhederne stigende pres fra lovgivning samt skærpede krav fra leverandører, producenter, slutkunder og omverdenen, der efterspørger en synlig klimabevidst strategi.
Værdiskabende energioptimering
Alligevel tøver mange virksomheder med at komme i gang med at energioptimere og høste gevinsterne. Området er komplekst – både når det kommer til optimale løsninger, installationer, dokumentation og lovkrav.
”Det skal være enkelt for virksomhederne at komme i gang med at energioptimere – både for den lille håndværker og det store børsnoterede firma. Der skal være løsninger til alle, uanset om de går efter de enkle tiltag, der giver værdi for en konkret investering, eller de langsigtede løsninger, der sikrer optimale og langsigtede besparelser,” siger Christian Herbert, CCO og co-CEO, Lemvigh-Müller, og han uddyber:
”Derfor har vi sammen med en stribe førende producenter skabt et videnspartnerskab, som hjælper virksomhederne i gang med at energioptimere og -konvertere.
Viden der løfter opgaven
Lemvigh-Müller, der har eksisteret siden 1846, har i dag mere end 550.000 varenumre på hylderne fra flere tusinde producenter – og medarbejderskaren tæller både bæredygtighedseksperter, produktspecialister og sælgere, der er klædt på med viden om den grønne omstilling, markedstendenser og nye krav. Producenterne repræsenterer et meget bredt sortiment af produkter og løsninger inden for energi- og klimateknologi.
”Vi oplever en accelereret praksis i markedet, hvor viden i kombination med produkter efterspørges. For mange virksomheder er den drivende faktor i optimeringen et kommercielt potentiale. Men bæredygtighed i dag handler i høj grad om den enkelte virksomheds konkurrenceevne,” forklarer Christian Herbert.
Screening viser konkrete forslag
Hos Lemvigh-Müller begynder energioptimeringen med, at bygningernes eksisterende installationer screenes. Screeningen udføres af specialister fra teknik- og komponentproducenter, der afdækker risici i den nuværende løsning og potentielle indsatsområder, der giver indblik i parametre som energiforbrug, elementer der kan påvirke medarbejdernes sundhed og trivsel samt belastningen af miljøet.
”Vi tænker i helhedsorienterede løsninger, der skal gøre det enkelt og transparant for virksomhederne at arbejde med optimeringer. For mange virksomheder er det svært at navigere på bæredygtighedsområdet. Vi er bindeleddet mellem producenterne og vores kunder i dansk erhvervsliv, og vi skaber overblikket over de mest optimale og rentable løsninger,” fortæller Christian Herbert, og uddyber:
”Når bygningen er screenet, udarbejder vi en rapport, så virksomhederne kan se, hvor det er mest værdiskabende at sætte ind, og hvor meget CO2 der kan spares. Virksomhederne får desuden indsigt i, hvor lang tilbagebetalingstiden er for den enkelte investering.”
Kom godt i gang – det betaler sig
Hos Lemvigh-Müller lyder opfordringen til virksomheder om at komme i gang, for det kan ikke betale sig at vente:
”Mange virksomheder mister engagementet og overblikket, fordi de arbejder med langsigtede planer og venter på den helt store Rolls Royce-model. Det betyder, at virksomhederne ikke får høstet de lavthængende frugter, som skaber værdi her og nu. Vores erfaring viser, at alt tæller, når det kommer til at energioptimere,” siger Christian Herbert.
Lemvigh-Müller har sammensat sit videnskoncept, så virksomhederne kan tage de smarte valg. Løsninger, der sparer energi, uden virksomheden skal gå på kompromis med komforten. Videnskonceptet udmønter sig i konkrete løsninger inden for alt lige fra konvertering fra gas til fjernvarme eller varmepumper, til energioptimering af bygninger og tekniske installationer indenfor varme, vand og belysning.
Pakkeløsninger der kombinerer produkter
Der er store besparelser at hente med energioptimering og -konvertering både i forhold til økonomi og CO2-reduktion. Virksomhederne kan ofte løfte potentialet yderligere med løsninger, der kombinerer produkter fra forskellige producenter. Her kommer Lemvigh-Mullers rolle som bindeled også til sin ret.
”Vi har allerede sammensat forskellige færdige pakkeløsninger fx med solceller, hvor alle materialer er med. Ved netop at have det tværfaglige samarbejde mellem producenter, teknologier og anvendelsesområder indsamler vi viden og får indsigt i de mest optimale løsninger til kunderne,” forklarer Christian Herbert.
Grønt er attraktivt
Opmærksomheden på den grønne omstilling gør også virksomhederne mere attraktive, når de skal rekruttere og fastholde medarbejdere. Hos Lemvigh-Müller er bæredygtigheden blevet en del af kerneforretningen og ligger dybt forankret i DNA’et.
”For at kunne hjælpe andre er vi selvfølgelig nødt til at have orden i eget hus; når kunder efterspørger produkter, services og løsninger. Vi er fx i fuld gang med at blive ISO-certificeret inden for miljøområdet på alle vores lokationer,” siger Christian Herbert og uddyber:
”Vi arbejder strategisk med bæredygtighed internt, fordi det er altafgørende for os. For vores kunder betyder det tilmed, at de løsninger, vi leverer, er på forkant, med love og krav på området.”