Tiderne skifter for handelserhvervene i Danmark. Vi har haft det største fald i julehandlen siden 2009 med et minus på 7,6%, ligesom konkurser og tomme ordrebøger stadig oftere bliver nævnt i fagblade. De rammer også e-handlen. Uanset om vi taler B2B eller B2C, så er den med medvind, som den digitale handel har nydt godt af i mindst 20 år, pludselig vendt til modvind.
Skrevet af; e-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel
Efter fokus på vækst – selv under Corona – så skiftede billedet i sidste halvdel af 2022. Efterdønninger af Corona, ikke mindst i Kina, vilde udsving i fragtpriser, energiprisernes himmelflugt, inflation og krig tvinger mange virksomheder til at skifte fokus.
Jeg vil sige, at vi nu befinder os i den ”perfekte storm”, hvor alt der kan gå galt – går galt for nogle virksomheder, mens andre rider stormen af. Mit hjerte bløder for de, ofte mindre, virksomheder, der ikke har udsigt til en rentabel løsning på deres situation. Uanset hvem jeg taler med indenfor handelserhvervene, og spørger dem til hvordan de budgetterer i 2023, siger de samstemmende: ”Vi ved det ikke, der er ingen pejlemærker og ingen historiske fortilfælde.”
Det eneste alle ved, er at forbrugernes rådighedsbeløb vil falde, sandsynligvis også i 2023, og så må vi handle ud fra det scenarie. Derfor tog vi i Dansk Erhverv Digital Handel initiativ til at samle nogle handlekraftige ledere fra e-handlens virkelige verden, og så bad vi dem give 5 gode konkrete råd til, hvordan man tackler en krise. På et meget velbesøgt webinar gav de fire chefer gode råd og delte åbenhjertigt ud af deres overvejelser og de tiltag, der har gang i. Der var ikke klynkeri, men konkrete og håndfaste råd.
Så den meget korte sammenfatning er:
- Hold hovedet koldt
- Saml data ind, analyser dem og brug dem til at handle på
- Fastlæg en kurs og meld klart ud, så alle ved, hvad der sker.
- Handling, handling og atter handling
Undervejs blev det om og om igen understreget, at det handler om rationel tænkning, så flyt fokus fra vækst og toplinje til rentabilitet og bundlinje. Udtrykket ”Kill your darlings” gik igen, så fine projekter, der ikke bidrager til indtjeningen, skal skæres væk eller til nød udsættes. Uanset om det koster hjerteblod.
Det handler dog ikke kun om at iklæde sig sæk og aske, mens man lever af kildevand og tørt brød. Det er også tidspunktet, hvor man ”ikke lader en god krise gå til spilde” – et let omskrevet Winston Churchill-citat. Man kan altså vækste sig ud af krisen ved opkøb og udkonkurrering af de ligeså pressede konkurrenter eller overveje nye strategier. Som en af dagens talere sagde: