Hos Posten Norge A/S, Brings moderselskab spilder man ikke tiden på blot at læse om de teknologiske muligheder i fremtidens logistik. Man tester det i virkeligheden. Det handler bl.a. om robotter, droner, 3D print og VR.
Selvkørende robotbiler og droner, der bringer posten ud. Vi har hørt om det, men bliver det til noget? Det er der meget, der tyder på, for rent teknologisk kan mange ting allerede lade sig gøre. Men hvordan det skal udfolde sig i praktiske løsninger, der tager de nødvendige hensyn – det er en anden sag, og det er noget af det, som de beskæftiger sig med hos Posten Norge A/S, der blandt andet ejer Bring.
”I denne afdeling arbejder vi med de nye teknologier, som er relevante for en logistikvirksomhed. Vores tilgang er, at i stedet for at læse en masse dokumenter og rapporter om noget, der ligger fem år ude i fremtiden, så afprøver vi teknologierne i virkeligheden. Vores opgave er basalt set at forberede hele organisationen til fremtiden. Og vi ønsker at accelerere implementeringen af nye teknologier, for det er uhyre værdifuldt for os, hvis vi får et par års forspring i forhold til konkurrenterne,” siger Sven Richard Tønnessen, leder af Posten Norges afdeling for fremtidsteknologi.
Afdelingen bruger ikke tid på selv at udvikle teknologier, for det er der masser af virksomheder, der beskæftiger sig med. I stedet vælger man nogle af de bedste teknologier til de forskellige pilotprojekter, man har gang i. Og det behøver ikke have noget med post at gøre. Postvirksomheden tegner sig kun for omkring en fjerdedel af omsætningen i Posten Norge, som Sven Richard Tønnessen hellere vil kalde en logistikvirksomhed, der bl.a. tester teknologier til inspiration for kunderne.
Et af projekterne handler om selvkørende robotbiler. To selvkørende 100 kg robotter med en kapacitet på hver 80 kg og maks. hastighed på 6 km/t kørte i november og december 2022 rundt på Aker Brygge i Oslo, der er et meget trafikeret område. Opgaven gik ud på, at robotterne tre gange dagligt hentede bestillingsvarer hos to restauranter på Aker Brygge og kørte dem til Postens distributionsenhed på Filipstad. Herfra blev de sendt videre ud til kunderne med ’normale’ bude.
”Selvkørende robotter er før blevet testet i andre projekter, hvor de leverer direkte til kunden. Vi ønsker med projektet at se på, hvordan robotterne kan blive en del af Postens fremtidige transportløsning. Vi valgte et sted, hvor der færdes mange mennesker, så får et indtryk af, hvordan robotterne håndterer pludselige hindringer i et levende bybillede,” siger Sven Richard Tønnessen.
Dronetransport sparede tid og CO2
Et andet projekt handler om droneflyvning. Vandprøver fra Snåsavatnet, Norges sjettestørste sø, skulle fragtes til Nemko Norlab – en strækning på 51 km, der plejede at foregå med bil. Vandprøverne skulle afleveres inden for kort tid, men det klarede dronen let med et vingefang på 2,5 meter og en marchhastighed på 85 km/t. Kapaciteten på tre kg var også mere end rigelig til vandprøverne.
”I denne test reducerede vi transporttiden med 34 pct. og CO2-aftrykket med 95 pct.,” siger Sven Richard Tønnessen.
På baggrund af droneprojektet henvendte koncernens lagervirksomhed sig. Bring Warehousing lagrer titusindvis af paller med varer og skulle lave manuelle optællinger et par gange årligt. Kunne man anvende droner indendørs til lagerstyring og -optælling?
”Det kan man, og lige nu er vi i gang med at planlægge et pilotprojekt. Det vil betyde, at autonome droner flyver rundt på lageret flere gange om måneden og giver et godt overblik over lagerbeholdningen – plus, at det sparer manuelle arbejdstimer.”
3D print af reservedele
Der blev talt meget om det, dengang 3D print i nyhedens interesse blev hypet for efterhånden en del år siden. I dag er det muligt – det kan både lade sig gøre teknisk og det kan betale sig økonomisk at 3D printe mange forskellige typer af reservedele frem for at skulle vente på dem fra et kongerige langt, langt borte.
”Vi har en masse meget store maskiner i vores terminaler, og vi har tusindvis af reservedele. Ved selv at 3D printe reservedele kan vi forbedre designet, reducere lageromkostninger og leveringstid og på den måde opnå en højere oppetid for vores maskineri. Vi overvejer, om vi skal tilbyde 3D print reservedele til andre virksomheder med samme behov,” siger Sven Richard Tønnessen.
Virtual Reality (VR) er også et af de teknologiske områder, som Posten Norge udforsker.
”Du har en meget bedre læringsoplevelse, hvis du er fordybet i en virtuel virkelighed, end hvis du ser en video eller overværer et foredrag med masser af PowerPoint. For med VR kan du gå ind og opleve de processer, du skal til at udføre senere. Du kan også tjekke, at alle medarbejdere får præcis den samme træning, ligesom vi også får data om, hvor godt medarbejderne udfører arbejdsopgaverne. Vi kan også bruge det i vores højsæson, hvor vi har tusindvis af deltidsansatte. Herved kan de meget hurtigere lære anlægget, virksomheden og arbejdsrutinerne at kende med brug af VR, hvilket måske normalt tager 1-2 uger. Så vi får vores ansatte hurtigere op på et højt produktivitetsniveau,” slutter Sven Richard Tønnesen.